Full version: Dagens Rugosa
Kajsa

Jens Munk, Kanadaros från F.Svejda 1974. Föräldrar Schneezwerg x Fru Dagmar Hastrup.
Rosen är mycket taggig och jag hade den mot grannens garageuppfart för ca fem år sedan men den fick grävas bort, blev lite rädd att dom skulle sticka sig på rosen.
I våras köpte jag en ny Jens Munk som växer den där ingen kommer mot grenarna.

Blir ca 1.5 x 1.2 m, zon 6 och doftar starkt, mycket vackra blommor hela säsongen och alltid frisk
men man bör tänka till två ggr hur man planterar rosen.
Ezereht
Fin men jisses vilka taggar, som spjut!
susehn
Jaaadu Kajsa, jag vet inte vad du gör med dina rosor, men de ser helt annorlunda ut än mina. Min Jens Munk har betydligt blekare färg och är inte alls så där bolligt fluffiga som dina.......du stajlar väl inte dem före du fotograferar eller så?
ingrids
Ursäkta men nu fick jag en bild i huvudet av att Kajsa står med spray och hårfön i rosrabatten a0a.gif .
Skämt åsido, visst beror rosfärg (och blomfärg i övrigt) en hel del på väder och soltimmar?
Kajsa
CITAT (susehn @ 08-12-2009, 13:37) *
Jaaadu Kajsa, jag vet inte vad du gör med dina rosor, men de ser helt annorlunda ut än mina. Min Jens Munk har betydligt blekare färg och är inte alls så där bolligt fluffiga som dina.......du stajlar väl inte dem före du fotograferar eller så?

Tok heller inte har jag stajlat, ni är då roliga ! Denna ros växte i söderläge i den rabatt som jag har ett litet stråk med lera i, annars har vi sandigt, på tre år fick den också flera rotskott så den var full av energi. Tyckte mycket om rosen så det måste bli en nytt taggmonster

Jo visst ingrids beror färgen på lite av varje !
Ezereht
Sedan tycker jag foton beror mycket på hur bra man är med kameran (van vid just sin) och vad den har för färg. En del kameror tar gärna blaskiga bleka bilder, eller så får man justera om auto-lägena lite. Min kamera t.ex. drar gärna lite åt gult :/ Särskilt inomhus.

Sedan i vilket ljus man fotar gör mycket. Så fotar man ju också de blommor man tycker är fina för det mesta, inte när de just blommat över och ligger som disktrasor, eller de knoppar som är lite malätna, och av alla foton väljer man ur de som blev bättre för att visa här etc etc. Det är ju ett visst urval och en ögonblicksbild.

Fasst visst tror jag att Kajsa HAR väldigt fina rosor också, hon vårdar dom ju väl. Men jag tror också till viss del Kajsa är duktig med sin kamera smile.gif

oliv
Jag har också en Jens Munk (en felleverans från Flora Linnea 2006, fick den i st f David Thompson). Den har en (i min trädgård) ovanlig ljus och kraftfull (inte blek) rosa-färg, som jag gillar. Så rosen får vara kvar! naughty.gif
Knytt
Vi har också Jens Munk och vi tycker den tenderar se lite skräpig ut men den blommar villigt trots lite färre soltimmar än optimalt.
Taggarna verkar freda tulpanerna från rådjuren, alltid nåt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon