Hej
Har i min ägo några Sansevieriasticklingar, som vuxit till sig lite och några nya "bebisar" har tillkommit. Ska de ha sval vintervila och hur sval? De står fortfarande i mitt varma vardagsrum, där de stått hela sommarn.
Hälsn Tepa
Hejsan Tepa!
Hur kallt dom vill ha beror på hur ljust de har det. Står de varmt och mörkt blir de rangliga. Så vi kan välja. Låta dem få en sval vintervila eftersom vårt vinterljus är för svagt ELLER låta dem stå kvar i värmen och ge dem extraljus. Jag tror man kan göra vilket som.
Men, de är ju tåliga. Så de klarar nog en mörk vinter på fönsterbräden även utan extra ljus.
I år har jag satsat på extraljus för första gången. Vi får väl se hur det går.
Jag vet inte om sansevieria behöver vila - de växer inte i medelhavsklimat. Vad jag förstår så vilar de vilda sansevieriorna under torkperioderna. Har jag fattat rätt så kommer torkan när det är som varmast. Isåfall har de ju sommarvila......
Tepa..... glömde ju säga att plantorna ser glada och lyckliga ut!
Tack Evaisa. Dom får bli kvar på fönsterbrädan, jag har ju tre växtlampor hängandes där. Har bara gett en skvätt vatten i veckan under sommarn, men borde kanske ge lite mindre nu på vintern. Eller ? Vi eldar ju i täljstensspis och jag har extraljus, då kanske dom dricker lika mycket (litet) som på sommarn?
Hälsn Tepa
[attachment=45220:trif_bl_003.JPG]
Tepa,
Jo hur mycket vatten hänger ihop med: Hur kallt det är. Kallt och fuktigt är rena döden även för överlevnadskonstnärer.
Dina plantor är ju små då har de ju sämre rhizom och rötter än gamla plantor, så de vill nog gärna ha lite vatten ibland. Vattna aldrig om jorden är det minsta fuktig. Jag tror att du kan vattna lika ofta som i somras fast mycket mindre dos. En liten skvätt - blir bra.
Själv stoppar jag glatt fingret i jorden och vattnar om det är snustorrt! :-)
Ålgryte
12-12-2009, 13:44
Tepa,
Mina Sansevierior står på samma plats året runt, rumsvarmt med dagsljus. Där har de stått de senaste 30 åren...
Evaisa,
Är det en Sanseviera blomma du visar?
Doftar den?
Ålgryte, Åh dina suveräna vattenlevande gamlingar :-)
Javisst en alldeles vanlig svärmorstunge blomma och doftar..... jo det kan man kalla det.
Förresten, Evaisa. Kan ALLA mina dessa växter gå under namnet "Svärmorstunga" ?
Hälsn Tepa
Att en så enkel fråga kan va så svår :-) Svärmorstunga är ett folkligt namn. Vad är rätt och fel då? Men, jag tror att man mest tänker på de höga smala med eller utan gul kant. De låga rosetterna brukar väl kallas svärmors bandrosett. Kanske även de bredare medelhöga trifasciatorna kan räknas som svärmorstungor?
Pinnarna heter sansevieria cylindrica, pinnlijla på svenska. De är mycket vassare än svärmorstunga, så vassa att de har kallats Babianens död, vassa som spjut.
Annars är de alla sansevieria.
Hej
De tycker om ljus och värme med lite vatten , men om de får lite ljus och svala under vinter ,de känner att miljö är inte passar dom så de ska blomma,
obs finns relation mellan vatten och ljus och värme , om vi höjar värme vi måste höja ljus och vatten men också tvärtom om vi minska värme ska vi minska ljus och vatten och kan vi säga att vatten mängd beror på hur mycket kan bladen behåller vatten
obs
kaktus har levande ljus som täcka bladen, levande ljus förbjuda vatten att går ur bladen så den här växter behöver lite vatten.
H : Bassam
CITAT (Bassam @ 13-12-2009, 13:46)

Hej
De tycker om ljus och värme med lite vatten , men om de får lite ljus och svala under vinter ,de känner att miljö är inte passar dom så de ska blomma,
obs finns relation mellan vatten och ljus och värme , om vi höjar värme vi måste höja ljus och vatten men också tvärtom om vi minska värme ska vi minska ljus och vatten och kan vi säga att vatten mängd beror på hur mycket kan bladen behåller vatten
obs
kaktus har levande ljus som täcka bladen, levande ljus förbjuda vatten att går ur bladen så den här växter behöver lite vatten.
H : Bassam
Bassam, jag är inte svensk men jag tror inte att det går att säga "levande ljus som täcker bladen", kanske kan man översätta att bladen har vaxaktig yta...
MVH/clivia
tack Clivia, nu fattar jag!!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.