|
Alexander-VG-zon3
07-12-2009, 18:09
hej hej dags för earth hour igen den 27mars 2010, jag har anmält mig. http://www.wwf.se/v/klimat/earth-hour/1196...-2010-startsida
ängsvädd
07-12-2009, 18:23
Hade ingen aning om att man kan anmäla sig. Jag deltog i år. Ska sätta en lapp på kylskåpsdörrn.
Meriona
07-12-2009, 19:05
Det är väl bara för att visa att man bryr sig, jag anmälde mig bums. Jag hade missat detta, jag tänkte spara senaste WWF-eko till resan, nåt ska man ha att läsa vid poolen. Tack Flaxss!
Det är en mäktig manifestation. Jag har vänner runtom i världen som jag chattar med och rätt som det är så är det nån som ska släcka ner för då är klockan halv nio hos dom.
Alexander-VG-zon3
07-12-2009, 22:23
jag var ute förra gången och tyckte det var häftigt, fick en speciell känsla.
synd bara att det ändå är några som ska ha allt på ändå, det förstör det lite. mycket trevligare om precis allt var avstängt tyst och mörkt. men en del måste väl vara på.
CITAT (Nauti @ 07-12-2009, 22:51)  *suck*
CITAT (flaxss @ 07-12-2009, 22:23)  jag var ute förra gången och tyckte det var häftigt, fick en speciell känsla.
synd bara att det ändå är några som ska ha allt på ändå, det förstör det lite. mycket trevligare om precis allt var avstängt tyst och mörkt. men en del måste väl vara på. Det går ju inte att släcka ner helt, handlar ju om säkerhet och sånt.
Alexander-VG-zon3
07-12-2009, 23:17
CITAT (Rose @ 07-12-2009, 23:15)  Det går ju inte att släcka ner helt, handlar ju om säkerhet och sånt. jo iförsig helt går ju inte, mest på stämningen jag tänker på ''känslan''. men det är många familjer i hus och i lägenheter som har allt igång. men det kan ju vara för att det inte går ut till alla och att dom har allt på någon anledning.
CITAT (Rose @ 07-12-2009, 22:54)  *suck* Det kanske inte är en viktig jämförelse om man bryr sig i miljön menar du? CITAT (flaxss @ 07-12-2009, 23:17)  jo iförsig helt går ju inte, mest på stämningen jag tänker på ''känslan''.
men det är många familjer i hus och i lägenheter som har allt igång. men det kan ju vara för att det inte går ut till alla och att dom har allt på någon anledning. Många bryr sig inte och "tänker inte vara med på sådant fjanteri", andra glömmer och en hel del hittar på ursäkter för att de inte klarar av att vara utan all teknologi i en timme :/
Gossen Ruda
08-12-2009, 09:49
Jag kanske är i stugan då. Funderar på om jag i så fall skulle tända utebelysningen på 3 x 500 W halogenlampor. Låt ett ljus skina klart...  Undrar hur man släcker ner alla veganer?
CITAT (flaxss @ 07-12-2009, 23:17)  jo iförsig helt går ju inte, mest på stämningen jag tänker på ''känslan''.
men det är många familjer i hus och i lägenheter som har allt igång. men det kan ju vara för att det inte går ut till alla och att dom har allt på någon anledning. Är nog många som tänker att det dom gör gör ingen skillnad och så deltar dom inte för det. Men det ska ju mer ses som en manifestation och att man vill visa sin ståndpunkt. Jag deltar varje år. Jag försökte få min lokala online-tidning att skriva om det men det ville dom inte, dom skrev i alla fall inte nåt. Jag ska försöka i år igen.
elvisjö
08-12-2009, 10:31
Krystad förklaring till varför Stockholm inte skall vara med. http://www.stockholm.se/-/Nyheter/Klimat--...ns-miljoarbete/Jag kom dessutom på i skrivande stund att de nuvarande styrande gick till val på att ta bort trängselskatten
Jag brukar tända små stearinljus i fönstren för att visa att jag har släckt p g a det här och inte för att jag inte är hemma
ängsvädd
08-12-2009, 10:44
Jag tänder också stearinljus. Ska skicka mejl till alla jag känner och skriva på min blogg om earth hour.
CITAT (Rose @ 08-12-2009, 10:36)  Jag brukar tända små stearinljus i fönstren för att visa att jag har släckt p g a det här och inte för att jag inte är hemma  Ja, det är klart. Om man gör någonting bra så måste man ju absolut visa upp för alla andra hur duktig man är
CITAT (Nauti @ 08-12-2009, 10:47)  Ja, det är klart. Om man gör någonting bra så måste man ju absolut visa upp för alla andra hur duktig man är  Haha, du är så förutsägbar. Jag gör det för att visa dom som kanske glömt av att det är earth hour så att dom också kan delta om dom vill.
ängsvädd
08-12-2009, 11:00
CITAT (Nauti @ 08-12-2009, 10:47)  Ja, det är klart. Om man gör någonting bra så måste man ju absolut visa upp för alla andra hur duktig man är  Nauti, kan inte du starta en tråd om en köttfri dag, var det inte det länken till djurens rätt handlade om.
CITAT (ängsvädd @ 08-12-2009, 11:00)  Nauti, kan inte du starta en tråd om en köttfri dag, var det inte det länken till djurens rätt handlade om. Det finns ju både world vegetarian day och world vegan day  Men de har redan varit. CITAT (Rose @ 08-12-2009, 10:57)  Haha, du är så förutsägbar. Jag gör det för att visa dom som kanske glömt av att det är earth hour så att dom också kan delta om dom vill.  Ja, för du hade säkert förväntat dig att jag skulle säga det :/
ängsvädd
08-12-2009, 11:13
CITAT (Nauti @ 08-12-2009, 11:08)  Det finns ju både world vegetarian day och world vegan day  Men de har redan varit. Aha - de har jag aldrig hört talas om. Var kan man få info om dem? Viktigt att det sprids! Edit: Jag startar ny tråd om det. Svara gärna i den http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=93834
herkules
12-01-2010, 18:43
kl 18.00- 19.00
vitavargen
21-01-2010, 16:06
CITAT (Gossen Ruda @ 08-12-2009, 09:49)  ... Undrar hur man släcker ner alla veganer? Jag brukar vilja ha ett Forum väldigt högt till tak, men gränsen går vid hot. Detta är en direkt hot mot veganer. Inlägget har jag anmält till amd. och är villig att gå ännu längre med det. (vi får se vem är den riktiga "ohyran"!)
Jag hushållar med elen året om så någon nersläckning blir det inte tal om. Utsläppen i Sverige är väl marginella eftersom kärnkraft o vattenfall är relativt ren energi. Och elanvändningen kommer hela tiden att öka i Världen. Så det är sättet den produceras på, inte hur eller att den den används som är den stora stötestenen för framtiden.
smuleborg
21-01-2010, 19:01
CITAT (flaxss @ 07-12-2009, 18:09)  hej hej dags för earth hour igen den 27mars 2010, jag har anmält mig. http://www.wwf.se/v/klimat/earth-hour/1196...-2010-startsidaTack flaxss! Nu är jag anmäld (hade ingen aning att man kunde anmäla sig) och jag har e-postat länk m.m. till nära och kära.
Meriona
21-01-2010, 21:21
jag ser fram emot Earth Hour, det var så stämningsfullt förra året då det faktiskt var närmast svart här i kvarteret och massa stearinljus brann. Bra att du påminde om tråden Smuleborg, jag skulle ju maila kommunen och höra vad de har för bra undanflykt att inte delta iår!
 flaxss för du påminner oss! Jag har aldrig anmält mig förut, men nu är det gjort. Ska sprida informationen till nära och kära.
Meriona
21-01-2010, 21:27
Hej. Vi som skämdes för Trollhättans Stad under Earth Hour 2009 undrar var vi hittar information om stadens deltagande i Earth Hour 2010? Jag har inte hittat någon information på hemsidan och det tyder väl tyvärr på att staden inte ska deltaga i år heller? Jag hoppas att det bara är en miss från era webbansvariga, och att du kan ge mig information om på vilket sätt vår stad kommer att delta i detta viktiga manifest, som många andra världsstäder gör. Aganda21 är väl inte bara tomma ord? Detta mailade jag just till vår stads miljöchef. Självklart kommer jag att kolla att det blir diariefört
smuleborg
21-01-2010, 21:36
CITAT (Meriona @ 21-01-2010, 21:21)  jag ser fram emot Earth Hour, det var så stämningsfullt förra året då det faktiskt var närmast svart här i kvarteret och massa stearinljus brann. Bra att du påminde om tråden Smuleborg, jag skulle ju maila kommunen och höra vad de har för bra undanflykt att inte delta iår!  Här sitter jag och funderar på att maila Regeringskansliet. Alla dessa femtioelva myndigheter. Och varför inte maila SKL? Om nu din kommun har undanflykter. Ibland måste man "toppa". Ha det gott.
smuleborg
21-01-2010, 21:43
CITAT (Meriona @ 21-01-2010, 21:27)  Hej. Vi som skämdes för Trollhättans Stad under Earth Hour 2009 undrar var vi hittar information om stadens deltagande i Earth Hour 2010? Jag har inte hittat någon information på hemsidan och det tyder väl tyvärr på att staden inte ska deltaga i år heller? Jag hoppas att det bara är en miss från era webbansvariga, och att du kan ge mig information om på vilket sätt vår stad kommer att delta i detta viktiga manifest, som många andra världsstäder gör. Aganda21 är väl inte bara tomma ord? Detta mailade jag just till vår stads miljöchef. Självklart kommer jag att kolla att det blir diariefört  Härligt  . Det registreras som ett inkommande ärende och handläggs som ett sådant. Se mitt föregående inlägg (SKL), men ärligt talat tror jag att det är för kort om tid för detta år. Men på sikt.
Meriona
21-01-2010, 21:47
Vi skrev nog om varandra, ja. Bra länk! Tar till den om jag inte får svar!
smuleborg
21-01-2010, 21:52
CITAT (Meriona @ 21-01-2010, 21:47)  Vi skrev nog om varandra, ja. Bra länk! Tar till den om jag inte får svar! 
Myosotis
22-01-2010, 16:06
CITAT (Meriona @ 21-01-2010, 21:27)  Hej. Vi som skämdes för Trollhättans Stad under Earth Hour 2009 undrar var vi hittar information om stadens deltagande i Earth Hour 2010? Jag har inte hittat någon information på hemsidan och det tyder väl tyvärr på att staden inte ska deltaga i år heller? Jag hoppas att det bara är en miss från era webbansvariga, och att du kan ge mig information om på vilket sätt vår stad kommer att delta i detta viktiga manifest, som många andra världsstäder gör. Aganda21 är väl inte bara tomma ord? Detta mailade jag just till vår stads miljöchef. Självklart kommer jag att kolla att det blir diariefört 
Meriona
22-01-2010, 18:39
Fem minuters datatid har jag ,men jag blev så glad över svaret från Miljöchefen så att jag måste lägga in det här : Hej (mitt namn)! I år kommer Trollhättan att finnas med mer "organiserat" på earth hour. Trollhättan ingår i ett nätverk för kommuner i regionen "Hållbar utveckling Väst". Där kommer vi tillsammans att planera inför årets earth hour. Vi tror det får en bra genomslagskraft i media osv när vi är fler som går samman. Du är välkommen att höra av dig igen på torsdag, då vet jag mer om hur vi gör. Har du själv idéer eller vill vara med på något sätt vill jag gärna att du hör av dig.
Trevlig helg!
Hälsnignar
(chefens namn)Jag tycker att det bådar gott!  Men jag tror inte att jag kan tillföra något direkt, så jag vågar nog inte anmäla mitt intresse inte....
Gunilla T
22-01-2010, 18:55
Du har redan gjort en insats genom din fråga Meriona  de som arrangerar detta blir glada för visat intresse och lite återkoppling på det som dom gör!
Blomstertanten
22-01-2010, 19:36
Det är troligen av säkerhetsskäl man inte kan släcka ner en hel stad. Och det finns ju folk som jobbar även om det är lördag kväll och folk som är på väg någonstans.
Jag tycker nog att det blir lite " spel för gallerierna" ! Slå sig för bröstet och tycka att man är sååå duktig för att man släcker ner en bestämd timme , så man fredar sitt samvete lite.
Sen kan man fortsätta att ta bilen till kiosken för att köpa tidningen, tvätta halvfulla maskiner , ha dator, stereo och tv på samtidigt (gärna en tv i varje rum , för alla i familjen måste ha egna), använda våra elektriska mjölkskummare och knivslipar , föna håret torrt och sen platta till det med plattång och sen ta till locktången för det blev för rakt och platt , bada i den uppvärmda poolen , flyga på solsemester och skidsemester minst ett par gånger per år , köra elgräsklipparen (för det är ju så jobbigt att klippa en kvadratmeter med handjagare) mm Listan kan göras hur lång som helst ! Jag drar mitt strå till stacken ändå genom att åka buss eller cykel , klippa gräset med handjagare , låta håret självtorka , inte flyga utomlands , handla begagnade möbler eller ta reda på sånt som folk tänkt kasta på tippen , borsta tänderna med en vanlig tandborste mm
Så jag gör nog som jag brukar den 27 mars !
*Stintan*
22-01-2010, 19:40
CITAT (Blomstertanten @ 22-01-2010, 19:36)  Det är troligen av säkerhetsskäl man inte kan släcka ner en hel stad. Och det finns ju folk som jobbar även om det är lördag kväll och folk som är på väg någonstans.
Jag tycker nog att det blir lite " spel för gallerierna" ! Slå sig för bröstet och tycka att man är sååå duktig för att man släcker ner en bestämd timme , så man fredar sitt samvete lite.
Sen kan man fortsätta att ta bilen till kiosken för att köpa tidningen, tvätta halvfulla maskiner , ha dator, stereo och tv på samtidigt (gärna en tv i varje rum , för alla i familjen måste ha egna), använda våra elektriska mjölkskummare och knivslipar , föna håret torrt och sen platta till det med plattång och sen ta till locktången för det blev för rakt och platt , bada i den uppvärmda poolen , flyga på solsemester och skidsemester minst ett par gånger per år , köra elgräsklipparen (för det är ju så jobbigt att klippa en kvadratmeter med handjagare) mm Listan kan göras hur lång som helst ! Jag drar mitt strå till stacken ändå genom att åka buss eller cykel , klippa gräset med handjagare , låta håret självtorka , inte flyga utomlands , handla begagnade möbler eller ta reda på sånt som folk tänkt kasta på tippen , borsta tänderna med en vanlig tandborste mm
Så jag gör nog som jag brukar den 27 mars !  instämmer!
Aqvakul
22-01-2010, 19:58
Jag är också mycket tveksam till den här typen av jippobetonade manifestationer...
Alexander-VG-zon3
22-01-2010, 20:03
CITAT (Blomstertanten @ 22-01-2010, 19:36)  Jag drar mitt strå till stacken ändå genom att åka buss eller cykel , klippa gräset med handjagare , låta håret självtorka , inte flyga utomlands , handla begagnade möbler eller ta reda på sånt som folk tänkt kasta på tippen , borsta tänderna med en vanlig tandborste mm
Så jag gör nog som jag brukar den 27 mars ! även jag drar mitt strå till stacken också plus släcker ner en timme. alla får göra vad dom vill såklart. CITAT (Meriona @ 22-01-2010, 18:39)  Jag tycker att det bådar gott!  Men jag tror inte att jag kan tillföra något direkt, så jag vågar nog inte anmäla mitt intresse inte....  vad bra
Meriona
22-01-2010, 21:27
Ja eftersom vår bys protester efter föregående års flathet nu äntligen ytmynnar i nånting så kan man väl inte kalla det meningslöst? Nån slö f-n väcker det alltid!!!!
Såna här jippon kan ju få några att tänka på sin förbrukning även resten av året, och det är ju aldrig fel.
CITAT (gnon49 @ 21-01-2010, 16:32)  Jag hushållar med elen året om så någon nersläckning blir det inte tal om. Utsläppen i Sverige är väl marginella eftersom kärnkraft o vattenfall är relativt ren energi. Och elanvändningen kommer hela tiden att öka i Världen. Så det är sättet den produceras på, inte hur eller att den den används som är den stora stötestenen för framtiden. Det innebär ju inte att en minskad konsumtion är någonting positivt, även om elen är miljövänlig. Jag antar att du har 100% förnyelsebar och miljövänlig el eftersom du resonerar på det viset. Det är bra och jag önskar att fler kunde stödja elbolagen med miljöprofil i stället för Vattenfall och andra elbolag som är katastrofala ur miljöaperspektiv. CITAT (Aqvakul @ 22-01-2010, 19:58)  Jag är också mycket tveksam till den här typen av jippobetonade manifestationer... Varför? Det leder ju till någonting positivt i slutändan?
Meriona
16-03-2010, 12:35
Nästa lördag är det dags. Och min stad ska inte göra nånting i år heller visar det sig. BEDRÖVLIGT!
Rent spontant så tycker jag ju att Earth Hour är ett underbart initiativ. Men när jag pratade om det för karln min skrattade han bara och sa att "Fan vad kul det vore om alla verkligen släckte ner och stängde av överallt samtidigt. Systemet skulle ju krascha totalt!" Han menade alltså att en plötslig total avstängning faktiskt skulle skada elnätet eller vad fasiken det nu var han syftade på, jag kan själv absolut noll om såna här ting så jag vet inte riktigt vad han menade. Men för säkerhets skull tänker jag ta earth hour en timme innan eller efter den officiella timmen.
*Stintan*
16-03-2010, 13:18
CITAT (Fny @ 16-03-2010, 12:52)  Rent spontant så tycker jag ju att Earth Hour är ett underbart initiativ. Men när jag pratade om det för karln min skrattade han bara och sa att "Fan vad kul det vore om alla verkligen släckte ner och stängde av överallt samtidigt. Systemet skulle ju krascha totalt!" Han menade alltså att en plötslig total avstängning faktiskt skulle skada elnätet eller vad fasiken det nu var han syftade på, jag kan själv absolut noll om såna här ting så jag vet inte riktigt vad han menade. Men för säkerhets skull tänker jag ta earth hour en timme innan eller efter den officiella timmen.  För att inte tala om hur det skulle bli när alla sen sätter på allt samtidigt.
smuleborg
16-03-2010, 21:47
CITAT (Meriona @ 16-03-2010, 12:35)  Nästa lördag är det dags. Och min stad ska inte göra nånting i år heller visar det sig. BEDRÖVLIGT!  Vi gör någonting i alla fall. Släcker ner i stugan, i uthuset, utomhus. Kaminen lyser upp (yxklyven ved). Stearinljus. Köpta, är de klimatsmarta tänker jag nu? Vad individen gör, gör skillnad. CITAT (Fny @ 16-03-2010, 12:52)  Rent spontant så tycker jag ju att Earth Hour är ett underbart initiativ. Men när jag pratade om det för karln min skrattade han bara och sa att "Fan vad kul det vore om alla verkligen släckte ner och stängde av överallt samtidigt. Systemet skulle ju krascha totalt!" Han menade alltså att en plötslig total avstängning faktiskt skulle skada elnätet eller vad fasiken det nu var han syftade på, jag kan själv absolut noll om såna här ting så jag vet inte riktigt vad han menade. Men för säkerhets skull tänker jag ta earth hour en timme innan eller efter den officiella timmen.  I så fall har "systemet" uppenbarliga brister. Jag skulle vilja se handlingsplanen...
hattstugan
16-03-2010, 22:00
Varför stänga av allt i EN timme?
Tycker det är som bäddat för div olika element att agera då!!
Jag gör vad jag kan annars oxå! Vilket väl de flesta gör utom STORA städer med all reklambelysning som inte fyller någon funktion eller?
herkules
27-03-2010, 11:57
I KVÄLL!
Det klart jag vill visa min ståndpunkt under världens största klimatmanifestation i kväll Jag ser det inte som en energisparkampanj utan det är symbolhandlingen som är det viktiga. Lösningarna på klimatförändringarna måste fortsätta vara i fokus. I år släcker även bl.a. Globen, fler än 190 kommuner, Eiffeltornet, Empire State Building och en massa annat ner också.
*Stintan*
27-03-2010, 12:37
CITAT (zissi @ 27-03-2010, 12:33)  Det klart jag vill visa min ståndpunkt under världens största klimatmanifestation i kväll Jag ser det inte som en energisparkampanj utan det är symbolhandlingen som är det viktiga. Lösningarna på klimatförändringarna måste fortsätta vara i fokus. I år släcker även bl.a. Globen, fler än 190 kommuner, Eiffeltornet, Empire State Building och en massa annat ner också.  Det är ju bara att hoppas att elnätet inte brakar ihop sen då när alla sätter på allt igen Här kommer iallafall flitens lampa att lysa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|