|
Hej
Nu ska det bli nya gardiner här. Har jag tänkt läänge. En blå kappa till badrumsfönstret skulle sitta fint. Och nya gardiner i sovrummet, de gamla har vi haft sen vi flyttade in för snart tio år sen, så det börjar bli dags! Hittade billigt tyg i Arninge, 100 kronor hela biten. Räcker säkert till en kappa till badrumsfönstret och nya gardiner till sovrummet. Tog fram tygbiten och såg att jag får sy runt om, inte en enda stag-kant. Skred till verket, måttade och tyckte att det räcker till båda rummen. Tråd i samma färg köpte jag också. Men symaskinen tyckte inte om att bli störd en lördag, undertråden korvade sig. Hade sytt en meter innan jag märkte det. Lätt att sprätta upp. Spände tråden, men då gick den bara av. Lossade litet och sen gick det bra. Här ser ni resultatet. Snyggt, va ? För 100 kronor...
Hälsn Tepa
Snyggt!!!! Alltid roligt att få nytt fint i fönstren.. Min symaskin gör likadant..
Va nöjd du måste känna dig nu tepa Symaskinen och jag är inte så ofta sams  , därför står den längst in i klädkammaren och luftas bara i nödfall.
netaave
12-12-2009, 14:56
Ja 100 kr kan man väl stå ut med  ursnyggt!
Margith
12-12-2009, 15:02
Gardinerna blev jättesnygga! Min maskin uppför sig exakt som din OM jag använder polyestertråd  använder jag däremot bomullstråd uppför den sig exemplariskt. (Kanske ett tips?) Men bomullstråd i andra nyanser än svart och vitt är nästintill omöjligt att få tag på numera
titti49zon6
12-12-2009, 15:11
Dom blev ju fina !!! Hade du bytt nål och hade rätt grovlek på både nål och tråd???? VIKTIGT Bomullstråd är inte rätt när man syr i syntet. Jag har 5 symaskiner och använder mest polyestertråd av bra kvalité, det är också viktigt.....inte några "klumpar" i tråden och att använda samma sorts undertråd
Margith
12-12-2009, 15:20
CITAT (titti49zon6 @ 12-12-2009, 15:11)  Dom blev ju fina !!! Hade du bytt nål och hade rätt grovlek på både nål och tråd???? VIKTIGT Bomullstråd är inte rätt när man syr i syntet. Jag har 5 symaskiner och använder mest polyestertråd av bra kvalité, det är också viktigt.....inte några "klumpar" i tråden och att använda samma sorts undertråd Förlåt Tepa om jag stjäl din tråd, jag hoppas att du förlåter Jag har gjort allt som Titti föreslår, men polyestertråd och min maskin är bara inte kompatibelt Om jag syr i syntet eller hemvävt lintyg spelar ingen roll. Med polyestertråd i maskinen blir det bara ´error´
netaave
12-12-2009, 15:21
Jag tycker bäst om güttermanntråd, funkar på både bomull o syntet.
Elisabeth-Västkustkolonisten
12-12-2009, 15:23
Jag älskade att sy gardiner ( eller dukar också) men innan jag började att sy i tyget so testade jag alltid på en provbit.
Men snygg blev dina gardiner tepa
Jättesnyggt!
Sedan är det ju som så att de fär förb... maskinerna har personligheter! Och som allt annat behöver de service emellanåt (säger jag som ALDRIG lämnat in mina på service ). Och om ni visste vad dammigt det blir där spoltråden sitter! Pilla bort damm (brukar ju hänga med en borste med maskinerna) och smörja - det kan göra underverk!
Och visst blir man glad när man kan göra fynd och det blir såååå bra!
*Stintan*
12-12-2009, 16:32
Snyggt! Nu blev jag sugen på att fixa nya gardiner
Tackar och bockar, snälla ni. Jag håller med, visst, för f-n. Lite stolt är man väl...Kanske lite klumpigt med gardiner med FÅLL i sidorna, fanns ju ingen stag-kant. Ingen metervara. Tacka vet jag billigt. Åt mig duger det nog med fåll på sidorna.
Polyestertråd ?? Bomullstråd?? Lämna in på SERVICE??? Är detta något man borde göra ? Ha ha, inte har jag sytt så värst mycket i mitt liv, men lite för husbehov, bara. Ungars byxor som ska fållas upp, gardiner dito, diverse smådukar som ska fållas. Jo, när ungarna var små, så sydde jag en hel del efter mönster. Det var jätteroligt. Sparkbyxor med små fossingar, college jumprar och dito byxor. T.o.m dopklänning fixade jag. (Däremot köpte jag brudklänningen).
Har nog tänkt, att det kan finnas tjugo års ludd där i maskin. Kanske borde smörjas också. Men men...
Hälsn Tepa
Farbror Blå
12-12-2009, 17:58
Singermaskin kanske?
har haft samma problem med min, varit osams med den länge spänningen på undertråden som är fel
Men Farbror, då. Vad vet Farbror om symaskiner ? En hel del, kanske. Visst är det en SINGER, och den har säker tjugo år på nacken. Borde den putsas? Det överlåter jag nog åt en fackman.... Eller åt maken...
På tal om maken, när han gick till badrummet i förmiddags...
Han är ju sån att han går förbi nyutslagna tulpaner i april utan att se dom...
Jag frågade: Var det snyggt?
Han sa: Vilket då?
Hälsn Tepa
Eva i Höga
12-12-2009, 19:13
Åh Tepa, har du också en sån man? Vad gör man åt det? Men Grattis till dina fina gardiner och vilket fyndpris! Har sagt det förut - du är duktig!
titti49zon6
12-12-2009, 19:47
Men Tepa, du har ju gjort helt rätt som fållat gardinerna i långsidorna precis så ska man göra...klippa bort stadkanten och fålla, då drar sig inte sömmen om du behöver tvätta gardinen och fallet blir snyggare Och ta nu och rengör din maskin och ge den lite olja så blir den säkert som ny
CITAT (titti49zon6 @ 12-12-2009, 19:47)  Men Tepa, du har ju gjort helt rätt som fållat gardinerna i långsidorna precis så ska man göra...klippa bort stadkanten och fålla, då drar sig inte sömmen om du behöver tvätta gardinen och fallet blir snyggare Och ta nu och rengör din maskin och ge den lite olja så blir den säkert som nyJag gjorde så och vips hade jag som en ny maskin. Tepa - snygga gardiner, fint fall och så duktig du är.
Hej igen
12-12-2009, 20:35
Snygga gardiner Tepa Fålla långsidor ska man väl alltid göra ... så har iaf jag alltid gjort o de hänger så mycket finare då. Maken min var precis likadan "förritiden" (10-15 år sedan) En gång då jag bytt gardin i köket frågade jag ... märker du nåt? Har du varit till frissan frågade han Nästa gång då jag varit till frissann ställde jag samma fråga ... Du har bytt gardin ... den är fin Idag fållar han o stryker o hänger upp gardiner.
Hej "Hej igen"!
Fållar han och stryker och hänger upp gardiner ???!!! VAAAA?
Jistanes....
Men Ha ha ha, nä, han märkte heller inget....
Hälsn Tepa
Hej igen
12-12-2009, 20:47
CITAT (tepa @ 12-12-2009, 20:42)  Hej "Hej igen"!
Fållar han och stryker och hänger upp gardiner ???!!! VAAAA?
Jistanes....
Men Ha ha ha, nä, han märkte heller inget....
Hälsn Tepa Jepp det gör han ... symaskin och strykjärn har han kunnat hantera sen vår första början för 46 år sedan ... men värre var det med att se förändringar. Det där med gardin o frissan ... det får han höra ofta Hav tröst du också Tepa.
Ha ha ha, Hej Igen... hihihi Du menar "FYRTISEX" år??? Man kanske hinner gnaga av varandra, ta bort uddarna av varandra, på så lång tid. Mr and Mrs Tepa har bara varit tillsammans tio år. Och vi har alltid lika roligt när han går förbi mitt livsverk utan att notera någon ändring... Själv tycker jag det är skitkul, typiskt karlar..Men ni KARLAR som inte håller med kan väl skriva här ? Han ÄR förlåten, trots att det är mitt livsverk och han går förbi, man kan ju inte kräva ALLT. Tex jag hade väntat flera år på att min Hoya skulle blomma, när den sen gjorde det. SÅ SÅG HAN INTE BLOMMORNA, han frågade vad är det som stinker....
Hälsn Tepa
Hej igen
12-12-2009, 21:40
CITAT (tepa @ 12-12-2009, 21:14)  Ha ha ha, Hej Igen... hihihi Du menar "FYRTISEX" år??? Man kanske hinner gnaga av varandra, ta bort uddarna av varandra, på så lång tid. Mr and Mrs Tepa har bara varit tillsammans tio år. Och vi har alltid lika roligt när han går förbi mitt livsverk utan att notera någon ändring... Själv tycker jag det är skitkul, typiskt karlar..Men ni KARLAR som inte håller med kan väl skriva här ? Han ÄR förlåten, trots att det är mitt livsverk och han går förbi, man kan ju inte kräva ALLT. Tex jag hade väntat flera år på att min Hoya skulle blomma, när den sen gjorde det. SÅ SÅG HAN INTE BLOMMORNA, han frågade vad är det som stinker....
Hälsn Tepa jepp ... fyrtiosex år. och du tepa ... visst är de förlåtna och vi har också fortfarande så roligt tiollsammans... man får ju inte begära att alla andra ska va som en själv (som ser alla förändringar)
Jättefin blå färg. Menar du Arninge i Täby hos Tyg och Trend? CITAT (Farbror Blå @ 12-12-2009, 17:58)  Singermaskin kanske?
har haft samma problem med min, varit osams med den länge spänningen på undertråden som är fel Jag hade en Bernette som betedde sig så där. Testade att spänna men det bara fortsatte att krångla. Lämnade då in den för rengörning och den blev som ny igen.
CITAT (Klura @ 12-12-2009, 23:50)  Jättefin blå färg. Menar du Arninge i Täby hos Tyg och Trend? Jag hade en Bernette som betedde sig så där. Testade att spänna men det bara fortsatte att krångla. Lämnade då in den för rengörning och den blev som ny igen. Hej Arnine var det, hos Jysk. Måste faktiskt leta fram kvittot. Man blev ju helvimsig av att gå i era svenska billiga affärer en hel dag. Äldre sonen (14 år), som pratat på förhand (hispig av förväntan) om denna resa, var gråtfärdig när vi var inne på Coop, den sista affären. Aldrig mer en heldag i Sverige. Hoppas inte tullen läser detta. Det är hursomhelst försent nu. Men det blir väl fler handla-resor, allt är ju skitdyrt här på holmen, LIDL skulle ju hit, det var skriverier i lokaltidningarna. Dom skulle ju hit före jul, stod det i bladena i januari i år. Blir nog inget. I såfall får dom sätta FART! Dom har inte ens börjat bebygga tomten, dom hade fikat på... Så smörhandlar-resor, kött och skitus-papper, faaaan va billigt det är i Sverige. Dessutom LOCKAR dom (Viking Line) oss med tio Euro. Tur och retur. Per bil. Sen får vi ta hur många pers som helst med i denna bil. Hälsn Tepa
Tepa, du måste ju ta en sväng till Ullared, det hör jag de. Men lämna sonen hemma Jag har tillbringat nästan varje dag i Arninge de senaste veckorna. Såg du att de håller på att gräva på Coop-parkeringen, de ska bli en returstation. Har kört bort massorna där + kört ut grus o grejor. Har blivit både luncher och fikaraster så jag börjar tröttna så smått på utbudet. I morrn ska jag dit igen och hämta en flaska Punsch som jag beställt från Systembolaget.
Klura, BESTÄLLT Puncsh? Måste man beställa sånt? Hos oss här på Bolaget, vilket heter Alko, förresten, är det bara att steppa in och handla. Inte för att jag brukar handla Punsch, men någon liten en-decilitersflaska har det väl blivit, när jag har bakat ... vad heter tårtan nu igen...Är det ålderdomen som börjar göra sig påmind? Den där tårtan med aprikossylt och Punsch och chokladtäcke, vad heter den nu....inte Schwarzwald....ÄSCH !
Visstja. Sachertårta.
Hälsn Tepa
Alla Systembolag har inte fullt sortiment. Den flaskan jag beställt heter Roslagspunsch och säljs dessutom bara i några få butiker. Därför måste den beställas. Man gör beställningen så får man ett sms när den kommit till butiken och så har man 14 dagar på sig att hämta den.
Vågar man fråga, Klura, vad du ska ha den till ?
Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|