Full version: Gravad oxfilé!
Fny
Nu har jag för första gången givit mig på att grava oxfilé! Känns lite läskigt faktiskt, så märkligt att köttet ska bli "tillagat" av att ligga i salt, socker och kryddor... Men men. Det går nog bra! Jag blandade två olika recept lite efter eget tycke. Så nu ligger ett halvt kilo oxfilé i kylskåpet och gosar med ca

en halv dl socker
aningens mindre salt blev det, ca 0,3 dl
körvel
persilja
lite citronskal, rivet
lite pressad citron
svartpeppar
och vitpeppar

Fråga mig inte hur mycket jag använde av de olika kryddorna, jag mäter nästan aldrig vad jag har i.... Men nu hoppas jag att det blir jättegott! Det ska nu stå i kylskåpet i tre dagar (minst) sen sen i frysen i två dagar (minst). Sen ska det va ätbart!

yummm... Återkommer med resultatet!
skogstroll
mmmm låter gott!!! crazy.gif
Eva i Höga
Väntar med spänning på resultatet! Har aldrig gravat kött så det kan vara kul att pröva men du får berätta först hur det blev.
Fny
Nu ligger den färdiga oxfilén på tining... spänningen stiger... naughty.gif
Bettis
CITAT (Fny @ 20-12-2009, 13:15) *
Nu ligger den färdiga oxfilén på tining... spänningen stiger... naughty.gif

Här också naughty.gif (för jag vill också höra hur det blev blush.gif )
Chamomille
Nu blev jag hungrig biggrin.gif Spännande...
Peztis
Så? Hur gick det?
Fny
Det blev jättegott!!! tummenupp.gif Hade nog lite för mycket salt men det var inte så farligt. Nej, grymt gott, svårt att inte äta upp allt på en gång! Kan rekommenderas!
Aqvakul
CITAT (Fny @ 22-12-2009, 07:00) *
Det blev jättegott!!! tummenupp.gif Hade nog lite för mycket salt men det var inte så farligt. Nej, grymt gott, svårt att inte äta upp allt på en gång! Kan rekommenderas!

Visst är det smaskigt - gärna extremt tunna skivor...

Eva i Höga
Så roligt, då ska jag pröva detta under helgerna! Tack för receptet!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon