Kajsa

Nobelfest och ännu bara gråtrist väder, men nästa vecka kommer kylan tillbaka.
Kära rosvänner, ni får gärna hjälpa till med Julkalendern kram2.gif

Mme Plantier, Alba ros som blommar i massor en ggn, så mycket så nästan hela rosen lägger sig mot gräsmattan. I sommar köptes ett kraftigt stöd in till rosen. Mme Plantier har klena, tunna grenar och nästan inga taggar.
Klipper tillbaka den lite varje sommar direkt efter den blommat i juli, den blir stor ca 2 m hög eller mer.

Min växer varmt mot väggen rakt i söder, den har aldrig haft rosrost. Blommar över fort om juli börjar med högtryck, stark ljuvlig doft, zon 5.
Mimika
Sommarlängtan! Jag har två sticklingar av denna som tog sig bra i somras, hoppas de klarar vintern. Lättstuckna vill jag påstå, bara att sticka ner i jorden om hösten.
Vilka fina bilder, vilken ros!
strandskatan
Så sött med de rosa knopparna! Rosrost har jag haft för första gången på mina rosor i sommar. Tyvärr är det väl så att ju fler rosor man skaffar, desto fler sjukdomar kommer det!
svennis
Nu har vi fått rätt planta.

Mme Plantier är en fin ros.
Ezereht
Jag har tänkt nån gång jag ska lägga upp en lucka, men tanken försvinner lika fort, förlåt Kajsa du får dra tungt lass blush.gif

MMe Plantier är jättefin biggrin.gif Jag har velat om den men flera gånger valt bort den för något annat. Chloris. Mme Hardy... och nu står Lions Rose hösgt upp på den vita önskelistan. Plus att jag kanske får lugna ner mig, om jag ens har plats till det som ska grävas ner just nu.

Jag tror på rosstöd till de flesta rosor, många som har lite hängande blommor är fina om dom kommer upp en bit. Konsten är bara att få uppbindningen bra, inte där än. Men man får väl proöva sig fram.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon