Jan af Lisö
02-12-2003, 11:19
När jag tittade på min persika Frost igår söndag såg jag stora (ca 15 mm i diameter) klumpar av någon gega (såg ut som kåda, gele, eller något liknande) på några av grenarna.
Vad är det och hur kommer det att påverka persikans fortsatta livsöde ?? Kan jag göra något själv för att lindra ??
Ligger i zon 2/3, Lisö i Stockholms trakten.
Hannele
02-12-2003, 15:58
Gummiflöde, antagligen orsakad av frostskador. Du kan skydda trädet bättre på vårvintern när temperaturspänningarna är stora och barken inte hinner med. Skydd som juteväv mm skapar skuggkyla soliga vårdagar och har viss värmeeffekt på natten.
Barksprickor som ger gummiflöde kan också komma av alltför kall, våt, lerig jord. Även om persika inte är särskilt jordkrävande vill den i vårt klimat inte stå med isiga fötter när vårvärmen kommer.
Beskär alltid trädet med decinficerade verktyg, och likadant när du går från persikoträdet till något annat. Om gummiflödet orsakats av en bakterios sprider den sig av sekatörklipp.
Problemet med persika är att det idag inte finns någon riktigt härdig sort. E-plantgruppen har tagit bort sin Anna Helena som var den härdigaste, för att den inte var härdig nog.
Alpiner i Halmstad
03-12-2003, 08:48
Vi tar bort gummiflödet så fort som möjligt. Vi har märkt att barken under flödet annars dör. Vad det beror på vet vi inte säkert, men vi tror det är syrebrist.
Vad säger Cilla?
M.v.h. Bernt
Ja jag minns att du berättade det Bernt. Jag tror att det kan vara en god idé att försiktigt pilla bort flödet, särskilt på ett ungt träd. Kanske är det som du skriver igentäppningen av barken som gör att den inte mår så väl under den kådaktiga vätskan, eller så är det att barkskiktet inte behövs när något annat täpper till. Jag vet inte säkert.
Vad händer med det sår eller utgångshål som du haft flöde från när du tagit bort gummiflödet? Kommer där nytt, eller läker såret samman?
Alpiner i Halmstad
03-12-2003, 10:41
Vi har ett gammalt bigarråträd på tomten som vi försöker hålla liv i.
Trastarna tar bären och vi får skuggan.
Jag har inte märkt att flödet fortsätter att läcka när vi tagit bort kådan.
Jag TROR därför inte att kådan fungerar som någon form av läkande sårvätska.
M.v.h. Bernt
Hej Bernt,
Intressant att veta att flödet inte fortsätter från samma ställen när ni tagit bort flödet, det tyder på att såren läker.
Jag menar inte att gummiflödet är sårläkande - att barken under far illa tyder snarare på tilltäppning. Vad som sker med kambiet under gummiflödet som får sitta kvar ska jag ta upp med en stenfruktodlare som jag träffar nästa vecka.
Tack för intressant uppslag!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.