Hej allihopa!
Har en fråga gällande blå Puya vars rötter är minimala. Pekar jag på växtern så viker den sig nästan. Plantorna är ca: 2 mån, ca: 3cm höga och rötterna är som microskopiska garnnystan ca:2-3mm i omfång. Dom är planterade i 80% P-jord och 20% såjord i olika lager(såjorden högst upp). Växer gör dom sakta och säkert.
Min fråga är kommer rötterna att nån gång börja växa ner i jorden eller kommer dom att hålla sig relativt ytligt.
Vattnar gör jag underifrån samt sprayar en ggr i veckan på plantorna.
Har en annan fråga gällande puyan, längst ut på vissa blad ser det ut som om det skulle vara bränd/visset. Plantorna står ju bara i såjorden än så länge där det inte finns gödning.
Tacksam för svar...
Mvh: göda...
Alexander-VG-zon3
08-12-2009, 19:04
min frösådda planta som tyvärr inte finns mer, hade också ett väldigt litet och ömtåligt rotsystem och hela plantan vilade på en liten sten, men jag tänkte aldrig att nåt var fel då den växte och var grön och fin, hur rotsystemet skulle ha blivet som äldre på den vet jag inte. min hade en lucker och lätt och mager jord och fick inte så mycket näring, däremot gick det inte att lämna den i någons annans vård för det var så den dog.
Tack för inlägget flaxss!
Då får man vänta o se, som sagt den växer ju och är grön o fin men ack så skör vid beröring.
Det där med bladfenomenet jag nämner i inlägget är det någon som kan förklara der?
Mvh: göda
Alexander-VG-zon3
08-12-2009, 20:34
ja jag tyckte min var väldigt nätt och skör också, men det kom nya blad även om jag tyckte den så klen ut i rötterna. så jag tror inte du behöver oroa dig för rötterna så länge den växer.
vad det kan vara med bladen vet jag inte.
ok, tack så länge flaxss!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.