squamata
Söker efter helröda eller liknande snygga sorter av palettblad
Mvh Jonas
squamata
Som den längst ner i mitten på denna bild :

http://eclecticproducts.files.wordpress.co...8/08/coleus.jpg
squamata
Bump !
Red Top
Min erfarenhet är att, för att få fram en bladfärg jag gillar, måste jag så många olika fröer och sedan välja den färg jag gillar bäst. Sen förökar jag den genom sticklingar. Jag har aldrig hittat fröer till endast en bladfärg. Utom när det gäller riktigt mörka nästan svarta blad.

Om jag låter plantorna gå i frö och tar egna fröer, blir de aldrig färgäkta.

Fröer.nu har ett hyfsat utbud av solenostemon scutellarioides, palettblad
ingrids
Impecta har en selekterad sort som heter Velvet Nights och är djupröd (impecta.se).
Maggan H
De ändrar sig också om de utsätts för direkt solljus. I höstas plockade jag sticklingar av en djupröd sort som hade stått ute hela sommaren, och nu inomhus är de bleklila och vita.
joulanta
Jag har en udda sort vet ej namnet men den är ganska röd om den får stå soligt. Ska ta skott av den snart så ett skott av den kan jag bidra med.
Red Top
CITAT (ingrids @ 26-01-2010, 08:48) *
Impecta har en selekterad sort som heter Velvet Nights och är djupröd (impecta.se).

Den har jag sått. Den är inte djupröd, som den frågeställaren ville ha. Den är i det närmaste svart. yes.gif

squamata
ok
Har du möjligtvis någon bild ?
Mvh Jonas
Bassam
Hej

Röd färge blir fina på bladen om planta fick bra ljus , man kan hitta flera sorter i affären.

H: Bassam

1- Inneväxter : Rexbegonia Begonia rex-cultorum -Triangeloxalis Oxalis triangularis -
2- buskar :Flikbladig japanlönn Acer palmatum 'Dissectum Garnet' -Japansk buskrosling Pieris japonica 'Mountain Fire' --Röd dvärgberberis Berberis thunbergii 'Atropurpurea Nana'--Spärroxbär Cotoneáster divaricátus -

3-Perenner : Guldlysing Lysimachia ciliata 'Firecracker' --Lyrblommor Diascia 'Sunniva'---
Red Top
CITAT (squamata @ 12-02-2010, 22:01) *
ok
Har du möjligtvis någon bild ?
Mvh Jonas

Om det var mig du frågade, så har jag inte någon bra bild. Bara den här. Det är de fyra till vänster, som är Solenostemon scutellarioides "Velvet Nights". Blommorna som syns tillhör hängpelargoner utanför verandafönstret.

Den här är från Impectas hemsida:

Själv brukar jag inte låta palettbladen gå i blom. Bara när jag vill ta frö.

Det blir kraftigare plantor om man ständigt nyper bort blommorna.
squamata
Nä jag söker ju palettblad.

http://www.muskokaartsandcrafts.com/Member...cano_Coleus.jpg

Exakt så såg mina ut.

Dom var röda även när de stod inne om vintern.
squamata
http://img46.imageshack.us/img46/8812/p9071999.jpg
Så såg mina ut. Förstår att jag saknar dem va smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon