Lilla hjärtat
Hyacinterna växer till sig för snabbt i köksfönstret. Tycker att det är så fint när rötterna hänger fritt ner i vattnet, men jag hinner knappt blinka förrän blomstängeln skjutit i höjden och slagit ut.

Frågan är bara vad jag gör med de överblommade? De har ju ingen jord att stå i. Ska jag plantera i en kruka inomhus ? Gräva ner ute i kylan? Eller lägga i kylskåpet? Någon som har erfarenhet?

Bild: Hyacint

Vänligen
//Linda
zaaritha
Är det fruset ute?
Om inte--gräv ner dem!
Eller--låt dem vila i vinter o sätt ut dem till våren!
Lilla hjärtat
Tack! Men vad menar du med "låt dem vila i vinter". Hur?

Har hört att man inte ska ta bort blasten på en överblommad lök förrän näringen försvunnit in i löken i gen och det gröna vissnat helt - det är därför jag är lite tveksam till att gräva ner ute.

Vänligen
//Linda
mojan
Jag lägger helt enkelt den utblommade hyacinten (precis som den är) i källaren.
Där får den ligga, torka, bli gul och vissna.

Till våren (när det går att gräva igen) tar jag bort de vissna bladen/blomställningen och torra rottrådar.
Sen blommar den några år på våren men färre blommor än när den var en "julhyacint" men det gör mig inget.

Att jag lägger dem i källaren beror på att det är där jag har mina trädgårdsgrejor, huvudsaken är att den ligger torrt. Blir det fuktigt så ruttnar löken.
Bassam
Hej
Det är bättre om du gräver dom ut.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon