Hej
Min en månad gamla Cyklamen har blivit konstig, mjuka blomstänglar. Fick lyfta dom ovanpå några blad för att det ska se bättre ut. Annars hänger de ned. De har fått vatten underifrån, en skvätt två gånger i veckan för att hålla jämn fuktighet. För mycket ? Extraljus har jag där, en växtlampa. Fönstret är nordväst läge. När något blad vissnat har jag gjort enligt regelboken. Ryckt av det. Vad händer om man misslyckas med ryckningen och bladstjälken gått av och vätskat sig? Tror detta kan ha hänt EN gång.
Hälsn Tepa
Hej
Jag tycker att det händer när den fick kalt, det är bra om du flytta den till varma stället och du ska inte ge mycket vatten ,
OBs lite vatten varja 14 dagar räcker i den här tiden.
H:Bssam
octachoron
11-12-2009, 01:37
Cyklamen har hållit/blommat bättre för mig när det inte har stått över element. Den verkar gärna vilja ha det svalare.
Åsa, mälardalen zon 2
11-12-2009, 10:20
Den föredrar kyla framför rumstemperatur, de brukar säcka ihop efter 1-2månader ifall de står i rumstemperatur. De passade förr i finrummet som man bara värmde upp när man skulle få gäster, vid andra tider var det ganska kallt därinne och det gillade cyklamen.
Tack ska ni ha. Jag har faktiskt för mig att de vill ha det lite kallare. Så nu är den förpassad till kyliga extrarummet. 12 plusgrader för tillfället. Du sa det, Åsa. "Säcka ihop" HA HA HA, vilken bra beskrivning. För det var ju det den gjorde. Men tror du den blir SPÄNSTIGARE (hi hi hi) nu då ?
Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.