Är det någon som kan svara på vad detta är för en ros? Busken är ca 2 m hög och växer bakom en gran. Trivs således rätt bra i skugga. Blommade i början på juli.
Eva i Höga
12-12-2009, 12:24
Tycker det ser ut som den vi kallar vresros, har inget bättre namn på den tyvärr. Men det kan också vara nån annan ros, svårt att se.
Kajsa
12-12-2009, 13:17
Jo kanske, svår bild man ser bara lite av bladen, är dom läderartade, lite grova och alltid friska ? Vresros/Rosa rugosa finns i flera färger, röd, rosa och vit, blommar hela sommaren och får nypon, ca 2.5 x 2.5 m. Rosen sprider sig på stränder och överallt, en vildart.
Jag var tvungen att beskära bilden för att få med den (beskära och anpassa bilder tillhör inte min starka sida ), men beskrivningen passar utmärkt, så jag går på vresros. Med tanke på att den växter nedanför en bergsknalle och bakom en gran, är det lämpligt att tro att den är "vild" och inte planterad av tidigare ägare. Tack för svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.