Full version: Håll ut!
Sidor: 1, 2
Gudrun i Göteborg
Snart vänder det [attachment=45230:images.jpeg]
Eva i Höga
Ja Gudrun, det är nästan enda anledningen till att man vill att tiden ska gå fort - att ljuset ska komma. Tycker det börjar bli tungt med mörkret nu. Om vi hade haft snö på marken hade det varit ljusare och man kanske hade känt sig lite piggare. Men som sagt - SNART VÄNDER DET!
Gunilla T
Oj, javisst är det så snart...brukar räkna dagarna tills det vänder men i höst har visst tiden rusat på mer än vanligt...visst är det skönt när det vänder. Om vi bara slapp det varma vädret med blötan...inte kul när man har ett antal husdjur och man får leva med jordgolv inomhus.

Hoppas på några minusgrader snart...och en blek decembersol är bättre än ingen sol alls.
Aqvakul
CITAT (Gudrun i Göteborg @ 12-12-2009, 19:01) *
Snart vänder det [attachment=45230:images.jpeg]

Jag ser verkligen fram emot det - mörkret blir allt svårare att uthärda för varje år som går...
Alba
SMHI lovade kyla till veckan för hela landet hörde jag på radion. Sen beror det var de menar med kyla ---kanske -2°. confused.gif
Jag hoppas på snö...vill ha en vit jul.
Gudrun i Göteborg
Bra om det blir snö och OK med kyla. Men jag längtar till fågelkvitter och frösådd. Och sol!
Aqvakul
CITAT (Gudrun i Göteborg @ 12-12-2009, 20:31) *
Bra om det blir snö och OK med kyla. Men jag längtar till fågelkvitter och frösådd. Och sol!

INSTÄMMER MED EFTERTRYCK! yes.gif
Huggorm
18 dagar kvar tills det är lika ljust igen som det var idag alltså. Och fyra månader till det börjar grönska. Bara fyra månader blink.gif
Gudrun i Göteborg
CITAT (Huggorm @ 12-12-2009, 20:40) *
18 dagar kvar tills det är lika ljust igen som det var idag alltså. Och fyra månader till det börjar grönska. Bara fyra månader blink.gif

Men Huggorm rolleyes.gif Snart kommer du att höra när talgoxarna börjar träna vårsång....
Bee
Tack för lite tröst! Det har varit en ovanligt seg och trist höst. Kan inte minnas en så solfattig höst tidigare. Hösten brukar vara "min" tid med alla vackra färger i solskenet. I år har det bara varit grå-grå grå-grå för att travestera Brasse Brännström.
Ralf
Det är först den andra januari som solen börjar gå upp tidigare....
Biggan_
Januari är lång! Februari är lång! Mars är lång! *suck*
Sedan kommer alla de allt för korta månaderna! yahoo.gif
Aqvakul
CITAT (Biggan_ @ 12-12-2009, 21:32) *
Januari är lång! Februari är lång! Mars är lång! *suck*
Sedan kommer alla de allt för korta månaderna! yahoo.gif

Så är det, amen! flirting.gif
ängsvädd
November var väldigt solfattig här hos oss. Har för mig att det endast var 14 timmar sol mot 54 timmar i november förra året. Hoppas december blir soligare cool.gif
Huggorm
CITAT (ängsvädd @ 12-12-2009, 21:36) *
November var väldigt solfattig här hos oss. Har för mig att det endast var 14 timmar sol mot 54 timmar i november förra året. Hoppas december blir soligare cool.gif

Den 24 november hade vi i göteborgstrakten haft 9,2 soltimmar mot normala 67, så du är inte ensam i eländet. Hittar inga siffror för hela månaden tyvärr. Dessa behövdes i alla fall inte : coolgleam.gif
Hannele
Gudrun, i Göteborg har man ju tänt massa fina julljus, ut och njut coolgleam.gif
herkules
är det bara jag som gillar mörkret confused.gif
Huggorm
CITAT (herkules @ 12-12-2009, 23:01) *

Jag saknar det på sommaren, men nu har jag fått nog
Myosotis
CITAT (herkules @ 12-12-2009, 23:01) *

Nejdå, vi är flera. Älskar vinter och tidig vår! Juni och juli borde avskaffas.
Biggan_
CITAT (Myosotis @ 12-12-2009, 23:24) *

Då lägger jag beslag på juni och juli, så får du januari och februari, resten delar vi lika! kompiskram.gif
Myosotis
Snälla, kan jag inte få din mars också?
Biggan_
CITAT (Myosotis @ 12-12-2009, 23:36) *
Snälla, kan jag inte få din mars också?

Absolut! kompiskram.gif
Myosotis
Tack! Du kan få lite maj, augusti och september. Om du känner någon som har en mars till salu så kan jag tänka mig en till. En mars som är tre månader lång wub.gif
Biggan_
Det finns säkert fler som gärna ger dej mars! tummenupp.gif Mars är nog inte så eftertraktat!
gnon49
Och när vårsolen äntligen lyser in, så är söderfönstret nästan täckt av plantor som själ ljuset för mig.
Men vad jag längtar dit. När jag ser dom första snödropparna och solen börjar värma så smått, vaknar kroppen till liv igen, precis som växterna. Man mår helt enkelt jäkligt bra.
Huggorm
Mars är en stor lättnad, men favoriten är slutet på april och början på maj. Det är då allt börjar bli grönt igen
Anma
CITAT (Myosotis @ 12-12-2009, 23:24) *

Du och jag kan väl byta med varandra då? Du kan få mina februari mars så kan jag väl få dina juni och juli?

Tillägg:
Läste inte vidare i tråden förrän jag skrivit. Du får en tre månader lång Mars av mig mot dina två månader. Det är väl en bra deal?

Jag har efter många år kommit på att jag verkligen inte tycker om mars, fast jag fyller år då och allt.
Mars är snön borta, men inget grönt någonstans. Innan snön på senhösten/vintern är gräsmattorna åtminstone lite gröna. Men i mars är de också nästan döda. Jag dör inombords av naturen som är död. Men så vaknar jag till liv i samband med att det börjar grönska. wub.gif

Funderar allvarligt på att börja resa bort alla Mars månaderna... Någonstans där äppelträden blommar i Mars...

Huggorm
Tänk på stackarna som bor i norra lappland, dom ser över huvud taget inte solen den här månaden
Aqvakul
g.gif Tänk om det ändå gick att byta månader med Myosotis.. g.gif wub.gif
tepa
CITAT (Myosotis @ 13-12-2009, 00:24) *

VAAAD ???

Hälsn Tepa
Huggorm
CITAT (Anma @ 13-12-2009, 00:54) *
Du och jag kan väl byta med varandra då? Du kan få mina februari mars så kan jag väl få dina juni och juli?

Tillägg:
Läste inte vidare i tråden förrän jag skrivit. Du får en tre månader lång Mars av mig mot dina två månader. Det är väl en bra deal?

Jag har efter många år kommit på att jag verkligen inte tycker om mars, fast jag fyller år då och allt.
Mars är snön borta, men inget grönt någonstans. Innan snön på senhösten/vintern är gräsmattorna åtminstone lite gröna. Men i mars är de också nästan döda. Jag dör inombords av naturen som är död. Men så vaknar jag till liv i samband med att det börjar grönska. wub.gif

Funderar allvarligt på att börja resa bort alla Mars månaderna... Någonstans där äppelträden blommar i Mars...

Fast lyssnar du efter fågelkvitter så är mars allt annat än död
Myosotis
CITAT (Huggorm @ 13-12-2009, 09:48) *

Precis!! yahoo.gif Jag känner mig aldrig så levande och glad som i mars! Årets vackraste dag är när den första dubbeltrasten sjunger. Och så det vackra ljuset! Och alla snödroppar och krokus och miniirisar som är så vackra! Enda nackdelen med våren är att man har en hel alldeles för lång hemsk sommar framför sig.
Anma
CITAT (Huggorm @ 13-12-2009, 09:48) *

Det har jag aldrig hört. Hör först på stugan och det är i slutet av mars tidigast.
Alexander-VG-zon3
längtar jätte mycket tills när ljuset återvänder (kanske syns på min bild).

värsta månaderna för mig är nog jan-feb, mars gillar jag då känner jag att det vänder. april-maj gillar jag också jätte mycket och såklart sommaren.
Gudrun i Göteborg
CITAT (flaxss @ 13-12-2009, 19:17) *
längtar jätte mycket tills när ljuset återvänder (kanske syns på min bild).

värsta månaderna för mig är nog jan-feb, mars gillar jag då känner jag att det vänder. april-maj gillar jag också jätte mycket och såklart sommaren.
Jag tänkte knycka din sol, flaxss, i första inlägget, men tog en annan i stället.

Men du - januari o februari är fantastiska! Lyssna på alla fåglar och lägg märke till de allt längre dagarna. yes.gif
Myosotis
CITAT (Anma @ 13-12-2009, 18:37) *
Det har jag aldrig hört. Hör först på stugan och det är i slutet av mars tidigast.

Mesarna, grönfink mm. kan börja sjunga redan i januari. Ut och lyssna!!
ängsvädd
CITAT (Myosotis @ 14-12-2009, 09:21) *
Mesarna, grönfink mm. kan börja sjunga redan i januari. Ut och lyssna!!

När de börjar sjunga beror ju också på var man bor, hur långt norrut det är, vilket klimat det är smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Gudrun i Göteborg @ 13-12-2009, 19:58) *
Jag tänkte knycka din sol, flaxss, i första inlägget, men tog en annan i stället.

Men du - januari o februari är fantastiska! Lyssna på alla fåglar och lägg märke till de allt längre dagarna. yes.gif

klart du kunde ta solen jag har som avatar. en härlig sol som jag hittade.

ja jag ska vara mer uppmärksam i jan-feb och känna av våren tidigare, det blir jag själv bara gladare för.
Myosotis
CITAT (ängsvädd @ 14-12-2009, 10:03) *
När de börjar sjunga beror ju också på var man bor, hur långt norrut det är, vilket klimat det är smile.gif

Självklart. Men när det gäller fåglarna som börjar sjunga mitt i vintern så reagerar de nog mer på ljuset som återkommer. Är det då en solig dag så sitter de och sjunger fast det kan vara jättekallt. Detta gäller ju inte norra Norrland så klart men mellan östkusten zon 4 och Götalands inland zon 3 torde det inte vara någon klimatmässig jätteskillnad.
Anma
Sen jag flyttade till norra Upplands östkust har jag tyckt att våren dröjer helvetiskt länge. Men det gör den också, då den kalla Östersjön påverkar även lufttemperaturen. I stället är hösten varmare och längre av samma skäl fast tvärt om, men det är en föga tröst i MARS. Idag har vi fått den första snön som verkar stanna, än så länge. Lite ljusare ute nu tack vare den.
Gossen Ruda
Här i Göteborg vände det redan idag, på em alltså. Solen gick ner 15.22, om den hade synts, och det gör den i 7 dagar mellan 11:e och 18:e dec. Den 19:e går den ner mycket senare, en hel minut. biggrin.gif Okej, det dröjer 2 veckor innan vändningen sker på fm men det är en annan sak.
Huggorm
Vintersolstånd i dag yaay.gif
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 21-12-2009, 07:10) *
Vintersolstånd i dag yaay.gif

yahoo.gif
KarinSKARA
ÄNTLIGEN
Ralf
[attachment=45418:sol.JPG]
händer inte så mkt föränn nån vecka in i januari.
Eva i Höga
CITAT (Ralf @ 21-12-2009, 09:53) *
händer inte så mkt föränn nån vecka in i januari.

Nej det är sant, men bara vetskapen att det inte blir värre är gott nog!
Huggorm
Att solen skiner idag gör inte saken sämre
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 21-12-2009, 11:21) *
Att solen skiner idag gör inte saken sämre

Jaså det är hos dig den är... flirting.gif
Eva i Höga
Här är solen också, och det är en välsignelse eftersom det är så kallt här!
Gudrun i Göteborg
Jaaaa nu vänder det!
¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø

Vi vet även om det inte syns så tydligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon