Full version: JULROS
zissi
Har köpt en underbar vit julros idag som jag planterat i en gammal korg som pryder "salsbordet" och vill förstås att den ska stå sig till julhelgen åtminstone.
Hur gör jag bäst för att den ska vara fin så länge som möjligt? Klarar den temperaturskillnader så jag kan ställa ut den på balkongen på natten och njuta av den inne på dagen? Eller är det bättre att ha den i 20 gr. rumstemperatur hela tiden? Vet att den trivs bäst ute men kunde inte hålla mig när jag fick se så fina exemplar på Plantagen idag med både knoppar, många blommor och fint bladverk.
tepa
Hej

Stod Julrosen i rumsvärme i butiken eller hade dom nånslags kallskåp ? Den måste vänjas vi kylan några timmar om dan i plusgrader, den kan få chock annars. Ljus behöver den ju också och du har din på ett bord mitt i rummet ? Jag är inte den kunnigaste person att svara, men julrosen vill nog ha det svalt och ljust. Men inte direkt ut på trappan med den, den måste avhärdas, som jag skrev.

Hälsn Tepa
Bassam
Hej

Jag kan säga att du kan behålla dom fint inne om du ger dom bra ljus och fylla cupp med vatten och sten och cupen ska lägga på kruka för att höja fuktighet het omkrig växter.

H:Bassam
Lady Hamilton
Jag är övertygad om att du kommer att klara Julrosen inne fram till Jul, visst den trivs bäst ute men ett par veckor klarar den i "ojynnsamt" klimat. Bäst för hållbarheten vore om du kunde förvara den svalt på natten Om du skall ställa ut den eller inte beror på ute tempen. (skulle ju generellt bli kallare i hela sverige) Jag tror inte det är bra att skifta från massor av + grader till flera - grader snabbt, det mår ingen växt bra av. Men du kanske har en hall? garage? golvkallt? kyl? vind? eller annat ställe där det är svalt Var försiktig med vattningen så att den inte blir för blöt. Sedan efter Jul då bör du plantera ut rosen så fort du kan annars kommer den med säkerhet att sakta tyna bort o dö.

(edit: glömt ord)
zissi
Tack för bra råd. Ska göra mitt bästa för att den ska överleva julhelgen åtminstone.
Lilla hjärtat
Hej!

Visst är det fint med julrosor! Så underbart med en blomma som trivs när det är kallt. Jag har köpt tre som står olika. En bor i mitt icke uppvärmda växthus, en utomhus vid entrén och en i ett fönster inomhus.

Den inomhus klarade jag inte riktigt. Den har torkat till och har inga blommor (till skillnad från den vid entrén som klarade av en köldknäpp på -10 grader och fick ett helt gäng nya knoppar så fort temperaturen höjdes till ett par plusgrader).

I början av veckan tyckte jag så synd om blomman inomhus att jag ställde ut den. Jag misstänkte att den nog skulle må bäst av att vänjas lite långsamt, men var för lat den här gången. Nu var det nog någon plusgrader i princip hela första dygnet, men sedan har det varit minusgrader nattetid. Och den ser faktiskt riktigt fin ut. Tuffa små blommor.

Det svåra måste vara att härda lite lagom - med tanke på att temeraturskillnaden är så stor mellan inne och ute. Det vore nog inte så tokigt att ställa julrosen i ett fönster i ett garage eller i ett uthus där det är svalt, men inte minusgrader.

Bild: Julros

Vänligen
//Linda
zaaritha
Har aldrig vågat mej på julrosor!
Varken ute eller inne.....
Såg otroliga exemplar i Holland utomhus!
Stora o vackra!
tepa
Hej

Summan av kardemumman här alltså:
Ha den ute på trappan några timmar om dan, för att vänja sig vid kylan, den ska ha sen i vår, när den ska planteras ut på friland. Om du har minst plus fem på dagarna, vills äga.
När den inte står ute ska den stå så ljust OCH SVALT du kan ha den, gärna extraljus.

Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon