green
Undrar om ni stödjer några välgörenhetsorganisationer eller om ni brukar skänka bort pengar till något särskilt ändamål. Jag har gått och blivit tigerfadder på WWF's hemsida, då fick man hem lite papper samt en tygtiger som jag ska ge bort i julklapp till en släkting. Sedan brukar jag ibland skänka pengar via SMS till Rosa Bandet. Men i år ska nog även köpa något från Presenter mot fattigdom för det är inte heller så dyrt och även det kan bli en bra present smile.gif
Bengalow
Den dag som "välgörenhetsorganisationerna" redovisar att minst 75 % av de insamlade medlen går till välgörenhet, så skall jag också ge ett bidrag. Deras VD:ar och ekonomichefer's löner skulle kunna föda många människor - jag vill inte göda dessa "parasiter"......
skogstroll
Naturskyddsföreningen smile.gif
pejori
Läkare utan gränser
Bris
Barncancerfonden ( och prinsar och prinsessor)
Hjärt/lungfonden

Samt några till, jag inte kommer ihåg på rak arm.

Visst ja. Presenter mot fattigdom glömde jag.
Aqvakul
DHR, Cancerfonden, Amnesty och RK
Christina i Taxinge~
Mer eller mindre regelbundet ger jag gåvor till följande organisationer:

Naturskyddsföreningen
Södertälje Katthem
DHR
NHR
WWF
Djurskyddet Sverige
Hundstallet Sthlm
Läkare utan gränser
Röda Korset
....och så har jag ett fadderbarn via Barnfonden.

Svenskarna är ett "givande" folk har jag läst och det tror jag på. Särskilt till jul!
Man behöver inte ge stora summor!

Hej igen
Regelbundet :

Alzheimerfonden
Amnesty International
Astma- och Allergiförbundet
Barncancerfonden
BRIS
Cancerfonden
Erikshjälpen
Friends
Greenpeace
Hand in Hand
Hjärt-Lungfonden
Kooperation Utan Gränser
Läkare Utan Gränser
MinStoraDag
Neurologiskt Handikappades Riksförbund
Plan Sverige
PostkodStiftelsen
Reumatikerförbundet
Rädda Barnen
Scouterna
Sjöräddningssällskapet
SOS-Barnbyar
Svenska Röda Korset
Sveriges Stadsmissioner
UNHCR
UNICEF
Världsnaturfonden WWF

pejori
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 07-12-2009, 17:45) *
Mer eller mindre regelbundet ger jag gåvor till följande organisationer:

Naturskyddsföreningen
Södertälje Katthem
DHR
NHR
WWF
Djurskyddet Sverige
Hundstallet Sthlm
Läkare utan gränser
Röda Korset
....och så har jag ett fadderbarn via Barnfonden.

Svenskarna är ett "givande" folk har jag läst och det tror jag på. Särskilt till jul!
Man behöver inte ge stora summor!

Det räcker med några/någon tjuga...
Om alla hjälper till, blir det snart stora summor... tummenupp.gif

PS. glömde "min stora dag" ds
Motti
Stiftelsengatubarn som hjälper fattiga gatubarn i Bolivia och Brasilien med skolgång och utbildning och naturligtvis med omvårdnad kärlek mat och tak över huvudet.Har skänkt pengar dit i många år rolleyes.gif
www.stiftelsengatubarn.se
Inga från Närke
Hjärt/lungfonden
Röda Korset
Meriona
Naturskyddsföreningen
WWF
Djurskyddet
Postkodlotteriet
mojan
SOS-barnbyar varje månad (har en fadderby i Bolivia)
VI-skogen (planterar träd där som gåva när någon gjort något bra, födelsdagar, minnesgåva etc)
Diverse barn-och ungdomar i grannskapet genom att köpa frukostbullar, adventskalendrar, lotter osv sponsrar jag deras idrotter.
Mer sporadiskt kan det bli t ex Amnesty, Läkare utan gränser etc
Piccante
Skänker inte regelbundet men då och då till WWF, Läkare utan gränser och VI-skogen.
Anma
Det enda jag har regelbundet är postkodlotteriet, två lotter i månaden. Annars blir det mycket rosa varor och en del sms i oktober till bröstcancerfonden. Och lite olika sms då och då. Röda korset stödjer jag genom att jag dels handlar av dem och dels ger till bössor. På "donken" brukar jag alltid ge ett bidrag till Roland McDonaldhus, fast det blir inte så ofta jag är där. Funderar på att köpa unicefs vattenersättningar på apoteket i julklapp till dem vi firar jul med.
gladepetter
Jag stödjer kontinuerligt Stadsmissionen, som hjälper behövande uteliggare och familjer.
herkules
jag stöder 5 organisationer som har med djur att göra och så har jag ett fadderbarn. köper situation sthlm.
Solstorm
Förr gav jag pengar till greenpeace och rädda barnens fadderverksamhet varje månad. Greenpeace gick jag ur när det kom fram hur odemokratiskt föreningen arbetar och hur de schabblar med pengar utan vettig redovisning.

Numera hjälper jag människor i min närhet ibland, de som fallit mellan stolarna. Och stolarna glider längre och längre isär.
Anma
Stituation Stockholm köper jag alltid när jag kommer till Stockholm, vilket är allt för sällan tyvärr.
Gudrun i Göteborg
Regelbundet: Stadsmissionen, Frälsningsarmen, RK, Läkare utangränser och Rädda Barnen.

Dessutom ett suveränt projekt som hållit på i många år nu, Getbanken: http://odsmalskulturhus.se/Bishozi/Info4.pdf

smuleborg
Regelbundet: Naturskyddsföreningen och Plan Sverige (har fadderbarn)

Då och då: Läkare utan gränser. Stadsmissionen.

Inför jul: Skänker julklappar till hemlösa, genom en bekant (han är lite av en välgörenhetsorg) som varje år åker runt och delar ut klappar till hemlösa i Stockholm.
Gita
Ingen!
Men jag betalar en jäkla massa pengar i skatt,
Gita
smuleborg
Jag glömde Ett klick för skogen.

Gå in och klicka - och stöd gammelskogen.

Det gör jag nästan varje dag.

Aqvakul
CITAT (smuleborg @ 08-12-2009, 21:36) *
Jag glömde Ett klick för skogen.

Gå in och klicka - och stöd gammelskogen.

Det gör jag nästan varje dag.

thanks.gif för påminnelsen...
Gudrun i Göteborg
CITAT (Gita @ 08-12-2009, 19:45) *
Ingen!
Men jag betalar en jäkla massa pengar i skatt,
Gita

Det gör vi alla, Gita
pejori
CITAT (Anma @ 08-12-2009, 13:10) *
Stituation Stockholm köper jag alltid när jag kommer till Stockholm, vilket är allt för sällan tyvärr.

Här nere heter den Faktum, och det blir ofta en sådan här... tummenupp.gif
För den goda sakens skull om inte annat. tummenupp.gif
Aqvakul
Hos oss heter den Alluma - köps gärna av trevliga försäljare...
herkules
CITAT (Gudrun i Göteborg @ 08-12-2009, 22:00) *
Det gör vi alla, Gita

mmm sjuka och pensionerade betalar procentuellt mest till råga på allt flirting.gif
Anma
Ju mer skatt man betalar, i rena pengar alltså, inte procentuellt, ju mer borde man ha råd med att skänka bort till välgörenhet.
green
Just det, "Min stora dag" är ett bra koncept. Visst bygger det på det som finns i USA, make-a-wish-foundation? Kommer ihåg att de i ett avsnitt lät en liten grabb bli VD hos Microsoft för en dag tummenupp.gif Tyckte det var snällt.
pejori
CITAT (Anma @ 08-12-2009, 23:11) *
Ju mer skatt man betalar, i rena pengar alltså, inte procentuellt, ju mer borde man ha råd med att skänka bort till välgörenhet.

O ja...En "pin" av en vattendroppe eller vad insamlingen nu gäller, och en rosa rosett i okt. kan väl inte skjälpa en bra ekonimi i botten precis, så någon krona bör man kunna avstå tycker jag..
Men det är jag det... dunno.gif
netaave
Köper alltid "Situation Sthlm" när vi är där, (dom brukar stå utanför Birka cruises terminal) wink.gif
Grottan i Uppsala, (hemlösa)
Har en postkodlott i månaden
Ronald McDonalds barnfond
Barncancerföreningarna
Lekterapin gm Akademiska sjh barnfond
Min stora dag
Hjärntumörgruppen
badabing
Rädda regnskogen
WWF
Presenter mot fattigdom

Den sistnämnda där är nytt för i år. smile.gif
Mina
Regelbundet till:
WWF
Världsförälder SoS barnbyar
Trafikskadeföreningen
Nordens Ark
Postkod
Djurensrätt

Dessutom skänker vi saker vi inte behöver till kyrkornas second hand och burk/flask panten går till insamling.
Sedan har en butik en insamlingslåda till ett katthem, som vi brukar lägga i kattsand och mat, när vi är där och handlar.

Halsdukar, vantar, långkalsonger och underkläder skickar vi till Klaragården och Bostället till hemlösa. Vi brukar köpa trosor och kalsonger i olika storlekar, när det är billigt i butiker och sedan göra ordning paket nu i december.

Även begagnat tas tacksamt emot: http://www.alltomstockholm.se/start/article352591.aos

Så visst kan vi alla göra något.

God Jul
sommarhumla
Jag stödjer
UNICEF - är världsförälder och handlar i deras shop.
Postkodlotteriet där man ju samtidigt stödjer en hel massa organisationer.
Cancerfonden - prenumererar på lotter.
Sen brukar jag köpa rosa bandet, blå bandet och röda bandet.
Bistånd på köpet (Coop)
Brukar i övrigt pytsa ner slantar när tex Rädda barnen är ute och skramlar med pengabössor och även Frälsis.

Pejori skrev ovan om en pin, och det är Unicef som står bakom den, "en droppe vatten" heter insamlingen. Har försökt leta mig fram på Unicefs hemsida men för tillfället hittar jag inte informationen. Men jag vet att man som privatperson kan beställa nålar och då är minsta antalet 4 st. Har själv gjort det och de är jättefina.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon