Aqualize
Föräldrarnas tomt har en gräsmatta som sluttar svagt åt ett håll sen är det åker som också fortsätter lite sluttande. Problemet är att vattnet rinner inte bort från gräsmattan så väldigt ofta även om det inte regnat på ett tag så låter det "klaffs klaffs" om man går där på gräsmattan.
Jag vill råda bot på det här (maskinellt) men har inte vetat hur. Vad jag läst mig till på senare tid om alvluckrare (eng. subsoiler) som det blir som rännor nere i marken och vatten kan rinna av om det bildats en kompakt kropp ovanpå tidigare.
http://www.everythingattachments.com/subso...-hitch-s/75.htm (först vid 2:52 som de börjar köra med den). Det låter ju väldigt bra för idéen är att ordna detta rätt så enkelt, inte hyvla av hela gräsmattan, lägga i grusbädd och jord ovanpå osv.
Problemet är att jag inte sett några sådana alvluckrare till försäljning i Sverige, alltså med bara en pinne. De som säljs i Sverige är ju till för att användas på åker och med stora traktorer, 3-5 eller fler pinnar. De traktorer jag har skulle inte klara av det och man vill ju inte hyra in en enorm jordbrukstraktor som backar upp på gräsmattan med sådan. Så frågan är: Vet någon var man kan köpa denna typ med bara en pinne i Sverige (även begagnat, bara det fungerar)? Eller hyra vore ju bättre. Jag drar mig lite för att själv börja kapa och svetsa ihop en.

Eller är det något annat man kan göra som får bra resultat och som sagt går rätt snabbt att ordna (dvs. inte odla upp något på gräsmattan just där)?

Tack på förhand.
Jan Lindgren
Hej!
Fruktodlare använder en kraftig "kniv" när de beskär rötterna på äppelträden. Hur stora traktorer de de behöver till detta redskap vet jag inte.
MVH
Jan Lindgren
Nauti
Varför måste du lösa det maskinellt? Att gräva upp kanaler borde väl vara väldigt lätt.

Jag skulle nog ändå valt att utnyttja situationen genom att odla upp ytan och förena nytta i dubbel bemärkelse med nöje.
Piccante
Du kan inte hitta en begagnad alvluckrare för mindre traktorer med kanske 3 pinnar och själv ta bort två?
Aqualize
Jag har hittat mer information, man kanske ska använda en "tubulator" (kallar de det i Finland), på engelska mole plough. Skillnaden är att den istället för ett skär/vinge har en torped och nog skapar bra "kanaler" under marken. Funkar nog med vilket som.

CITAT (Nauti @ 08-12-2009, 15:05) *
Varför måste du lösa det maskinellt? Att gräva upp kanaler borde väl vara väldigt lätt.

Jag skulle nog ändå valt att utnyttja situationen genom att odla upp ytan och förena nytta i dubbel bemärkelse med nöje.

Det är väl rätt mycket att gräva i så fall. Jag skulle behöva gräva rätt många slingor och som det rör sig längs med så måste jag ut en bit på åkern också (så det inte stannar precis i kanten). De här redskapen rör ju sig på 40-60 cm djup.
Det är en villa ute på landet med massa mark runt omkring så plats att odla upp saker på finns det redan så det räcker till.

CITAT (Markus_H @ 08-12-2009, 15:50) *
Du kan inte hitta en begagnad alvluckrare för mindre traktorer med kanske 3 pinnar och själv ta bort två?

Jo det har man funderat på lite också. Risken är väl att priset är för högt (3 pinnar kräver en traktor över 100 hk och den kan ju då vara i rationell drift och ha högre värde).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon