Full version: Levande MAT
Sidor: 1, 2, 3
officinalis
Levanda föda är ju helfint och skulle nog göra gott att få en större plats på bordet. Men inte enbart rå mat såklart. Tänker mer i termer om sockerärtor, rivna morötter, spenat, sallat, frukter, groddar, kanske geggar baserade på avocado och liknande.
Testa att riva äpplen, morötter och citronskal t.ex. Mycket gott som tillbehör!

Jag har fått intrycket att det är något slags "andligt koncept" inom rawfood med att man äter "levande föda". Någon som kan förklara vad det skulle vara egentligen?
ängsvädd
Jag tolkar det som att vitaminer och antioxidanter är intakta i levande föda, eftersom de förstörs vid upphettning. Det är iaf ren vetenskap, finns undersökningar som visar det. Enzymer är ju också intakta, men det har vi ju diskuterat tidigare - att det kanske inte är någon fördel.
Tobb

mmmm, mums whist.gif
Nauti
CITAT (Tobb @ 16-12-2009, 17:29) *

mmmm, mums whist.gif
Såg inte särskilt gott ut :/
PX-21
Håller helt med...Är det bruna bönor... sick.gif ..Allätare annars med där går gränsen tyvärr får jag säga ..det går inte ner bara.. -cry-.gif ..
Aqvakul
CITAT (PX-21 @ 16-12-2009, 19:00) *
Håller helt med...Är det bruna bönor... sick.gif ..Allätare annars med där går gränsen tyvärr får jag säga ..det går inte ner bara.. -cry-.gif ..

Gott, med fläsk... wub.gif
PX-21
Fläsk...gottigottgott
Aqvakul
CITAT (PX-21 @ 16-12-2009, 19:05) *
Fläsk...gottigottgott

gärna med löksås... wub.gif wub.gif
PX-21
Lööök gottgottigott... yaay.gif
Fast inte syltlök..uhhrk sick.gif
Nauti
CITAT (PX-21 @ 16-12-2009, 19:00) *
Jag gillar bruna bönor men jag kan inte påstå att det ser särskilt gott ut bara tongue.gif

CITAT (Aqvakul @ 16-12-2009, 19:03) *
Gott, med fläsk... wub.gif
Ja, HÖHÖ!
Aqvakul
CITAT (Nauti @ 16-12-2009, 19:36) *
Ja, HÖHÖ!

Bruna bönor med fläsk är svensk husmanskost som ätits i Sverige i generationer. Det är något jag är uppvuxen med och som jag gillar skarpt.
Nauti
CITAT (Aqvakul @ 16-12-2009, 19:43) *
Bruna bönor med fläsk är svensk husmanskost som ätits i Sverige i generationer. Det är något jag är uppvuxen med och som jag gillar skarpt.
Relevans?
Aqvakul
CITAT (Nauti @ 16-12-2009, 19:46) *
Relevans?

Någonvid namn Nauti uttryckte att han tyckte att bönorna såg muindre aptitliga ut och jag svarade på det. Sen hånades jag för det. Då förklarade jag igen. Fattaru?

Om man är Odla-mästare i trådkapning så är det ganska magstart att prata om "relevans"...
Nauti
CITAT (Aqvakul @ 16-12-2009, 19:51) *
Någonvid namn Nauti uttryckte att han tyckte att bönorna såg muindre aptitliga ut och jag svarade på det. Sen hånades jag för det. Då förklarade jag igen. Fattaru?

Om man är Odla-mästare i trådkapning så är det ganska magstart att prata om "relevans"...
Jag visste att du skulle nämna det, så jag får väl vara tyst den här gången då tongue.gif
Gossen Ruda
Solbrända flickor är ätligt men inte mer, har aldrig varit i min smak. Funderar lite på det som ängsvädd skriver om att alla vitaminer och antioxidanter förstörs vid upphettning? En del kanske men inte allt? Referenser?
legion6
De äldsta förfäderna kanske är 6 miljoner år o de hade huggtänder fram till för 1,8 miljoner år.Då kom Homo Erectus OCH han hade INGA huggtänder ngt hade hänt som gjorde att huggisarna gick bort.Den nya födan gjorde oss mindre aggressiva.Märk köttätarna i vissa inlägg, snacka om energivampyrer.Tänk om man skulle gå ur grottan för att skaffa ngt säd för att göra en limpa!!!!Du kanske skulle behöva några år på att hitta frö så glest växte de.För 17 000började vi odla säd så det gick o få fram tillräckligt bra!!Vår arts historia är mycket klar.Vi utvecklades till växtätare,inte likätare.Våra tänder är inte avsedda till att riva o slita i muskelstycken.Har vi huggtänder?Titta en haj eller en varg i käften,så kommer du att se vilket slags tänder du skulle ha i munnen om du var köttätare.Vår SALIV,SALIV,SALIV är fullständigt olik köttätare.Vår saliv innehåller ett enzym som uteslutande är avsett till att smälta de komplexa kolväten som man finner i växtföda.Köttätande djur har ingen sådant enzym.Deras saliv har hög syrahalt för att kunna bryta ned koncentrerat protein.Vår är alkalisk.En köttätares mage utsöndrar TIO gånger mer saltsyra än vår egen.Denna koncentration bryter lätt ner kött.Köttätare har oxå förmågan att eliminera stora mängder kolesterol,o har enzymet URIKAS för att kunna bryta ned URINSYRA.Vår lever kan bara bryta ned en liten mängd kolesterol,o vi har inte detta ENZYM.Jag har några ton av detta o kan tänka mig o sälja lite.De köttätande djurens matsmältningskanal är kort,bara omkring tre gånger så lång som bålen.Detta möjliggör snabb utstötning av sönderfallande o ruttnande kadavermuskelkött.Alla växtätande djur har långa tarmar,mellan 8-12 gånger bålens längd,för att ge tillräckligt med tid att smälta o utvinna de näringsämnen som finns i växtföda.NIX,hur man än ser på saken så är vi inte köttätare.Sen har vi denna proteinskräck,om du tar en tugga griskött så är det grisprotein inte människoprotein.Protein byggs upp av aminosyror.Detta är alldeles för kort o betydelsefullt för att bara sägas en gång.PROTEIN BYGGS UPP AV AMINOSYROR!!DET finns inte någon fysiolog på jorden som skulle neka till det.Det är lika intressant att diskutera som solen är varm eller kall,om vatten är vått.Detta faktum,att aminosyror är proteinets byggstenar,är anledningen till att elefanter,vattenbufflar,hästar o andra starka djur med stor uthållighet inte har blivit utrotade på grund av proteinbrist.Avslutar med en tanke när jag sommarjobbade på Scan o efter första dagen o jag drog en raka o frågade var jag skulle slänga pungpåsar,uppsvullna ögon.tumörer,mkt gröngult var,ja all skit ni kan tänka er då sa bossen det går till korv,med bakteriedödande medel så händer inget.Tänker oxå på korvskinn de äkta,det har varit avföring i dessa iaf en halvvariant av bajs,kanske det ger smak vad tror ni.
ängsvädd
CITAT (Gossen Ruda @ 16-12-2009, 20:14) *
..... Funderar lite på det som ängsvädd skriver om att alla vitaminer och antioxidanter förstörs vid upphettning? En del kanske men inte allt? Referenser?

Den referens jag har i skrivande stund - återkommer framöver är från en nutritionist.

Från ett mejl:
CITAT
Sen kan mat som inte upphettats till mer än 40 grader ha ett högre innehåll av vissa vitaminer och antioxidanter men det är en helt annan sak.

http://www.idunmatochnaringskonsult.se/

Det är ju allmänt känt att vissa vitaminer är värmekänsliga - det fick man ju lära sig i skolan. Tror det är B och C men minns inte.
ängsvädd
Det finns hur många träffar som helst på värmekänsliga vitaminer. E-, C- och iaf vissa B-vitaminer är värmekänsliga.

Här är ett exempel ang. C-vitamin:
CITAT
C-vitamin förekommer i frukt, bär och grönsaker och är mycket ljus-, luft- och värmekänsligt. Ät därför frukt och grönsaker när de är fräscha, fina och mogna. Om du skär frukt och grönsaker, gör det så nära ätdags som möjligt.
http://www.gravid.se/39_kost/vitaminer.htm

Från SLV:s webbplats:
CITAT
Det kan också vara ett problem om man i hemmet tillreder
mme med kokande vatten. Hur mycket påverkas näringsinnehållet i
processen (vissa värmekänsliga vitaminer kan t ex att förstöras).
http://www.slv.se/upload/dokument/om_oss/e...uari%202005.pdf
Sommartorparn
Att enbart värma upp maten så att den blir ljummen låter som det perfekta sättet att bli matförgiftad. thumbdown.gif
Tobb
CITAT (ängsvädd @ 26-12-2009, 11:11) *

Dock är ju detta skrivet under rubriken "§ 8 Hanteringsanvisningar för barnmat"
Men visst är det ju så att det inte finns lika mycket av vissa saker efter uppvärming.

Men personligen så övergår jag till att lita mer och mer på vetenskapliga skrifter smile.gif
ängsvädd
CITAT (Tobb @ 26-12-2009, 13:06) *
Dock är ju detta skrivet under rubriken "§ 8 Hanteringsanvisningar för barnmat"
Men visst är det ju så att det inte finns lika mycket av vissa saker efter uppvärming.

Men personligen så övergår jag till att lita mer och mer på vetenskapliga skrifter smile.gif

Det är lite svårt att komma över dem när man inte är inskriven på någon högskola. Men nutritionisten har gått högskoleutbildning och baserar sina kunskaper på vetenskapliga skrifter så du kan vara lugn.
Tobb
visserligen inte läst någon hon skrivit, men oftast känner jag att de kommer med svart eller vitt och propaganda bara, så jag hoppar över alla populärvetenskapliga skrifter smile.gif
ängsvädd
CITAT (Tobb @ 26-12-2009, 13:57) *
visserligen inte läst någon hon skrivit, men oftast känner jag att de kommer med svart eller vitt och propaganda bara, så jag hoppar över alla populärvetenskapliga skrifter smile.gif

Hon baserar alla sina fakta på vetenskapliga skrifter - så det så. Man ska inte förakta populrvetenskap som skrivits om på lättare språk baserade på vetenskapliga skrifter. Alla kan ju inte läsa och förstå vetenskapliga skrifter - man kan även behöva sammanfatta dem på ett enklare sätt.
Nauti
CITAT (Sommartorparn @ 26-12-2009, 11:16) *
Att enbart värma upp maten så att den blir ljummen låter som det perfekta sättet att bli matförgiftad. thumbdown.gif
Varför skulle det vara ett perfekt sätt att bli matförgiftat? Jag skulle tro att risken är större hos kött som är upphettat och fått svalna än om man äter levande växter med ett naturligt försvar mot bakterier och virus.
*Stintan*
CITAT (ängsvädd @ 26-12-2009, 11:11) *
Det finns hur många träffar som helst på värmekänsliga vitaminer. E-, C- och iaf vissa B-vitaminer är värmekänsliga.

Här är ett exempel ang. C-vitamin:

Vem brukar koka apelsinen eller äpplet innan man äter det? Vem kokar råkostsalladen, gurkan eller tomaten? Inte sjutton är det några problem att få i sig de vitaminer och mineraler vi behöver utan att konstra till det förutsatt att man äter en välbalanserad kost. Såna här påfund som "levande föda" är bara en modegrej som så mycket annat. Största boven i maten många stoppar i sig är kolhydraterna.
Sommartorparn
CITAT (Nauti @ 26-12-2009, 14:14) *
Varför skulle det vara ett perfekt sätt att bli matförgiftat? Jag skulle tro att risken är större hos kött som är upphettat och fått svalna än om man äter levande växter med ett naturligt försvar mot bakterier och virus.

Även grönsaker kan väl bära på bakterier (jordbakterier, kolibakterier om man har gödslat, etc). Förruttnelse drabbar även grönsaker om man sparar dom länge. ? confused.gif Jag skulle till exempel inte vilja äta en sallad som har stått länge i kylskåpet. Då kokar jag hellre soppa på den. (kokar, inte bara värmer till halvljummet!) Det bästa är naturligtvis att äta grönsakerna färska, men då bör man helst bo nära en grönsaksodling i ett land där det är varmt året. På våra breddgrader och särskilt vi som bor i städerna behöver ju på något sätt konservera och tillaga maten.

Hur funkar det förresten att äta levande kött? Klarar vår matsmältningsapparat av det?
Gossen Ruda
Det finns så mycket tokigheter som skrivs här att jag vet knappt var jag skall börja. Som Sommartorparen skriver, grönsaker är inte ofarliga. Det var ett utbrott av EHEC här i Göteborg för några år sen. Smittan spårades till en salladsodling som vattnats direkt från en å som förorenats av koskit. Bakterierna fanns på salladsbladen och sånt är svårt att bli av med utan kokning. Möjligen med bestrålning.

Nauti skrev: "Varför skulle det vara ett perfekt sätt att bli matförgiftat? Jag skulle tro att risken är större hos kött som är upphettat och fått svalna än om man äter levande växter med ett naturligt försvar mot bakterier och virus." Vilket trams, se ovan.

Håller med Stintan, även om man tillagar den mesta maten får man i sig tillräckligt med vitaminer om man äter allsidigt.

Så till TS:s tokigheter:

CITAT (legion6 @ 26-12-2009, 01:30) *
De äldsta förfäderna kanske är 6 miljoner år o de hade huggtänder fram till för 1,8 miljoner år.Då kom Homo Erectus OCH han hade INGA huggtänder ngt hade hänt som gjorde att huggisarna gick bort.Den nya födan gjorde oss mindre aggressiva.Märk köttätarna i vissa inlägg, snacka om energivampyrer.Tänk om man skulle gå ur grottan för att skaffa ngt säd för att göra en limpa!!!!Du kanske skulle behöva några år på att hitta frö så glest växte de.För 17 000började vi odla säd så det gick o få fram tillräckligt bra!!Vår arts historia är mycket klar.Vi utvecklades till växtätare,inte likätare.Våra tänder är inte avsedda till att riva o slita i muskelstycken.Har vi huggtänder?Titta en haj eller en varg i käften,så kommer du att se vilket slags tänder du skulle ha i munnen om du var köttätare.Vår SALIV,SALIV,SALIV är fullständigt olik köttätare.Vår saliv innehåller ett enzym som uteslutande är avsett till att smälta de komplexa kolväten som man finner i växtföda.Köttätande djur har ingen sådant enzym.Deras saliv har hög syrahalt för att kunna bryta ned koncentrerat protein.Vår är alkalisk.En köttätares mage utsöndrar TIO gånger mer saltsyra än vår egen.Denna koncentration bryter lätt ner kött.Köttätare har oxå förmågan att eliminera stora mängder kolesterol,o har enzymet URIKAS för att kunna bryta ned URINSYRA.Vår lever kan bara bryta ned en liten mängd kolesterol,o vi har inte detta ENZYM.Jag har några ton av detta o kan tänka mig o sälja lite.De köttätande djurens matsmältningskanal är kort,bara omkring tre gånger så lång som bålen.Detta möjliggör snabb utstötning av sönderfallande o ruttnande kadavermuskelkött.Alla växtätande djur har långa tarmar,mellan 8-12 gånger bålens längd,för att ge tillräckligt med tid att smälta o utvinna de näringsämnen som finns i växtföda.NIX,hur man än ser på saken så är vi inte köttätare.Sen har vi denna proteinskräck,om du tar en tugga griskött så är det grisprotein inte människoprotein.Protein byggs upp av aminosyror.Detta är alldeles för kort o betydelsefullt för att bara sägas en gång.PROTEIN BYGGS UPP AV AMINOSYROR!!DET finns inte någon fysiolog på jorden som skulle neka till det.Det är lika intressant att diskutera som solen är varm eller kall,om vatten är vått.Detta faktum,att aminosyror är proteinets byggstenar,är anledningen till att elefanter,vattenbufflar,hästar o andra starka djur med stor uthållighet inte har blivit utrotade på grund av proteinbrist.Avslutar med en tanke när jag sommarjobbade på Scan o efter första dagen o jag drog en raka o frågade var jag skulle slänga pungpåsar,uppsvullna ögon.tumörer,mkt gröngult var,ja all skit ni kan tänka er då sa bossen det går till korv,med bakteriedödande medel så händer inget.Tänker oxå på korvskinn de äkta,det har varit avföring i dessa iaf en halvvariant av bajs,kanske det ger smak vad tror ni.

Jag bara kommenterar vissa saker. Vi behöver inga huggtänder, vi har istället skaffat oss händer som kan göra verktyg. Saliv innehåller ingen saltsyra för då hade tänderna lösts upp, den kommer först i magsäcken. Växtätare har långt tarmsysten, det stämmer. Vissa har andra knep också, som alla idisslare. Ändå lyckas dom inte bryta ner växtfödan helt, kolla vad en ko skiter ut. Eller ännu bättre en häst.

Att ett rovdjur har kort tarmsystem boror inte på "snabb utstötning av sönderfallande o ruttnande kadavermuskelkött", utan helt enkelt på att det inte behövs. Kött är mycket lätt att bryta ner, det räcker med lite klipp av rätt enzymer så ligger aminosyrorna där och kan tas upp för att sen kunna användas för olika arter. Studera exempelvis skitarna från en räv, det är bara osmältbara rester som hår och ben. Inget kött återstår. "Sen har vi denna proteinskräck,om du tar en tugga griskött så är det grisprotein inte människoprotein" och det följande, vad är detta för gallimatias????

Människan står lite mittemellan rovdjuren och växtätarna, vi är bra på att bryta ner kött och klarar en del vegetabilier men bra är vi inte på dom. Att det blir prutte-prutt när vi exempelvis ätit bönor eller kål beror på att vi inte bryter ner dom helt, det sköter tarmbakterierna i tjocktamen om. Med gasbilning som följd.
Nauti
CITAT (Sommartorparn @ 26-12-2009, 15:26) *
Även grönsaker kan väl bära på bakterier (jordbakterier, kolibakterier om man har gödslat, etc). Förruttnelse drabbar även grönsaker om man sparar dom länge. ? confused.gif Jag skulle till exempel inte vilja äta en sallad som har stått länge i kylskåpet. Då kokar jag hellre soppa på den. (kokar, inte bara värmer till halvljummet!) Det bästa är naturligtvis att äta grönsakerna färska, men då bör man helst bo nära en grönsaksodling i ett land där det är varmt året. På våra breddgrader och särskilt vi som bor i städerna behöver ju på något sätt konservera och tillaga maten.

Hur funkar det förresten att äta levande kött? Klarar vår matsmältningsapparat av det?
Ja, bakterier finns i princip överallt, min poäng var snarare att risken för matförgiftning knappast är större hos växter som lever än hos annan tillagad kost om det görs på rätt sätt. Livsmedelssäkerhet och hygien är viktigt oavsett om det handlar om levande föda eller tillagad föda men levande föda har ju fortfarande ett fungerande försvar mot bakterier och virus.

Att äta kött på det sättet låter inte särskilt nyttigt med tanke på parasiter och sådant som finns i det.
ängsvädd
Levande/rått fiskkött äter vi människor - exv sill och sushi. Kallrökt fisk borde väl räknas till levande föda, gravad också?
*Stintan*
CITAT (ängsvädd @ 26-12-2009, 18:01) *
Levande/rått fiskkött äter vi människor - exv sill och sushi. Kallrökt fisk borde väl räknas till levande föda, gravad också?

För att inte tala om surströmming crazy.gif
Piccante
CITAT (Nauti @ 26-12-2009, 16:09) *
Ja, bakterier finns i princip överallt, min poäng var snarare att risken för matförgiftning knappast är större hos växter som lever än hos annan tillagad kost om det görs på rätt sätt. Livsmedelssäkerhet och hygien är viktigt oavsett om det handlar om levande föda eller tillagad föda men levande föda har ju fortfarande ett fungerande försvar mot bakterier och virus.

Att äta kött på det sättet låter inte särskilt nyttigt med tanke på parasiter och sådant som finns i det.

Hygien är oerhört viktigt vid matlagning speciellt när man lagar mat som varit i kontakt med jord! Som Ruda skrev om EHEC så är det tarmbakterier som sprids via koskit eller för den del via otjänliga avlopp som rinner rakt ut i sjöar och vattendrag. Likaså salmonella sprids ofta via jord och inte bara via avföring som folk tror. Många är medvetna om att tvätta händerna när de fyllt på fågelbordet med mat eftersom fågelspillning kan sprida salmonella men på kontinenten där salmonella är vanligare sprids det med gödsel och vilsda djur. För några år sedan var det italienskodlad sallad som hade infekterats med salmonella via bevattningen.
Extremt farliga sjukdomar som mjältbrand och botulinism sprids via jord.
legion6
När man öppnar Mammascans köttbullar så luktar det??Kadavertuggare luktar illa både i munnen o huden OCH om man frågar Anna Anka när hon går NER så kan det smaka bättre om man käkar levande o friskt men henne lyssnar man inte på.När fråga Olle på tv5 säger samma sak då lyssnar man.
En vis man insinuerade i ett inlägg jag hade om rent vatten om jag drack starkt vatten o var på lyset.Fantasin skulle ju kunna skena om han;jazzmusiker är kända för att använda??Gossen tycka om??Inlägg om kalsonger om vissa behov, say no more,NEJ jag säger så här:Jag är tacksam att jag fått träffa dig.För du är speciell o värdefull för alla.Det som gör dig unik finns i ditt sätt att vara,din styrka o ditt mod o allt som du kan klara.Den kärlek som du ger i omtanke om andra ger lärdom om hur vi skall vara mot varandra.Du är en sån person man lätt kan hålla kär.Så tack för att du finns just sådan som du är.
*Stintan*
Trodde att det va hon Anna Skipper som körde med levande men dom verkar ju lite lika hon och Anna Anka och polare har dom visst blivit nu också. För övrigt påstod nämnda fru Skipper att den levande maten kunde värmas till 47 grader vilket är lite mer än vad som ovan nämnts. Själv äter jag grönfoder naturellt/levande, kokar en del föda och steker eller grillar annan. Vilka som stinker mest vet jag av erfarenhet, man brukar sällan själv märka hur man luktar så det ska nog legion6 tala tyst om.
legion6
CITAT (*Stintan* @ 30-12-2009, 01:57) *
Trodde att det va hon Anna Skipper som körde med levande men dom verkar ju lite lika hon och Anna Anka och polare har dom visst blivit nu också. För övrigt påstod nämnda fru Skipper att den levande maten kunde värmas till 47 grader vilket är lite mer än vad som ovan nämnts. Själv äter jag grönfoder naturellt/levande, kokar en del föda och steker eller grillar annan. Vilka som stinker mest vet jag av erfarenhet, man brukar sällan själv märka hur man luktar så det ska nog legion6 tala tyst om.

Om man undrar hur den stora grå massan får sina flockar fyllda titta ovanför.Är det ngn som vet varför mjölk ger benskörhet.Livet innehåller många ironier,osteoporos är unikt det är bara vi som har det.Enda undantaget är djur som tagits om hand av människan.Förr surnade mjölken idag ruttnar den.
legion6
Putti:)Skall köpa humlekottar för att lägga under kudden.Hoppas sova bättre då!Finns det ngn Mässäsmittärr som vet om det blir bättre effekt om jag stormkokar dem först,för om maten blir bättre när man värmechockar den, så kanske ämnena i kottarna oxå blir bättre med kokning!!
*Stintan*
CITAT (legion6 @ 18-01-2010, 00:45) *
Putti:)Skall köpa humlekottar för att lägga under kudden.Hoppas sova bättre då!Finns det ngn Mässäsmittärr som vet om det blir bättre effekt om jag stormkokar dem först,för om maten blir bättre när man värmechockar den, så kanske ämnena i kottarna oxå blir bättre med kokning!!

Kanske effektivare att göra en sövande dryck av dem flirting.gif
Carl

Har inte läst hela tråden. Men reagerar på rubriken. Nästan all nyttigt försvinner över 46,4 grader. Nästan i mina öron låter som att cirka 95% försvinner. Låter som en överdrift. Själv äter jag "nästan all" mat över denna kritiska temperatur. Så då är jag ett levande bevis att så inte är fallet,
legion6
Vem lyssnar vi på?Oftast är det nog så att vem det är, går före vad som sägs!!Hörde Bullar av stål, tror jag det heter, där den härliga danska brödtanten sa att det har betydelse hur man maler mjölet.Hon gjorde sitt mjöl på ett sätt som gör att det nyttiga finns kvar.Då har det en hållbarhet på tre månader.Detta gillar inte industrin(vad det nu är??) som vill ha ett mjöl som håller minst ett år.Grejen då är att mjölet är i det närmaste helt befriat från ngt näringsämne,det är dött.Detta sa alltså bulltanten!!Då blir med ens allt sådant bröd helt värdelöst som LIVSMEDEL!!Alla idrottsmän som laddar upp med makaroner gör det då med vatten o värdelöst mjöl,livsförkortning??Men värdet att det är så gott är ju bra!Bulltantens mjöl har kvar nyttigheterna o de kanske står emot ugnens 200 grader,det kanske finns ngn slags mantel,o det kanske är så att det måste finnas vissa bakteriestammar för att ta upp det nyttiga.Det kan ju vara så att bakteriestammarna inuti magen har olika uppgifter o vissa kanske inte kan ta upp brända matvarianter,o vissa kanske behöver död mat.Saknas de bakteriestammar som skall bryta ner mjölet (hur tar man reda på det,fast det är nog inte så viktigt!) då känner man nog sig uppblåst i magen,mkt gaser o mystisk avföring o detta går man med ofta resten av livet.Slutar med att det som skall bryta ner mjölken,tror det heter Kasein??,det försvinner oftast i två-års åldern för att det är inte ämnat att vi skall dia andra djur.Orkar inte gå in i detalj men när kroppen skall kompensera balansen när den slemmiga mjölken stör då tar den Kalcium FRÅN skelettet.IRV!
Gossen Ruda
Vem bryr vi oss om? Knappast ovanstående skribent. Osammanhängande svammel. Eftersom så gott som hela mänskligheten lever på "död" mat men som sagt ändå lever är det nog en del fel i tankegångarna.
ängsvädd
CITAT (Gossen Ruda @ 29-01-2010, 08:10) *
Vem bryr vi oss om? Knappast ovanstående skribent. Osammanhängande svammel. Eftersom så gott som hela mänskligheten lever på "död" mat men som sagt ändå lever är det nog en del fel i tankegångarna.

Att överleva är en sak, att må så bra som möjligt en annan.
Gossen Ruda
CITAT (ängsvädd @ 29-01-2010, 12:23) *
Att överleva är en sak, att må så bra som möjligt en annan.

Dom flesta mår nog ganska bra också även om en del inte har möjlighet till det bästa valet. Dom som hela tiden letar efter den bästa maten och oroas över vad dom äter mår nog sämst. Psykiskt.
legion6
CITAT (Gossen Ruda @ 29-01-2010, 08:10) *

Svammel o fel i tankegångarna o oroas o må sämst psykiskt.Du har rätt.Hur skall du lösa det??Du kan ju stå precis som nassarna gjorde en gång,välja bort de som inte når upp till din standard.De som lnte behagar dig blir bortplockade o får inte vara med.Det är ju synd om dig att allt som jag skrivet är svammel o lite till.Alla bör ju inte få vara på forumet om man inte blir godkänd av dig!Du kan då banna vissa för en viss tid eller för alltid,då blir det som du vill!
Jag är inte en fena på att uttrycka mig men i vissa frågor har jag inte helt fel.Angriper man andra så är det ofta för att man mår dåligt,o du jazzzzz GOSSEN du har nog inte frid i ditt system.Minnet är ofta kort men hade inte du en tråd där du ville ha kalsonger som stod emot vad jag fattade som att det kom brunt o du ville ha en kalsong som kunde tvättas mkt varmt.Många som äter dött där ""LIVSMEDLET"" får ligga o ruttna alldeles för tidigt de får ofta problem med flera nyanser av brunt där bak.Om du får brunt där fram oxå det har jag ingen åsikt om!Du leker GUD o gör bedömningar om andra o nu gnäller jag,ger detta ngt, absolut inte.
När man riktar sin uppmärksamhet på världens negativa händelser förstärker man inte bara dem,utan drar oxå till sig mera av??????????Detta var min svammeldos.När du skriver vi-har du alla med dig då??
Gossen Ruda
CITAT (legion6 @ 31-01-2010, 05:13) *
Svammel o fel i tankegångarna o oroas o må sämst psykiskt.Du har rätt.Hur skall du lösa det??Du kan ju stå precis som nassarna gjorde en gång,välja bort de som inte når upp till din standard.De som lnte behagar dig blir bortplockade o får inte vara med.Det är ju synd om dig att allt som jag skrivet är svammel o lite till.Alla bör ju inte få vara på forumet om man inte blir godkänd av dig!Du kan då banna vissa för en viss tid eller för alltid,då blir det som du vill!
Jag är inte en fena på att uttrycka mig men i vissa frågor har jag inte helt fel.Angriper man andra så är det ofta för att man mår dåligt,o du jazzzzz GOSSEN du har nog inte frid i ditt system.Minnet är ofta kort men hade inte du en tråd där du ville ha kalsonger som stod emot vad jag fattade som att det kom brunt o du ville ha en kalsong som kunde tvättas mkt varmt.Många som äter dött där ""LIVSMEDLET"" får ligga o ruttna alldeles för tidigt de får ofta problem med flera nyanser av brunt där bak.Om du får brunt där fram oxå det har jag ingen åsikt om!Du leker GUD o gör bedömningar om andra o nu gnäller jag,ger detta ngt, absolut inte.
När man riktar sin uppmärksamhet på världens negativa händelser förstärker man inte bara dem,utan drar oxå till sig mera av??????????Detta var min svammeldos.När du skriver vi-har du alla med dig då??

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
Du kanske inte borde skriva inlägg mitt i natten, sov istället då.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon