Full version: Ny orchidé
Knobban
Jag har haft en Phalaenopsis i två år och den har blommat oavbrytet under den tiden -till min stora lycka! Nu fick jag en Miltonia orchidé och vet inte hur den ska skötas. Den tappade nästa samtliga blommor inom loppet av två veckor efter att den satt sitt bo hemma hos mig sad.gif
De står i ett syd-västligt fönster, utan direkt sol. Vi har en altan på utsidan av fönstret och vitt plasttak som silar solljuset. Jag doppvattnar dem en gång i veckan.
Hur får jag min nya orchidé att trivas riktigt bra?
Emser
kolla in SOS's hemsida vett'ja!
Alpiner i Halmstad
De miltoniasorter som normalt säljs i blomsterbutiker får man nästan se som en engångsblomma som i bästa fall står fin i upp till 4 månader.
Plantan odlas i växthus med hög luftfuktighet och svalt !2-16 grayckerader.
Trivs man med dessa klimatförhållande eller har ett växthus så kan man odla den vidare. Sen har vi ju de odlare som har gröna fingrar.
Orkideérna har långsam ämnesomsättning och visar där först efter en tid om de blivit oläpligt behandlade.
Du vet inget om vad den kan ha blivit utsatt för innan Du fick den.
En miltoniahybrid bör stå i 2-3 månader. Jag tycker att Du skall tala blomsterbutiken.
M.v.h. Bernt
Knobban
Ahaa...tråkigt eftersom jag inte är intresserad av att sänka innetemperaturen till 15 grader...Skulle visserligen vara rätt bra med tanke på det hutlösa elpris vi betalar, men jag tror inte barnen skulle uppskatta att frysa inne.
Nu är den ju inköpt på hötorget i Sthlm av svärmor, så jag förmodar att man inte ska ha för höga förväntningnar på blommans kvalité. Orchidéerna där är ju billigare, så kvalitén har väl blivit lidande antar jag. Jag kommer iallafall att fortsätta sköta den som förr, så kanske den kommer igen, vem vet?
Jennythemenace
Jag hade samma problem med min första, Legolas hette han... Blommorna ramlade av och han dog.
Men dem är ju så fina att jag satsade på en ny, Orlando... Han började visa samma tecken som Lego så jag bytte fönster och satt mossa runtom honom som jag duschade, och så såg jag till att ha murgröna och ormbunkar runt honom, han mår prima, hoppas bara att det håller i sig...
unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon