Full version: Dagens Rugosa
Kajsa
Gul Dagmar Hastrup eller annat namn Topaz Juwel, ros från USA 1987.

Ovanligt med en gul rugosa, har haft den i många år och flyttade rosen förra året till ett bättre läge. Rosen är inte lika frisk som andra rugosa rosor, den kan få svartfläck, den är ruskigt taggig.
Blir 1.20 - 1.5 m och lika bred, zon 4.

Blommar länge och doftar gott, inga nypon vad jag sett.
Christina i Taxinge~
Mycket vacker ros!
Men vad är det med de gula rugosorna som gör dem sjukliga....?
Det är ju likadant med 'Agnes'.
Men hon är nog ännu "sjukare" än vad 'Gul Dagmar Hastrup' är.....
Jag som älskar gula rosor måste nog testa en Gul Dagmar Hastrup!
Ezereht
Är dom inte alla släkt med soleil d or, och det är därför dom är känsliga för sfs ? Jag tror det var så.. eller så vara rvet ännu längre bak än soleil men nånstans att dom alla är släkt med en gemensam "dålig" förfader. Jag tycker man borde kunna hitta resistensgen mot sfs och klona in den även till gula rosor...
Kajsa
Det stämmer bra, LÅG skriver att 75 % av de moderna rosorna bär på anlag från Soleil d´Ór. Jag grävde bort min Bicolor / Foetida -gruppen i sommar, den var alltid sjuk.
Christina i Taxinge~
Javisst är det så! Nu kommer jag ihåg.....
Och jag som haft 'Soleil d´Or' borde kommit ihåg!
Ja Kajsa, du såg ju hur min Soleil såg ut!!!! biggrin.gif

Hursomhelst, måste jag nog prova en gul Dagmar....förresten, undrar om jag inte har en nånstans....? Usch, vad det är jobbigt när man inte minns nånting längre mad.gif
Kajsa
Visst var det den jag fick av dig men den ville inte här, utan dog. Blommorna är mycket vackra.
susehn
Dagmar är ny för året hos mej, så henne kan jag inte uttala mej om, däremot har Soleil d´Or gått helt bra i 4 år, ända till denna sommar..... fick ju för mej att den skulle bort från pergolaavdelning, eftersom det ju finns så många klätterrosor jag ville ha och soleilen tjurade ihop totalt och fick sfs för första gången....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon