Full version: skogstomt
nillan54
har någon förslag vad man kan odla på en skogstomt har försökt ett antal år
men det är väl de gamla tallrna som förstör allt. men nåt måste det väl finnas
är sandgjord och torrt läge
Anders Roslagen
Ett sätt är att se mer till vackra vilda växter än de vanliga trädgårdsväxterna. Vildarter av rosor, blåklockor, präskragar, backsippor osv. Berätta gärna mer om vad du gillar och var i Sverige du bor, det är ju lite skillnad mellan norra Norrland och Skåne...
Bassam
Hej
Man kan odla kryddor.

H:Bassam
Gunilla T
Som sagt, vad intresserar dig och hur mycket arbete är du beredd att lägga ner?

Jag har byggt upp en trädgård enbart i stenig skogsmiljö.
Gudrun i Göteborg
Här är en annan person som lyckats bra på en skogstomt:
http://www.peterkornstradgard.se/
Eva i Höga
Du kan ha rhododendron på din tomt. Till mina rhododendron har jag blandat i jord som jag tagit runt tallarna och det tycker de om.
smuleborg
Också vi har skogstomt, mitt ute i skogen. Tallarna - gamla fina knotiga furor - står kvar och kommer så att göra. Liksom björk och lönn. Det skapar ett uttryck som inte går att köpa för pengar. Som vi ser det.

Sandjord har vi inte. Vi har "förbättrat" lerjord (inre tomten, lien plätt).

Och där tall, björk och lönn står: Väldigt mullrik jord. Lövträden, står väl för det. Kalas!

Något parti, bara tall. Vi har inte kommit dit än, det är fint som det är.

Skogstomt på berg, få ställen med hyfsat jorddjup. Vi vill plantera äppelträd, men...

Trädgård är en utmaning. Och det finns alltid ett ställe att gräva på. Trädgård tar tid. Det vet vi alla.
Mollis
Jag har också en skogstomt med mycket sten och där har jag planterat olika markkrypande saker och stenpartiväxter som breder ut sig vackert.

Mollis
Bassam
Hej

Du kan satsa på markkrypande saker och stenpartiväxter, men också kan du gräva och växa bra stället med bra jord ,

skogstroll
jag har också skogstomt, har blivit att odla i de sprickor som finns och höja upp eftersom det är svårt att spränga ner växterna smile.gif Ofta har man väl nån slags fördjupning där man kan fylla i odlingsmaterial. En grop som visade sig vara större än jag trodde har blivit en liten damm med näckrosor smile.gif man får ha lite fantasi

och växthus!
Bassam
Hej
Man ska göra någonting för att vatten ska inte stanna ner.

therese.kvist
Magnolia!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon