Full version: Vita rosor
Anna.A
Hej,

Förutom Louise bugnet, Marie Bugnet och Henry Hudson (och övr vita rugosarosor), har någon förslag på/erfarenhet av lättodlade vita rosor? gärna lång blomningstid..

Mvh
Anna
octachoron
Stanwell Perpetual har lätt rosafärgade blommor som blir vita i solskenet. Blommar länge och doftar.
Kajsa

Lions rose klarar zon 4 - 5 och blir ca 70 - 80 cm, frisk och blommar om

Aspirin rose, zon 4 ca 80 - 1 m, frisk och blommar hela sommaren

Katharina Zeimet, ca 80 cm doftar, en äldre Polyanta ros, blommar om

Leda, Damascenerros, blommar en ggn blir en liten söt buske, 1.20 x 1 m zon 4

Mme Hardy, samma grupp som ovan. Blir högre ca 1.5 m, stark doft men blommar en ggn
Har ett typiskt grönt öga.

Crocus Rose, en Austinros mer vit än gul, blommar om och doftar gott
niggle
Personligen tycker jag att Schneewittchen (kanske felstavat) är en favorit. Min växer så det knakar och blommar livligt hela säsongen. Till en början med vita blommor och senare med rosastrimmiga blommor.
Rekommenderas varmt.

Hälsningar,
Niggle
Lavin
En liten söt buske, men jag är alldeles förälskad i knopparna, de sväller till skopor av vaniljglass innan de slår ut. Rätt rent vita. Glamis Castle. Den är rätt prydlig i växten så den passar med lite tufsigare perenner. Har lite svårt att slå ut när det regnar på den.
Christina i Taxinge~
Min absoluta favorit är en rabattros som heter 'Aspirin' och som Kajsa också visar härovan.
Den är stadig, grenar sig bra och blommar mycket och länge. Ingen doft.
I kallt och regnigt väder blir blommorna rosaskiftande.

[attachment=45289:dscn3563.jpg]

[attachment=45290:dscn3546.jpg]

skrotfibbla
Lac majeau är en favorit här. Först och sist ut att blomma. Remonterar och sedan tar dekorativa nypon över. Doftar gott och knopparna är så fina med mörkrosa strimmor. Blir ca. 1.5 m hög, frisk och härdig. Hm...det blev många superlativer, men jag tycker verkligen om denna ros smile.gif)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon