Rose
Var kan jag hitta sajter med recensioner av skärmar?

Kanske har du en skärm du gillar och kan rekommendera? Den ska helst inte vara större än 19"

Jag har idag en ViewSonic som jag varit jättenöjd med, men det verkar svårt att få tag i såna.
PeterDeleter
Tjena. tjaba, hallå.

Dom flesta skärmar är ganska okey idag. Vad man ska kolla är hur snabb den är ifall du vill se snabba rörliga saker. Sen "betraktiningsvinkel" som är hur "snett du kan se på skärmen utan att den blir konstig. Kontast så du kan se på skärmen med tex solljus bakifrån. "döda pixlar-garanti". Det är ungefär samma sak tänka på som när du köper en TV. Hoppas jag förklarat på ren svenska....

Mitt råd är att du går till någon butik (eller nätet) och kollar in några skärmar sen skriver du i Google "test *****" eller "review *****" (*****=namnet på skärmen) så kommer du kunna se tester på just den skärmen du blev förtjust i. En butik kan svara på detta men lär rekomendera dig en onödigt dyr skärm men fråga kan du ju alltid göra.

Får man fråga varför du ska byta skärm? Helt 100 att det är skärmen som gått på lunch?
KRT
Jag har en HP på jobb och en samsung hemma, och tycker båda är mycket bra. HP:n är nyare och kan vridas till högkant förutom de vanliga justeringarna i djupled och höjdled. Tror de flesta skärmar är bra idag, skulle gissa på att skillnaderna ligger i hur man överför "bilden" från datorn till skärmen. När jag öppnade kartongen med HP-skärmen fick jag klia mig i huvudet ett tag - det fanns tre olika kablar med för anslutning till datorn. Fick sedan ringa maken och fråga vilken av de tre jag skulle använda smile.gif

Rose
CITAT (PeterDeleter @ 08-12-2009, 17:19) *
Får man fråga varför du ska byta skärm? Helt 100 att det är skärmen som gått på lunch?

Jag har provat den i en annan dator och problemet kvarstår. Ränder som rullar samt gult streck.
Nauti
Finns ju miljömärkta elektronikgrejor inklusive skärmar med komponenter som skall vara producerade på ett miljövänligare sätt samt ha en låg energiförbrukning. Jag har läst om det men jag vet inte var de säljs, det kanske någon annan kan tipsa om?
PeterDeleter
Tråkigt...

Men du har lossat kontakten bak på skärmen och satt fast den igen (om den inte sitter fast i förstås)? Är ofta en sån enkel sak. Ibland är det bara ett stift som blivit oxiderat, sitter dåligt eller är lite böjt i kontakten. Titta på stiften i kontakterna på kabeln om dom ser ok ut också (raka och lika långa).
Kanske först prova byta kabel ifall du har någon du kan låna då det är en standard. Har jobbat en hel del med skärmar och det är väldigt ofta som kabeln är boven i dramat.

Alltid värt prova. Lycka till med vad det nu blir!
Rose
Jag har lossat och satt fast kontakten igen. Men jag har inte provat med nån annan kabel så det ska jag göra. Har ingen mer så jag måste låna en, men det är inga problem. Tack för tipset! smile.gif

Jag är så nöjd med skärmen för övrigt så jag tycker det är så synd att den blivit så här. Ibland när jag sitter framför nån annans dator så känns deras skärmar så "starka" trots att jag försöker ändra inställningarna. Den här är vilsam för ögonen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon