Full version: Höns i curry
PeterDeleter
Tjaba, tjena, hallå

Någon som vet var man kan få tag på en höna (död såklart)? Jag har varit sugen på höns & curry man fick ofta när man var liten. Verkar inte som om vanliga matbutiker säljer höna längre.

/En som börjat laga mat på äldre dar.......

PS. Gärna recept emottas tacksamt också
Margith
Det går precis lika bra med en kyckling!
PeterDeleter
Neeej, går inte lika bra med "selleri"... Så vill ha en "död höna".

Vill ha det som jag minns det lite trådigare, lite mer tuggmotstånd såsom det gjordes förr. -"så gick det till när farfar var ung", typ. Hederliga svenska stuket, annars blir det ju lite som asiatiskt köket. Var väl morötter och ärter i också om jag inte missminner mig?
ingrids
Vad du kan testa är en ekologisk kyckling, den har ofta fått leva lite längre och kuta runt lite mer. Köttet är inte trådigt men väl fastare än snabbuppfödda kycklingar. Lårfiléer som säljs separat nuförtiden är också ett alternativ, den fastaste delen på en kyckling helt enkelt.
KURT
Willys brukar ha höna i frysdisken iblan, annars är det invadrarbutiker som gäller.
LasseB
Ser att du bor i Storstockholm och kan med varm hand rekomendera Monir i Skärholmen om du har vägarna förbi.
Fny
Kanske en väldigt dum fråga men är inte kyckling och höna typ samma sak? Jag menar när vi säger att vi äter kyckling så är det ju inte direkt dom små gula mjuka bäbisarna vi pratar om...
KURT
CITAT (Fny @ 12-12-2009, 18:26) *
Kanske en väldigt dum fråga men är inte kyckling och höna typ samma sak? Jag menar när vi säger att vi äter kyckling så är det ju inte direkt dom små gula mjuka bäbisarna vi pratar om...

Det är en helt annan smak och framförallt struktur på en höna som i alla fall levt i 3 år jämfört med en broiler som levt i 3 månader! Dessutom är det ju helt olika raser, broilern är ju framavlad för maximal köttproduktion.
Fny
aaah....
Åsa, mälardalen zon 2
Och de där pyttesmå hela kycklingarna på strax över 1kg som ligger i frysdisken kan i många fall bara ha levt någon månad, de där fodren man ger dem nu får dem att växa alldeles för snabbt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon