PeterDeleter
Windows 7 i all ära....

Minns DOS 3.10 och då i synerhet en reklamfilm vi fick på mitt dåvarande företag från Lotus. Lotus 1-2-3 första versionen skulle lanseras. Lite kult och ja, jag är så gammal....

Kolla in reklamfilmen nedanför och välj "Lotus 1-2-3 Music Video".

Lotus reklamfilm

(för er yngre så var Lotus föregångare till Excel kan man säga)
MariaS
HERREGUD! Minns att när Windows 3.1 kom, så var det rena rama revolutionen. Samtidigt uppgraderades datorerna till 426 processorer duh.gif och strax efter det kom pentium och telefonmodem. Herregud vilken lyx man tyckte det var då... och det är ändå bara 15 år sedan.....
Micke E
CITAT (MariaS @ 08-12-2009, 16:27) *
HERREGUD! Minns att när Windows 3.1 kom, så var det rena rama revolutionen. Samtidigt uppgraderades datorerna till 426 processorer duh.gif och strax efter det kom pentium och telefonmodem. Herregud vilken lyx man tyckte det var då... och det är ändå bara 15 år sedan.....

Hehe! köpte min första PC, en Victor 286 12MHz cpu 20Mb disk och 4Kb minne i samma veva..'
Hade haft en beg COMPIS dator innan... Med 2st 5.25" flexdiskar, där man laddade in CP/M som operativ
Då fick man skriva program själv, men man kunde spela 'Masken' på den och den funkade bra som sequenser (Man plugga in en synth sedan kunde man spela in på datorn eller så skriva in noter och synten spelade det..) Det ät riktigt bra med 6 'röster' och
en DX7:a!! Har lyckats bevara några inspelningar som jag gjorde på porta studio och fört över till CD skiva...
Bengalow
Jösses, ja...den tiden! Min första dator var en Luxor 802, med 56 kB minne. Extra minne var en kasettbandspelare. Det kom en lag som sa, att man inte fick ha mer minne än 60 kB (!) utan att registrera sig hos Datainspektionen. Detta var 1982....Så kunde man köpa datortidningar som var fyllda av programmering i ABC. Jag köpte datorn och bandspelaren för 14500 kr. Jag skulle vilja kalla det ett rån...Firman kallade den för "framtidens dator"!
theseraphim
Ahhh började med C64 vid sex års ålder och sedan AMIGA 500-1200. Min sista 1200 satt i en tower med cd och hela kittet. Gjorde 3d grafik och slog de moderna PC nissarna med en bild gjord på min Amiga när jag fick en månadens bild på 3d Cafe(whóohoo!!!). Ahh det var tider det:-)
Micke E
Vem av oss 'Mumier' innom dataeran kommer inte ihåg ABC 80, ZX80 Texas och Compis osv....
Sedan får ungdomarna av idag sitta och masturbera till Commondore64 osv.
Det var ju bara leksaker!!! och sina Atari.... flirting.gif
Men "dator" Där var ju drömmen en ABC 800 med 16 bit färg! samt bandminne!!!
Gjorde tillsammans med 'Svinto' ett program som med att man knappade in 'kontrabas stämman'
skrev och spelade upp en fyrstämmig körsats!!!Samt att det vart underkänt av min musiklärare! Han konstaterade att
det var inga fel! me det lät mekaniskt...
Tänk! Svinto fixade en ABC80 att spela 4 stämmigt (nästan wink.gif
Jag lärde mig programmera samt lärde honom musik..
Värnamo Folkhögslola 1082-1984!
Någon här som gått där då??
Hör av er!!!!
Mentha-Arvensis
CITAT (MariaS @ 08-12-2009, 16:27) *

Minns att jag i början på pentium eran satt mycket ofta i korta stunder med hightech K56-modem.
Hadde telenordia abonemang och började komma över BBSernas bortgång.
Minns mina två sista internet räkningar på 10 & 15 tusen också.
På den tiden fick man betala en del för att vara ute dygnet runt. :/
Linnaea borealis
laugh.gif
malcolm
Min första dator var en Sinclair ZX 81, köpt någon gång i mitten av 80-talet. Fanns ingen filhantering i den och programspråket var Basic. 1 kb minne totalt i den, hade en vanlig svart/vit TV som skärm och det som man eventuellt ville spara fick man lagra på en vanlig kasettbandspelare. Skrev ett program som skulle dra en lottorad slumpvis men när jag ville skapa en rubrik "Lotto" blev minnet fullt. Hade dock väldigt roligt med denna maskin och det blev en sport att få plats med så mycket som möjligt i det begränsade minnet. Köpte ett minne på hela 32 kb sedan och byggde om tangentbordet, köpte tangenter från ELFA och etsade ett kretskort för att fästa dem på. Skrivaren av en slags apparat med "spindelben" som brände in texten på specialpapper och lät väldigt illa men läta man kopiera dessa remsor i en kopieringsapparat så gick de faktiskt att läsa. Jösses hur man höll på men det var spännande med ny teknik, köpte en Spectravideo sedan (MSX) och då fick man helt plötsligt färg och det gick att spara filer, på band iof. sig men i alla fall. Skrev egna program (i Basic) för ordbehandling, elförbrukning, gloskontroll etc. och nu kunde man helt plötsligt spara filer. Bara på band till att börja med men sedan kom en diskettstation, köpte dock aldrig en sådan utan det blev en begagnad IBM (PC) 286:a från jobbet med hela 20 kb hårddisk och 5 1/4" (sladdriga) disketter.

HJar ingen värstingdator nu heller men den är betydligt bättre än min ZX 81 och jag kan skriva ut foton som är lika bra som de som man fick från fotografen förr i världen.
vips
Tja, det var väl med en C64 det började, någon gång under första halvan av åttiotalet, vill minnas att den inte hade funnits på marknaden så värst länge. Floppy var bara att drömma om, den kostade fortfarande snuskigt mycket, fick nöja mig med bandstation, tog några är innan priserna gick ner och man kunde spela Flight Simulator. smile.gif

Data som ämne i skolan kom väl i 7:e klass, då hade man precis pensionerat sina ABC800 till förmån för Compis-maskiner i klassrummet. Sen har man väl gått via Amiga 2000, Atari 1040, Mac LC475 och diverse Pentium-maskiner till den iMac man sitter med idag.

Kommer speciellt ihåg när man installerade det första 3DFX Voodoo-kortet och kunde spela Quake med accelererad grafik. Och det första nätverksspelet på Atarin där man styrde runt smileys i en labyrint och sköt varandra, maskinerna kopplades ihop via MIDI-gränssnittet... smile.gif

/magnus
malcolm
Jag skaffade internet runt -95 och då handlade det om uppringt modem med minutkostnad så glömde man att logga ut och somnade ifrån alltsammans så kunde man få jättelika räkningar ifrån Telia. Sedan blev det ISDN (fortfarande med minutkostnad) men med den fördelen att man fick ett extra telefonnummer så det gick att surfa och prata i tfn. samtidigt. Har ADSL (bredband) numera och det är betydligt smidigare även om det går via telefonjacket och framförallt mycket billigare än uppringt modem. Jag bor i ett minimalt radhusområde (15 hushåll) och inget bredbandsbolag har visat intresse för att gräva ner en kabel hit då vi är för få. Har även TV:n via bredbandet och det fungerar perfekt, vilken skillnad mot för ZX 81. giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon