tepa
Hej

Skoltandläkarn kollade upp fjortonåringens tänder här i veckan. Inga hål. Det har han aldrig haft. Hur vanligt är det nuförtiden ?
På min tid (inte jag) när vi var till skoltandläkarn, så hade flera upp till fyra hål. Mina syskonbarn, tre av dom, som har fyllt tjugo, har heller
aldrig haft hål i tänderna. Hur är det nuförtiden ? Har era ungar haft hål? Är det mera "tandupplysning" nu ?

"Reikiä nolla" sa dom i Colgate-reklamen när jag var barn och bodde i Åbo.

Hälsn Tepa
KURT
"Officiell statistik för barn och ungdomar i Sverige visar att tandhälsan gradvis förbättrades fram till år 2000, men därefter ser man ingen nämnvärd förbättring."

http://www.sbu.se/sv/Publicerat/Gul/Karies...siv-behandling/
tepa
Kurt, var inte så anonym. Du vågar väl berätta ? Har dina barn haft mycket hål? Emaljen är ju vår hårdaste kroppsdel (jo, jag har sett Postkodmiljonären)
Det beror visst på tandanlag och sådant, har du bra tänder så kanske dina barn har det också. Mina syskonbarn (har sju stycken), ej heller mina barn,
har haft hål i tänderna, vissa har ju fyllt tjugo. Men mina syskon, inklusive jag, har haft det, fast för tjugo år sen. Tandsort säkert bra hos oss i släkten,
hoppas jag. Det är väl genetiskt ?

Hälsn Tepa
Aqvakul
Visst är det stor skillnad jämfört när jag var barn. Flourtandkrämen samt mer och bättre tandborstande är säkert huvudskälen.
tepa
Visst, bättre tandborstande numera. Vi använder eltandborste, allihop. Den tar ju bättre i alla skrymslen.

Hälsn Tepa
Åsa, mälardalen zon 2
Nä inte tror jag tandborstande är hela saken för jag slarvade rejält som ung med det och eltandborste har jag ingen (klarar inte av det där hemska ljudet). Tror det är arv + sånt som fluor i vattnet som spelar in för trots att jag slavade rejält är jag 30+ och inga hål hittills. Mina första 7år bodde jag på en ort med mycket fluor i dricksvattnet.
Uggi
Jag tror att tandhälsan är mycket bättre nu för tiden, har tre barn i 40 till 50 år som varje år kommer hem och säger "inga hål i år heller" jättebra och barnbarnen som är omkring 20 år de har heller inga hål.
Huggorm
Har aldrig haft några hål, trots att jag inte är extremt noggrann med borstningen. Kanske det beror på fluortanten som besökte oss i skolan? Samt att jag tagit fluortabletter stora delar av mitt vuxna liv.
Aqvakul
Flouret har på ett avgörande sätt minskat förekomsten av karies.
Meriona
Jag hade 2-3 hål varje gång jag gick till tandis när jag var barn/tonåring. Sonen (15 år) har aldrig haft något hål. De flesta av hans kompisar har inte heller haft några hål. Så flour och bättre upplysning om hur viktigt det är med tandhygien har nog gjort gott!
Anki på Öland
Mina föräldrar hade dåliga tänder, jag själv har urusla tänder, mina barns far har också dåliga tänder - ingen av mina barn har haft några hål.
ANki
Myosotis
Nu är jag kanske ingen ungdom längre (eller bara lite) men jag har inga hål/lagningar alls. smile.gif
Aqvakul
CITAT (Myosotis @ 13-12-2009, 10:41) *
Nu är jag kanske ingen ungdom längre (eller bara lite) men jag har inga hål/lagningar alls. smile.gif

Men du är tillräckligt ung för att ha fått flour från du var riktigt liten.
Myosotis
Inte flour kanske wink.gif men fluor har jag fått. En kompis fick t.o.m. för mycket så hon hade ett märke på en framtand.
Aqvakul
CITAT (Myosotis @ 13-12-2009, 10:51) *
Inte flour kanske wink.gif men fluor har jag fått. En kompis fick t.o.m. för mycket så hon hade ett märke på en framtand.

Jo, det överdoserades rejält i början - PS du har avslöjat min dyslexi...DS

i det enskilda fallet så påverkar naturligtvis genetiska anlag - min farmor född 1887 hade aldrig ett enda hål
Ralf
Mina barn har aldrig haft hål. Dom e vuxna nu.
Gita
Ganska ovanligt med hål i tänderna numera tror jag, mina barn, 26 och 33 år gamla har aldrig haft några .
Gita
tepa
Jasså, Ralf. Där fick vi svaret. Du har barn och vuxna sådana.

Bra jobbat med dina barns tänder, Anki. Tummen upp.

Aquakul, "dyslexi" ? Det har jag inte märkt något av tidigare...hä hä

Myosotis, är du tretti plus, så är du nog ungdom, själv är jag fyrti plus...

Men här finns väl sexti plussingar, som tycker JAG är ungdom....

Hälsn Tepa

Bra jobbat där också, Gita...
Myosotis
CITAT (tepa @ 13-12-2009, 12:40) *
Myosotis, är du tretti plus, så är du nog ungdom...

Vad bra! smile.gif

Men alltså, det är väl inte automatiskt så att alla unga har bra tänder? Jag var alltid den enda i klassen som hade sådan tur med tänderna, jag tror att det ligger mycket i generna också. Vet många i min ålder som har varit lika noga med att sköta tänderna som jag och som ändå har fullt med hål. sad.gif
Huggorm
Sammansättningen på saliven skall visst ha rätt stor inverkan
Meriona
CITAT (Huggorm @ 13-12-2009, 16:28) *
Sammansättningen på saliven skall visst ha rätt stor inverkan

Ja det stämmer med vad jag hört, om man har en viss sorts saliv får man mindre hål och mer tandsten....
Huggorm
CITAT (Meriona @ 13-12-2009, 16:49) *
Ja det stämmer med vad jag hört, om man har en viss sorts saliv får man mindre hål och mer tandsten....

Just sådan saliv måste jag ha, tandstenen frodas även om det inte blir några hål
Meriona
CITAT (Huggorm @ 13-12-2009, 17:04) *
Just sådan saliv måste jag ha, tandstenen frodas även om det inte blir några hål

Du ska vara glad för det, tandsten är ju ganska lätt att ta bort (även om det känns obehagligt när tandläkarn håller på!) tummenupp.gif
anki/ronninge
kan bara tillägga att

bra tänder tydligen går i generationer.

jag och barnen har toppen bra tänder, 'utan att egentligen vara överambitiös

ni vet ju hur ungdomar kan vara, de glömmer...

inga hål än, de är 15 och 17.
Huggorm
CITAT (Meriona @ 13-12-2009, 17:06) *
Du ska vara glad för det, tandsten är ju ganska lätt att ta bort (även om det känns obehagligt när tandläkarn håller på!) tummenupp.gif

Det går att fixa själv också, så spar man pengar tummenupp.gif
Anma
CITAT (Meriona @ 13-12-2009, 16:49) *

Min saliv ger massa hål men ingen tandsten. Tog bort tandsten första gången i mitt liv förra året, är änstan 40. Min man har precis tvärtom han har haft ett hål i hela sitt liv men har massa tandsten jämt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon