CITAT (Aqvakul @ 14-12-2009, 16:32)

På Lilla Fiskaregatan har jag också sett fina lite mer udda sorter. Tyvärr ligger de normalt ganska högt i pris. Men ibland rear dom..
Mmmmm, ibland tar de in riktigt intressanta sorter. Hittade en underbar "Cambria" där i somras - ljuslila blommor som doftade lagom. Har aldrig sett en ljuslila Cambria tidigare så den fick följa med hem omgående

Något som är jättebra är att de brukar sälja överblommade orkidér till ett mycket blygsamt pris, men eftersom jag inte har något emot att försöka få dem att blomma om själv så har jag köpt en del sådana och hittills är det bara en som dött för mig. Mitt senaste fynd är en mini-dendrobium som visade sig ha knalllilarosa blommor, och själva plantan är inte mer än 15 cm hög exkl blommorna. en mycket lättplacerad orkidé får jag säga

Tillbaka till ursprungsfrågan - vad är det för orkidéer du har problem med i fösta hand? En bulb som skrumpnar kan tas bort, men man ska som sagt ha kvar den del på plantan. Så länge de nya bulberna är släta och välfyllda är det inga problem att ta bort gamla, men om de nya skrumpnar är det naturligtvis en helt annan sak.....
Min epidendrum är ett praktexempel på krånglig orkidé, den har smala och ganska långa bulber och det växer ut nya bulber halvvägs upp på de gamla. Men där gör jag så att jag planterar om då och då (kanske vart tredje-fjärde år) och planterar plantan lite lågt i krukan och när det behövs fyller jag på med lite ny kompost.