Rosamundi
Hej.
Har en stor stilig hibiskus som jag skär varje vår och som i många år har brukat blomma rikligt. Men varken nu i somras eller förra sommaren ville den blomma. Är den för gammal? Ska jag plantera om den till våren? Ska jag slänga den efterv att ha tagit skott? Eller har någon något annat förslag till lösning.

För ett par år sedan pollinerade jag en rosa hibiskus och den röda och planterade fröna. De är nu en stor växt, men den har ännu aldrig blommat. Kan den vara steril? Finns något att göra för den?
Eller är det dags att köpa nya hibiskusar? Jag hade gärna velat rädda den gamla röda, för moderplantan till den köpte jag redan i början av 1970-talet.
Tacksam för hjälp
pejori
CITAT (Rosamundi @ 08-12-2009, 17:12) *
Hej.
Har en stor stilig hibiskus som jag skär varje vår och som i många år har brukat blomma rikligt. Men varken nu i somras eller förra sommaren ville den blomma. Är den för gammal? Ska jag plantera om den till våren? Ska jag slänga den efterv att ha tagit skott? Eller har någon något annat förslag till lösning.

För ett par år sedan pollinerade jag en rosa hibiskus och den röda och planterade fröna. De är nu en stor växt, men den har ännu aldrig blommat. Kan den vara steril? Finns något att göra för den?
Eller är det dags att köpa nya hibiskusar? Jag hade gärna velat rädda den gamla röda, för moderplantan till den köpte jag redan i början av 1970-talet.
Tacksam för hjälp

Tror det räcker med omplantering till våren...
Då kommer den igen. tummenupp.gif
Alexander-VG-zon3
och efter omplantering på våren ca 4v efter så kan du ge dom näringen regelbundet ca 3-4gånger i månaden och är det varmt och soligt vill dom ha mycket vatten. får dom värme+sol+näring+vatten så kommer dom blomma rikligt.

dina frösåddar kommer säkert att blomma när dom är gamla nog till det.
Bassam
Hej
De behöver näring men vilka näring , näring är P K som finns i komposten och naturliga gödsel som ko gödsel och häst gödsel , komposten kan man lägga nu , kväve N ger bara bra grönskar.

H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon