Full version: Dagens Rugosa
Kajsa
Wasagaming, Kanadaros av Frank Skinner 1939. Det vackraste med rosen är färgen och så den underbart starka doften. Min köptes på Trädgårdsmässan för fem år sedan och är rotäkta, den har vuxit mycket sakta men börjar ta lite fart nu.

LÅG skriver att rotäkta ex av denna ros kan bilda buskage med tiden så jag hoppas björkarna bakom ska hålla efter den lite. Har inte sett några rotskott ännu, har valt många rugosa rosor i tomtgränsen, här störs inte grannen av taggiga rosor.

Mycket taggig, 1.5 x 1.5 m, zon 6 men om man tittar på bilder i Roslistan ser man att rosen kan bli större.
Alltid frisk och remonterar.
Knytt
Vilken fantastisk färg!
flouee
Oh, jag ska köpa tre Wasagaming till våren! smile.gif
Greta i Österbotten
Jag har väntat så länge på att min Wasagaming ska börja blomma .Jag planterade den hösten-07,våren -08 frös den nästan helt ner,våren -09 klarade den fint och tillväxten har varit enorm den senaste sommaren, men utan blomning.Nu har jag insett att jag valt helt fel plats med tanke på att det kommer att bli en stor buske så nu får jag väl lov att plantera om den till våren.Bättre att göra det nu än att spara det några år till.Tycker så synd om rosen,vilken behandling den får.Undrar hur länge jag får vänta på de första blommorna? Suck!!!
Kajsa
Vad har du för zon där du bor, frös hela rosen ner ? Antar din är rotäkta, min tjurade första två åren och har aldrig vuxit så där kraftigt som du skriver. Rosen kanske behöver ett par år med att bara växa till sig.
Greta i Österbotten
Jag bor i finländska zon 3 som motsvarar svenska zon 5.Våren -08 kom rosen igång tidigt och började grönska när en kall frostnatt tog all grönt.Jag hade inte räknat med att Wasagaming skulle vara så känslig.Senaste vår var lika besvärlig.Först blev det väldigt varmt och sen slog frosten till.Numera har vi skaffat massor av fiberdukar som vi använder både till fruktträd(päron,plommon),jordgubbar,tidigt utplanterade ettåringar,växthus ,rosor,liljor m.m m.m.Det är ett fasligt jobb just den tiden att gå runt sent på kvällen och täcka över det mesta men det är ett arbete som lönar sej .Och alla vårar är ju inte lika besvärliga!
Karin i Östuna
Denna ros har stått på min önskelista några år. Har haft otur och inte hittat den än. Har sett ett antal olika exemplar av denna ros. Rosen som har allt? Tålig, fantastisk doft, vacker blomma och nypon. Jag faller direkt.
Ezereht
Mmm den är jättevacker, det är bara att den verkar bli stor och är taggig. Om jag ska ha en sådan ros i min "närhet" måste det bli via Guerilla gardening wink.gif
(alltså smygplantera nångonstans på offentlig plats)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon