Full version: Dagens Rugosa
Kajsa

Hansa i sommar

Hansa, en Holländsk ros från 1905. Får mycket stora karminröda blommor, har haft rosen länge och den växer lite väl skuggigt här i tomtgränsen, sol bara några timmar/dag. Det står i rosböckerna att Hansa är skuggtålig men rosen hade blommat mycket bättre i ett soligt läge, skuggtåliga rosor tror jag inte riktigt på, rosor vill ha sol. Har aldrig fått några rotskott. Stark doft och mycket taggig, alltid frisk.

Blir en stor buske ca 2 x 1.80 och zon 8, får stora nypon
Ezereht
Den här rosen luktar så himla gott!! Jag äääääääääääääääääälskar doften, så synd inte "hansaland" luktar likadant, tänk vilken succé det vart smile.gif Men själva Hansabusken ser för tråkigt rugosa-kommunal-plantering ut. Synd för blommorna är så fin färg och doften.. Om jag skulle leka rosodlare skulle jag försöka korsa hansa med någon pimpinell tror jag. Undrar om det finns?
octachoron
Jag funderar själv på att skaffa Hansa som del i en rosenhäck nästa år.
Det är en av de rosor som "alla" hade längs en lång resa i Norrland, det fanns gul ölandstok, blå riddarsporre samt en Hansa i många planteringar!

Hur är det med remonteringen och när börjar den blomma? Är den kontinuerligt blommande eller remonterande, det står olika om rosen?
Kajsa
Min blommar ganska lite två ggr för den skuggiga planteringen, så plantera med minst 6 tim sol.

LÅG skriver " Blommar nästan oavbrutet från juni till november "
Ezereht
Jag tror den blommar mest med ett huvudflor och sedan lite här och där tills frosten. Men bara som jag tycker mig "minnas".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon