Hej igen
Make med hjälp av barnbarn klädde granen så fint ... nu känner man att snart är det jul. wub.gif yahoo.gif

Jul jul strålande jul
Alba
Ja när julgranen är klädd då börjar man känna att julen är nära.
Jag hoppas bara att vi får snö till jul. Den snö som kom är snart borta.
Myosotis
-fear-.gif Julgranen kläs på julafton!!! Inte en dag tidigare, det skulle förstöra hela julen. crying.gif Julaftonskväll är ju hela grejen, då ska granen vara nyklädd. Möjligen kan man hugga den dagen innan, men för det mesta hugger vi den på julaftons förmiddag.
*Stintan*
Fel, fel!! Julgranen kläs när man tycker att den ska kläs om man nu har någon alls. Traditioner ser inte lika ut i alla familjer!
lovwal
när jag bodde hemma klädde vi alltid granen kvällen innan julafton. sen jag träffade sambon har vi köpt gran så tidigt som det tillåts för att maximera julstämningen. blush.gif jag kan inte rå för det, granar doftar så gott och pynt är fint. wub.gif under julhelgen är vi hemma hos familjerna (vartannat år hos min, vartannat hos hans), och då håller vi på gamla traditioner.
Aqvakul
Alla gör som de vill, men för mig känns det konstigt att klä granen redan nu. Nu är det advent och julen inträffar på julafton. För mig känns det bra att klä granen på lillejulaftons kväll. Mendet har hänt att den klätts på julafton eller några dagar tidigare, då det funnits särskilda skäl till det.

Vi har haft trådar om detta varje år, sen jag började här. Samma personer som börjar fira jul till Lucia vill också ofta kasta ut julen till nyår. Det är en märklig förskjutning av traditionerna.
Alba
Vi klär julgranen när det passar i tid. Förmodligen blir det i helgen. Sen kan man bara njuta av julefriden.
Jag tycker att det är nu när det är som mörkast man behöver allt det fina som hör julen till.
netaave
Vi klär den också dan före julafton, det är ju då julen börjar men jag förstår dom som kanske reser bort över jul att man vill göra det innan. Annars tycker jag att var sak har sin tid, advent först, sen Lucia och julen när den kommer.
Wilmer
Granen kläds gärna nu så man hinner njuta av den plus de vackra julklapparna under innan julafton. Dagen innan och på själva julafton hinner man knappt sitta och kolla på det, då är det matbestyr som gäller! Efter julafton är den vacker, men då är den ju egentligen lite överspelad..
skogstroll
CITAT (lovwal @ 10-12-2009, 10:40) *
när jag bodde hemma klädde vi alltid granen kvällen innan julafton

samma här... kvällen innan. Nu har vi bara utomhusgran jag tycker det är så trist att den står å torkar in inomhus
Myosotis
CITAT (Wilmer @ 10-12-2009, 13:39) *
...på själva julafton hinner man knappt sitta och kolla på det, då är det matbestyr som gäller!...

Det där med julmat är ju klart överreklamerat. Om man inte äter något alls eller bara något enkelt och lätt så har man massor av tid att sitta under granen och mysa. Det är nästan enda gången på året (tyvärr) man tar sig så mycket tid med varandra. Ingen tv, inga telefonsamtal, inga elektriska ljus. Självklart får alla göra som de vill, men det låter ändå väldigt udda i mina öron att avstå från detta stämningsfulla för att man inte kan vänta till julafton. Julklapparna står hos oss under granen, dvs. ingen har sett dem före julaftons kväll.
*Stintan*
CITAT (Myosotis @ 10-12-2009, 13:49) *
Det där med julmat är ju klart överreklamerat. Om man inte äter något alls eller bara något enkelt och lätt så har man massor av tid att sitta under granen och mysa. Det är nästan enda gången på året (tyvärr) man tar sig så mycket tid med varandra. Ingen tv, inga telefonsamtal, inga elektriska ljus. Självklart får alla göra som de vill, men det låter ändå väldigt udda i mina öron att avstå från detta stämningsfulla för att man inte kan vänta till julafton. Julklapparna står hos oss under granen, dvs. ingen har sett dem före julaftons kväll.

Var ska man sitta om man varken har gran eller julklappar? Och tack och lov för TV och telefon. Menar du att allt är udda om det inte är som du brukar ha det?
PeterDeleter
Jösses... Redan gran...

"julen kommer tidigt i år" som alla mammons tempel skriver i sin reklam varje år.

Men man skulle kanske klä nån av granarna på tomten för ljusets skull? Men alla får ha sin julhelg som dom vill/tycker är bäst (tycker jag). Försöker själv alltid försvinna utomlands under julhelgerna då jag hatar stressen som trots allt, alltid finns under detta spektakel.
Inga från Närke
Vi har ingen gran men därefmot lite utomhus som vi pyntar med slingor m.m.
Våra barnbarn 2 som är stora de bryr sig inte och mina bonusbarnbarn kommer inte så det är bara onödigt jobb.
Adventsstakar är ett måste hos oss.
Carl

Klätt granen! nu! Helt fel! Granen kläs den 23:e Dec! Borde stiftas en lag om detta! Har ni redan påsk ägg på borden? Kanske smyg klätt midsommar stången?? Ätit semlor???
Kanske smyg ätit surströmming eller tom kräftor?? Traditioner skall hällas punkt slut!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! no.gif
Snöflinga
Här klär vi granen, då när det är elva nätter före jul ... alltså till Lucia. Går och myser bland alla tomtarna och allt når sin kulmen på julafton ... när han den riktige santa.gif kommer och alla måste tindra med ögonen laugh.gif Hur andra gör tycker jag är trevligt att veta men jag skulle aldrig i livet lägga några värderingar på deras traditioner no.gif

Till nyår är julen slut för min del ... då börjar det bli ljusare och man kan försiktigt pilla ner några frön ... bara för att man så gärna vill smile.gif Inte stor schans att det blir nå't men det gör ingenting.

Aqvakul
Otålighet tycks vara en av nutidens sjukor. Varför vänta på julen, när jag kan börja redan nu? rolleyes.gif
*Stintan*
Man kanske helt enkelt har olika traditioner. Varför ha synpunkter på hur andra gör när man kan göra som man själv vill? Fattar inte att folk alltid ska vara så negativa.
Alba
CITAT (Carl @ 10-12-2009, 17:18) *
Klätt granen! nu! Helt fel! Granen kläs den 23:e Dec! Borde stiftas en lag om detta! Har ni redan påsk ägg på borden? Kanske smyg klätt midsommar stången?? Ätit semlor???
Kanske smyg ätit surströmming eller tom kräftor?? Traditioner skall hällas punkt slut!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! no.gif

Nästan så. Vi var bjudna till goda vänner en juldag......på surströmming.

Fortsätt du så med ditt firande så gör jag som jag vill. flirting.gif

CITAT (Aqvakul @ 10-12-2009, 17:42) *
Otålighet tycks vara en av nutidens sjukor. Varför vänta på julen, när jag kan börja redan nu? rolleyes.gif

Jaaa......då får man ju njuta av den så mycket längre.

CITAT (PeterDeleter @ 10-12-2009, 15:13) *
Jösses... Redan gran...

"julen kommer tidigt i år" som alla mammons tempel skriver i sin reklam varje år.

Men man skulle kanske klä nån av granarna på tomten för ljusets skull? Men alla får ha sin julhelg som dom vill/tycker är bäst (tycker jag). Försöker själv alltid försvinna utomlands under julhelgerna då jag hatar stressen som trots allt, alltid finns under detta spektakel.

Stress.....nää inte här. Det är ju som man själv gör det.
Meriona
Jag gör inte samma varje år ens, ibland känner jag för att "jula" tidigt, och ibland hinner jag inte eller har inte lust, då blir det precis dan före. Men oftast är jag nog ute i god tid. Vi köper inte julklappar längre (nästan), så det spar lite tid och energi. Och julmat lagar jag inte heller, så vi har all tid i världen till att mysa och umgås. Fast TV vill jag inte vara utan, jag vill gärna se Karl-Bertil Jonssons jul. wub.gif I år firar vi familje-julafton på lördag den 12:e.
netaave
Så här gör vi oftast, men det finns undantag. wink.gif
Sätter upp ljusstakar och stjärnor första advent, röda gardiner sätts upp i köket, pyntar med slingor ute och gör lite hyacintgrupper.
Till Lucia blir det lite mer dekorationer ute, sen nån vecka före jul börjar vi storstäda hela huset rum för rum då pyntas dom samtidigt. Planen är att ta ett rum o fixa nåt ätbart till julbordet varje dag den veckan. Granen kläs sist av allt kvällen före julafton samtidigt som skinkan griljeras.
Inte en pryl tas bort förrän vid 20a knut, oftast lite senare eftersom vi firar en födelsedag 14e o ibland får det vara kvar över den.
KRT
Så intressant att höra om allas olika åsikter och "måsten" smile.gif Bara att inse att alla är olika och tycker olika, och det är väl tur för det skulle vara ganska trist annars.

Jag tillhör de som INTE skulle komma på tanken att klä granen mer än några dagar innan julafton. Jag tycker liksom det finns olika steg i julpyntantdet och julgranandet. Ljusstakar, stjärnor och slingor ska upp till 1a advent. Efter lucia komer lite mer "pynt" och liknande upp (dock inga mängder, inte mins til - jag gillar mer ljusstakar, slingor och stjärnor) och sedan några dagar innan jul är et dags för granen. Brukar ta ner allt också gradvis. Rena julpyntet plockar jag bort efter nyår eller till nyår, stakar, slingor och stjärnor får sitta kvar till mitten av januari, men sedan är allt vad julen heter över.

För mig är december julmånad, och jag blir lika irriterad varje år i oktober när affärerna börjar plocka fram julpynt.... För mig är det som att ha midsommarstänger i april laugh.gif

Ycker julmaten också är lite överreklammerat - det är gott för att man äter det en eller max två dagar per år... Inget jag längtar mig galen över, men ett absolut måste på julafton.
Aqvakul
CITAT (KRT @ 11-12-2009, 18:50) *
Så intressant att höra om allas olika åsikter och "måsten" smile.gif Bara att inse att alla är olika och tycker olika, och det är väl tur för det skulle vara ganska trist annars.

Jag tillhör de som INTE skulle komma på tanken att klä granen mer än några dagar innan julafton. Jag tycker liksom det finns olika steg i julpyntantdet och julgranandet. Ljusstakar, stjärnor och slingor ska upp till 1a advent. Efter lucia komer lite mer "pynt" och liknande upp (dock inga mängder, inte mins til - jag gillar mer ljusstakar, slingor och stjärnor) och sedan några dagar innan jul är et dags för granen. Brukar ta ner allt också gradvis. Rena julpyntet plockar jag bort efter nyår eller till nyår, stakar, slingor och stjärnor får sitta kvar till mitten av januari, men sedan är allt vad julen heter över.

För mig är december julmånad, och jag blir lika irriterad varje år i oktober när affärerna börjar plocka fram julpynt.... För mig är det som att ha midsommarstänger i april laugh.gif

Ycker julmaten också är lite överreklammerat - det är gott för att man äter det en eller max två dagar per år... Inget jag längtar mig galen över, men ett absolut måste på julafton.

Rörande överens!
netaave
CITAT (KRT @ 11-12-2009, 18:50) *

Där håller jag med dig till fullo, man blir irreterad över att inte få ha hösten ifred liksom wink.gif
diva&hero
I går klädde jag våran gran!! wub.gif Det är Granen med ett stort G!! Tog en timma att hitta den rätta. Men den är helt rätt! Den finaste nånsin!
Köpte en Kungsgran med en höjd på 2,10. Barrar inte, trots att den står nära kaminen..
Jag älskar julen, förutom julmaten.. Ingen julmat hemma dom senaste två åren. År 1= kalkon, År 2 = oxfilé, i år vet jag inte vad vi ska ha. (Inte julmat iaf..)
Jag brukar tjuvstarta med advent också, samt med ljusslingorna ute. Den här årstiden längtar jag efter lite ljus och stämning, är så jäkla tråkigt annars..
Övriga högtider intresserar mig inte i samma utsträckning, förutom att jag brukar ta semester midsommarveckan, vi är med båten oftast då runt midsommar..
[attachment=45213:julgranen_09.jpg]
Wilmer
Blir avis på den fina granen! Skulle köpa gran i dag, men det fanns bara sådanandära med långa barr (fula enligt mej) och smala granar packade med grenar - var ska man få plats med allt pyntet och hänga kulorna?? Inte 3 cm mellan grenarna help.gif får leta vidare i helgen(köper).
diva&hero
CITAT (Wilmer @ 11-12-2009, 23:05) *
Blir avis på den fina granen! Skulle köpa gran i dag, men det fanns bara sådanandära med långa barr (fula enligt mej) och smala granar packade med grenar - var ska man få plats med allt pyntet och hänga kulorna?? Inte 3 cm mellan grenarna help.gif får leta vidare i helgen(köper).

Hoppas att du hittar den du söker! tummenupp.gif
Rose
Att man ens kan komma på tanken att kritisera hur andra väljer att fira sin jul... blink.gif
Wilmer
CITAT (Alba @ 10-12-2009, 18:04) *
Nästan så. Vi var bjudna till goda vänner en juldag......på surströmming.

Fortsätt du så med ditt firande så gör jag som jag vill. flirting.gif
Jaaa......då får man ju njuta av den så mycket längre.
Stress.....nää inte här. Det är ju som man själv gör det.

Nej, stress är det väl inte, hos oss är det och har varit sedan 70 talet självklart att man lägger klappar under granen efter hand, sedan kan man njuta av hur fina de är(hur kul är det, oj, fint inslaget, riv riv snacka om slöseri om man nu ska ge klappar) och fundera på vad det kan vara och bli riktigt nyfiken tills julaftonskvällen. Att det tar tid med maten även om alla hjälps åt går inte att undvika när man är många. Det är heller ingen stress, något vi myser med ihop istället för att tindra under granen. Sista veckan innan jul är allt klart i god tid, då är det glöggmys och julklappsrim på kvällarna. Julmaten är ju ungefär samma som påsk och midsommar, klagar ni över den också?
Hej igen
Nu var ju inte min mening med tråden att man skulle komma in med pekpinnar o tala om hur
fel jag gjorde som klädde granen till lucia.
Ville bara tala om att granen var klädd och nu myser vi ... ingen stress ... i väntan på julen. :-)
Wilmer
Haha, trode du ja flirting.gif Jag längtar till doften, mina kulor och det mysiga ljuset kiss.gif
Hej igen
CITAT (Wilmer @ 11-12-2009, 23:19) *
Haha, trode du ja flirting.gif Jag längtar till doften, mina kulor och det mysiga ljuset kiss.gif

flirting.gif
diva&hero
CITAT (Hej igen @ 11-12-2009, 23:16) *
Nu var ju inte min mening med tråden att man skulle komma in med pekpinnar o tala om hur
fel jag gjorde som klädde granen till lucia.
Ville bara tala om att granen var klädd och nu myser vi ... ingen stress ... i väntan på julen. :-)

tummenupp.gif Mys vidare!
Bry dig inte om vad andra tycker, alla är vi olika.
Det är ok att berätta om sina traditioner, men inte att komma med pekpinnar om hur det Ska vara. Sen kanske det inte är menat som pekpinnar heller, bara låter som det.
Biggan_
CITAT (Hej igen @ 11-12-2009, 23:16) *

Det låter härligt tycker jag!
Var och en gör ju som den vill och trivs med, och inget sätt är ju fel!
Själv bryr jag mej inte om att skaffa gran. Jag firar hos barnen och så jobbar jag rätt mycket i jul och är inte hemma så mycket.
Men adventsljusstakar har jag många, och ljusnät ute i buskarna.
Uggi

Bry dig inte om vad andra tycker, alla är vi olika.
Det är ok att berätta om sina traditioner, men inte att komma med pekpinnar om hur det Ska vara. Sen kanske det inte är menat som pekpinnar heller, bara låter som det.
[/quote]

Ja njut, var glad och ta vara på de fina traditioner vi har.
Klura
Vi har så trångt så oftast köper vi en En och den kläs dagen innan julafton.
Ibland något tidigare om det kliar i fingrarna på dottern.
Har i tre år spanat in en liten söt gran på ett ställde där jag brukar vara och tippa massor.
Undras om jag inte ska knipa den i år.
Det är privat mark och de har sagt att det är okej för där ska ändå byggas så småningom.

Grå
Ja imorgon åker iallafall de små elakt flinande tomtarna fram här, tredje advent är lagom att börja rota i jullådan tycker jag.
När jag var yngre (Jura, typ) så hade jag svårt att låta bli att plocka fram allt julpynt när adventspyntet sattes upp och till råga på allt såg det konstigt ut när allt julpynt var framme och ingen gran, och när granen väl var uppe, pyntad och tänd så såg det konstigt ut utan klappar under, så det slutade med att det såg ut att vara julafton hemma i flera veckor innan jul.

Men då var ju det där med eget hem och vuxenliv så nytt, och plastgran i lägenhet är lätt att ta fram.

Nu har det varit tradition sedan flera år bakåt att gå en sväng i månskenet kvällen innan julafton och tjuva en gran för grannbonden, vem det månde vara. Nej, ingen planterad, utan en liten vilding. Såga långt ner i backen och täck över det som blir kvar med mossa hämtad en bit bort. Sedan kan man gå hem med sitt byte och skratta gott åt tanken på grannen som står och kliar sig i huvudet och undrar "...men... stod det inte en gran här förut..?"

Att det sedan är mycket möjligt att grannbonden i ren hämnd tjuvar granar för oss... ja, det får man väl bjuda på då smile.gif
Snöflinga

Låter spännande coolgleam.gif det gäller ju bara att det inte är spårsnö giggle.gif

Tänkte på att julmaten är egentligen inget speciellt ... det är ju mat vi äter året runt, bara inte allt samtidigt för då kallas det julbord rolleyes.gif
Grå
CITAT (Snöflinga @ 12-12-2009, 14:08) *
Låter spännande coolgleam.gif det gäller ju bara att det inte är spårsnö giggle.gif

Tänkte på att julmaten är egentligen inget speciellt ... det är ju mat vi äter året runt, bara inte allt samtidigt för då kallas det julbord rolleyes.gif

Är det spårsnö får man gå lite slingor och rundor och göra lite snöänglar och greja så att inte grannen misstänker något wink.gif

Men lite annorlunda kryddor och tillagningssätt är det ju ändå i julmaten, det är ju det som gör den så speciell.
Jansson undviker jag gärna både vid påsk och midsommar bara för att det är så jäkla gott när man inte har ätit det på ett helt år! *dregel*
Aqvakul
CITAT (Grå @ 12-12-2009, 14:25) *
Jansson undviker jag gärna både vid påsk och midsommar bara för att det är så jäkla gott när man inte har ätit det på ett helt år! *dregel*

yes.gif *dreglar här också...*
skogstroll
jag har inte haft (inne)gran på några år. Kanske vore lite kul g.gif
TheLan
Ja för mig oavsett av adventsljusstakar, stjärnor, röda dukar, tomtar, änglar, granar, julgardiner och allt annat så blir det inte jul förrän man får provsmaka julskinka när den precis kommit ut ur ugnen (innan den blir griljerad) dagen innan julafton och den verkliga verkliga julstämmningen infinner sig inte hos mig förrän vi sätter oss till bords efter Kalle Anka och jag får min första bit doppebröd. Doppet för mig är den ultimata julstämmningen och en jul utan dopp är ingen jul för mig. (och nej vårat dopp är INTE fett, det är ren köttbuljong från julskinkan som mamma gör i ugnen i stekpåse )

Julgranen åker upp ibland dagen innan Julafton, ibland 1 vecka innan, ibland 3 dagar innan. det beror helt och hållet på hur vi hinner och hur mina föräldrar arbetar under sista veckan innan jul.

Jultraditioner skall inte vara skrivna i blod för då blir det ett måste istället för för en fin tradition och julen är ju ändå en högtid man skall fira (om man kan och har ) med sina nära och kära.

Alla har vi olika traditioner som vi har fått genom arv, hur livet är utformat och vem man firar julen med, dom måste man kunna ändra på för precis som livet så förändras förutsättningarna hela tiden.
Fny
Nu har jag inte läst hela hela tråden men har märkt att många inte alls tycker att granen ska kläs såhär tidigt.... Det tycker jag är en hemskt tråkig inställning faktiskt. Hos oss klär vi helst granen vid Lucia, så att man faktiskt hinner njuta av den innan julen är över! Sen två dagar eller så innan julafton åker vi upp till Dalarna och firar jul, för att komma hem en fyra-fem dagar senare. Visserligen klär vi gran där också men det skulle vara tråkigt att inte ha en egen. Så jag har tänkt köpa och klä gran på måndag, och jag tycker absolut inte det är nåt fel med det!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon