Full version: Jukalendern lucka 12
Thé
I dag tycker jag att den lilla klätterrosen Amaretto från Kordes kan passa. Jag hittade den på Flora Linnea i fjol, då jag tror att den var en nyhet, och kunde inte motstå nyanserna.

Knoppar:

Helt utslagen:

Framåt hösten upptäckte jag att den blev ännu vackrare:

Tyvärr fick den barkfläcksjuka och jag klippte ner den helt (efter stora våndor). Det kom ett nytt skott, och nu på hösten har minsann det också fått barkfläcksjuka... ranting.gif

Eftersom den är så vacker hoppas jag att det är något tillfälligt och att den kommer att frodas nästa år. Men det här ensamma skottet vågar jag inte klippa bort...
Den ska bli ungefär två meter hög och jag vet inte riktigt vilken zon den går till, men kanske zon 4? Den doftar gott av äpple (i min näsa) och bladen är vackert mörkgröna och lite blanka. Måtte den bli frisk!
strandskatan
Jag förstår verkligen att du föll för den här rosen, skulle nog jag också gjort, lockar verkligen till impulsköp! Svårt hitta information om den, finns varken på Kordes eller FL:hemsidor, på nätet i övrigt kommer massa drinkrecept! Fruktig doft gillar jag också, ungefär som New Dawn, eller? Har faktiskt svårt för doften hos många rosor, fast andra tycks bli hänförda.
Thé
Den finns på Flora Linneas hemsida under Aktiviteter, där den står bland nyheterna 2007-2008. I beskrivningen jämför dem den med Leander, vilket jag inte alls håller med om eftersom jag inte tycker om Leander...

Där står även att den har god motståndskraft mot svampsjukdomar, kanske fick jag ett måndagsexemplar. Den var faktiskt inte i så bra form när jag köpte den, men det var sista exet så jag tog den i alla fall.

Jag vet inte om doften påminner om New Dawn, men den är nog åt det hållet. Minns inte riktigt hur New Dawn luktar, faktiskt, trots att den blommade hela sommaren. Hmm...

På Flora Linneas hemsida finns det en ros nedanför som heter Beverly, den har jag precis planterat smile.gif
Kajsa
Så du planterar rosor i zon 1 i dec. vad härligt, men nu får väl även ni kallt i veckan.
Amaretto var mycket vacker, tänker på flera Austinrosor.
Christina i Taxinge~
Vilken urläcker ros!!!
Påminner mig om en ros jag såg på Löta i somras och som jag ev tänkte skaffa till nästa år. Kommer inte ihåg namnet på den.....

Hoppas ditt ex av rosen håller sig frisk nästa år!
Vore kul att se helfigurbild av en blommande Amaretto i högform! smile.gif
Kajsa
Och nu snöar det lite lätt i Västerås, nu blir det lite Julstämning mot veckan !
Christina i Taxinge~
CITAT (Kajsa @ 12-12-2009, 15:15) *
Och nu snöar det lite lätt i Västerås, nu blir det lite Julstämning mot veckan !

Avundsjuk!!!!!!!
Jag vill också ha minusgrader & snö! rtfm.gif yes.gif
strandskatan
Den här rosen fick jag verkligen på hjärnan! Hittade mycket mer på tyska sidor, bl a på mein-schoener-garten skrev en person om att bruna fläckar på stammarna på kordesrosor kunde förekomma utan att det var barkfläcksjuka!
susehn
Hmmmm.... jag dräglade rätt kraftigt på denna sötis i våras, kan mycket väl bli mer än drggel inkommande vår!! Romantisk ljuvlighet, vem faller inte för det???
Ezereht
Ingen snö än i Umeå *suck.
Thé
CITAT (Kajsa @ 12-12-2009, 13:45) *
Så du planterar rosor i zon 1 i dec. vad härligt, men nu får väl även ni kallt i veckan.
Amaretto var mycket vacker, tänker på flera Austinrosor.

Ja, jag fick plantera åtta stycken förra helgen eftersom jag fick en leverans då. Det var inga problem med vädret, men jag kan ju säga att jag var innerligt trött på att gräva i trädgården vid det laget. Slutet av oktober känns mer motiverande, tycker jag.

CITAT (Christina i Taxinge~ @ 12-12-2009, 14:07) *
Hoppas ditt ex av rosen håller sig frisk nästa år!
Vore kul att se helfigurbild av en blommande Amaretto i högform! smile.gif

Ja, visst hade det varit roligt. Den består bara av en pinne nu, så tyvärr blir det nog inga dreggelframkallande helfigursbilder nästa år.

CITAT (strandskatan @ 12-12-2009, 20:04) *
Den här rosen fick jag verkligen på hjärnan! Hittade mycket mer på tyska sidor, bl a på mein-schoener-garten skrev en person om att bruna fläckar på stammarna på kordesrosor kunde förekomma utan att det var barkfläcksjuka!

Okej, då satsar jag på att det är någon form av kamouflage istället och låter den bara vara ifred smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon