inexe
Jag har fått tag på en vinranka i en liten kruka.
Och är sugen att ta sticklingar ifrån den.
Går det att göra i detta tillstånd, och hur gör jag isf ?

[attachment=45163:vin1.jpg]

[attachment=45164:vin2.jpg]
emilsjogren
Hej...

Jag tog sticklingar från en ranka i höstas och satte sticklingarna i vatten i flera månader(tills rotsystemet var väl utvecklat) innan jag planteradeden i en blandning av sand och planteringsjord.

Plantan mår fortfarande fint och får ständigt nya blad, planterar ut den på friland när våren kommer.

Tänk på att många sticklingar tappar alla blad, det gör inget för de brukar komma nya medan rotsystemet växer till sig.

Vet inte om detta är rätt, men det har funkat bra för mig.

Lycka till!
BigDaddy
Får jag även låna tråden tro...?
Tänkte just skriva om sticklingar från vinranka.

När ska man ta dessa sticklingar? Funkar det i början på Mars?
Hur långa bör de vara & var kapar jag dem?

I vatten direkt alltså....
Sedan då den ska planteras sätter jag ut den på balkongen. Men när den växt till sig, skulle de trivas att stå i en kruka lik den på bilden på balkongen el måste de stå på friland?

http://www.skonahem.com/_internal/cimg!...alkongh%C3%A4ng

edit. Och var köper jag dessa krukor? Har letat efter det ett tag.
Bassam
Hej

De tar inte lång tiden om man behandla dom med rot harmoni plus lägga dom i så jord med värme ner ifrån och fukt över .

H: Bassam
BigDaddy
CITAT (Bassam @ 12-02-2010, 00:19) *
Hej

De tar inte lång tiden om man behandla dom med rött harmoni plus lägga dom i så jord med värme ner ifrån och fukt över .

H: Bassam

Rött harmoni? Vad är det?
Funkar det inte bara att sätta dem direkt i vatten el i jord?
Vilket är bäst?

När ska man ta dessa sticklingar? Funkar det i början på Mars?
Hur långa bör de vara & var kapar jag dem?

I vatten direkt alltså....
Sedan då den ska planteras sätter jag ut den på balkongen. Men när den växt till sig, skulle de trivas att stå i en kruka lik den på bilden på balkongen el måste de stå på friland?

http://www.skonahem.com/_internal/cimg!...alkongh%C3%A4ng

edit. Och var köper jag dessa krukor? Har letat efter det ett tag.
tudi
CITAT (BigDaddy @ 12-02-2010, 17:31) *
Rött harmoni? Vad är det?
Funkar det inte bara att sätta dem direkt i vatten el i jord?
Vilket är bäst?[/i]

Han menar rot hormoner, låta dom stå fuktigt och med lite värme. smile.gif en flaska med rothormoner
går loss på cirka 70 - 100 kr, och är lätt värt pengarna.

Man kan göra egen rothormon med hjälp av färska grenar/blad ifrån pilträd. man krossar en liten gren/några blad i en mortel, häller i lite ljus-sirap.

Blanda detta och doppa snitt ytan på sticklingen i det, och sedan plantera i fuktig såjord, gärna med lite värme underifrån. tex ställa sticklingkammaren på sin dvdspelare =)

alltid bra att spraya bladen i någon vecka, då sticklingen inte har bildat rotsystem och "tar upp näringen genom sina blad"

det gör susen!!! pilträd innehåller naturligt väldigt mycket rothormoner, tex om man bryter av en gren
från pilträdet och sticker ner den i jorden, så är det snart ett nytt träd där.
Alexander-VG-zon3
CITAT (tudi @ 12-02-2010, 18:14) *
Man kan göra egen rothormon med hjälp av färska grenar/blad ifrån pilträd. man krossar en liten gren/några blad i en mortel, häller i lite ljus-sirap.

vad har ljus sirap för egenskaper/verkan när man rotar sticklingar ?
tudi
Inte en aning, men många använder bara sirap oxå, är kanmske för att täppa till ihåligheter som annars kan få det att ruttna?
BigDaddy
CITAT (tudi @ 12-02-2010, 22:45) *
Inte en aning, men många använder bara sirap oxå, är kanmske för att täppa till ihåligheter som annars kan få det att ruttna?

Ok tackar! smile.gif
Vatten är inte att föredra då? Finns det några sticklingar som är bra att sätta i vatten?

Sedan är frågan när jag ska klippa dessa sticklingar från vindruva? Vilket datum?
Och är det ok att ha dem i djupare kruka på balkong el trivs de kanske inte så?

Vore kul att ha vindruvor på min balkong. smile.gif

Jag ska helt klart testa sirap & Pilträd som rothormon. Tack.

edit. Ja just det. Måste bara bli säker på en sak till. Precis under bladpar/nod är där jag ska klippa va? Och däröver ha ca 7-8 noder varav drygt 5 hamnar under jord. Rätt el fel?
Många frågor från mig, vill bli säker, men är oerhört tacksam för hjälp ni ger mig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon