Lottahelga
10-12-2009, 13:07
Hej! Jag har med stort nöje följt Trädgårdsskolans DVD-serie som jag beställt via Odla.nu. Där visar trädgårdsexperten Mette bla hur hon lägger krossade kokosnötter i rabatterna istället för täckbark. Jag tycker det ser väldigt snyggt ut och med tanke på diskussioner kring ev kväveförlust via täckbarken så verkade det här med kokoskross vettigt. Å andra sidan har väl kokoskrosset en rätt lång och miljöpåfrestande resa hit till norden....well, jag skulle ändå vilja veta var man får tag på krosset. Tips?
Varför skulle inte kokoskrosset orsaka kväveförlust? Allt kolrikt material som bryts ned borde kräva kväve, och även kokoskrosset borde väl brytas ned?
HEj
kokoskross kan man leta på Inernet, men jag tycker att de suger mycket vatten och många Svamp och ohyra kan växa bra under dom:
H:Bassam
carl_001
17-03-2010, 14:31
Hej hittade cocos fibrer på swedish-growsystems. Fungerade prefekt och dekorativt i mina krukor.Mycket bättre än täckbark enligt mig
Carl
kakaoflis
19-03-2010, 12:19
CITAT (Lottahelga @ 10-12-2009, 13:07)

Hej! Jag har med stort nöje följt Trädgårdsskolans DVD-serie som jag beställt via Odla.nu. Där visar trädgårdsexperten Mette bla hur hon lägger krossade kokosnötter i rabatterna istället för täckbark. Jag tycker det ser väldigt snyggt ut och med tanke på diskussioner kring ev kväveförlust via täckbarken så verkade det här med kokoskross vettigt. Å andra sidan har väl kokoskrosset en rätt lång och miljöpåfrestande resa hit till norden....well, jag skulle ändå vilja veta var man får tag på krosset. Tips?
Hej
Jag kan inte förstå varför ska satsa på dyra saker .
H:Bassam
Det där med att barkkross - och varför inte vilket annat organiskt täckningsmaterial som helst - skulle stjäla kväve är enligt nya undersökningar i Finland att beteckna som en myt. Tvärtom visade det sig att (vedartade) växter med organisk täckning växte betydligt bättre än växter med icke-organisk täckning, trots att de fick samma gödsling.
Micke
pleximaster
29-03-2010, 18:27
Det här med stjälande av kväve vid nedbrytning av organiskt material och andra näringsämnen är inte enkelt. Dels är det beroende på vilka växter vi talar om och på vilken nivå i jorden de tar upp sitt kväve (sto rskillnad mellan olika växter och växttyper). En annan faktor som spelar roll är jordens komposition. En lerjord presenterar näringämnen annorlunda för växterna än en sandjord. Det samma gör mängden mullämnen i jorden. En mullrik jord presenterar näringsämnen bättre för de flesta växter än en mullfattig jord. Detta innebär att det kan växa sämre i en relativt näringsrik men mullfattig jord jämfört med en näringsfattigare men mullrikare jord. Utöver detta kommer även sammansättning av maskar, mikroorganismer och jordbakterier och deras invärkan på olika växters näringsupptag, samt kemiska egenskaper som pH och mineraler.
mvh plexi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.