Full version: Ekologiska disktrasor
Klura
Någon som testat Växbo lins produkter och kan berätta om de fungerar bra?
Tänkte ev köpa disktrasor men jag är en inbiten wettexanvändare så det kan bli problematiskt.
Växbo Lin Se Produkter - Övrigt

herkules
jag har!
tyvärr måste jag göra dig besviken - trots att jag tvättade dem så var de urusla, iaf jämfört med wettex.
men de är väldigt vackra flirting.gif
Klura
Jo jag misstänkte det.
Får väl köpa Tvätthalsduken istället, den ska ju inte suga upp direkt tongue.gif
herkules
förr (när jag var ung alltså) så sydde man tröjor av skurdukar, jag tror att en tröja med dessa disktrasor skulle bli jättefin!
Anma
Lindisktrasa hade jag i stugan i sju år, en och samma. Farmor hade haft den innan mig, vete sjutton hur många år. Den bästa disktrasan av dem alla enligt mig! Tillslut nöttes den sönder förra året, saknar den ännu. Ska nog ta och beställa nya! Tack för påminnelsen!

Självklart kokade jag trasan regelbundet. Den luktade sällan illa för att den torkade så fort.

Så som du ser så rekommenderar jag den starkt!

På marknaden i Finland hittade jag diskborstar i naturborst, 3€ skulle de ha styck, men jag tingade till mig två för 5€. Rekommenderar även dem, världens bästa diskborste, det enda är att man får vara försiktig när man diskar knivar då en vass kniv skär av borsten.

Oj, ser nu att du fått motsatt svar ang trasorna, kanhända min var så bra tack vare att den var så gammal och blivit sliten?
herkules
CITAT (Anma @ 13-12-2009, 00:24) *
/.../
Oj, ser nu att du fått motsatt svar ang trasorna, kanhända min var så bra tack vare att den var så gammal och blivit sliten?

ja, jag tror det. mamma hade alltid lindisktrasor och de funkade hur bra som helst. hon kokade dem. jag gjorde samma med de jag köpte från växbo lin men de funkade inte. kanske gav jag upp för fort?
Anma
CITAT (herkules @ 13-12-2009, 00:31) *
ja, jag tror det. mamma hade alltid lindisktrasor och de funkade hur bra som helst. hon kokade dem. jag gjorde samma med de jag köpte från växbo lin men de funkade inte. kanske gav jag upp för fort?

Kan hända, vet du, låt de följa med i tvättmaskinen i ett par veckor och testa sen igen!
Klura
CITAT (herkules @ 13-12-2009, 00:22) *
förr (när jag var ung alltså) så sydde man tröjor av skurdukar, jag tror att en tröja med dessa disktrasor skulle bli jättefin!

Ja det låter jättefint

CITAT (Anma @ 13-12-2009, 00:24) *
Lindisktrasa hade jag i stugan i sju år, en och samma. Farmor hade haft den innan mig, vete sjutton hur många år. Den bästa disktrasan av dem alla enligt mig! Tillslut nöttes den sönder förra året, saknar den ännu. Ska nog ta och beställa nya! Tack för påminnelsen!

Självklart kokade jag trasan regelbundet. Den luktade sällan illa för att den torkade så fort.

Så som du ser så rekommenderar jag den starkt!

På marknaden i Finland hittade jag diskborstar i naturborst, 3€ skulle de ha styck, men jag tingade till mig två för 5€. Rekommenderar även dem, världens bästa diskborste, det enda är att man får vara försiktig när man diskar knivar då en vass kniv skär av borsten.

Kanske ska testa och köpa en iaf då.
Och tvätta några gånger för att se hur den blir.
Anma
Började söka lite på nätet och har nu läst om virkade och stickade disktrasor i lin eller bomull/lin. Står mycket positivt. Ska nog ta och köpa en nystan lingarn och testa hur det blir! Ett lagom stort projekt för min trasiga kropp att testa med, och om det inte fungerar kan nog farmor sticka/virka färdigt. smile.gif
Klura
CITAT (Anma @ 13-12-2009, 01:33) *
Började söka lite på nätet och har nu läst om virkade och stickade disktrasor i lin eller bomull/lin. Står mycket positivt. Ska nog ta och köpa en nystan lingarn och testa hur det blir! Ett lagom stort projekt för min trasiga kropp att testa med, och om det inte fungerar kan nog farmor sticka/virka färdigt. smile.gif

Funkar de bra är det ju en trevlig gå-bort-present tummenupp.gif
zissi
http://www.ekoshoppa.se/wp-content/vaxbolin.jpg

Jag har två lindisktrasor ifrån Växbo lin. Jag fick rådet att tvätta dem innan användning och det gjorde jag en gång men jag tycker kanske de suger lite sämre än vanliga wettexdukar. Nu har jag slängt båda i tvättkorgen igen och de kanske suger bättre om de får tvättas några fler gånger. Torkar lite långsammare än de tunna wettexdukarna tycker jag.
Klura
Det är ju så snygga färger.
Lila, rosa, lime wub.gif
elvisjö
Jag tar och klipper isär mina gamla vita bomullsT-shirt och använder dom som disk och putstrasor.
Jag kokar mina trasor i såpa för att ta död på alla bakterier.
Jag undrar vad som är mest ekologiskt?? köpa ekologiska trasor eller använda gamla T-shirt
Christa
Jag använder wettex med gott samvete men jag använder dem väääldigt länge. Jag byter först när de börjar trilla isär och då kan det hända att de används utomhus ett tag innan de hamnar i soppåsen.

Vi fick lära oss i skolan att man först skall skölja dem i varmt vatten och sedan i kallt så surnar de inte. I sommarstugan där jag bara hade kallvatten i kranen så surnade de aldrig heller så blir de äckliga så har man nog hängt upp dem efter att i enbart sköljt i varmt eller ljummet vatten. Man måste också krama ur dem ordentligt och hänga upp dem för att de inte skall surna.
Gossen Ruda
Så fort man vill kränga av någon produkt så kallar man den för ekologisk så flockas alla miljömedvetna. Ibland blir dom lurade också. Vad är det för oekologiskt med wettex? Innehåller bomull och cellulosa enligt förpackningen. Funkar direkt utan en massa tvättar.
Margith
Jag har aldrig provat Växbo Lins disktrasa, så dem vet jag ingenting om.
Däremot väver jag själv och jag väver våra handdukar i lin.
De handdukarna håller på att driva min familj till vansinne a0a.gif

Nytt lin är nämligen näst intill vattenavstötande; att torka sig på en ny, handvävd linnehandduk är ingen större idé.... handduken suger inte upp nåt vatten överhuvudtaget, du sprider bara ut vattnet över kroppen rotfl.gif .

Men när handduken är tvättad nog många gånger har du en helt suverän handduk, som dessutom håller i flera generationer.
Ju äldre den är, ju bättre är den.
Så ta vara på det som finns i linneskåpen!

officinalis
Ifall man vill vara mer miljömedveten kan man alltid koka wettextrasorna när de börjar bli för sunkiga.
Fiberdukar av olika slag är bra för att torka av bord och liknande också. De går också att tvätta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon