Peztis
Jag ska snickra en blomlåda (ca 100x40 cm) till svärmor som hon ska få i julklapp. Den ska stå på hennes inglasade balkong där det i stort sett är samma temperatur som ute.

För att lättast transportera den så kommer den att vara i bitar och jag monterar upp den när hon har fått den, tar med mig plantjord och häller i. Men sedan kommer ju frågetecknet: vad finns det för växter som man kan plantera då som ser lite trevligt ut fram tills dess att man kan sätta dit några blommor och kryddor framåt våren?

Jag vet att hon gärna vill ha en klätterväxt men det är nog svårt att få tag i nu så det kan hon skaffa i vår, och dessutom så ser de oftast inte mycket ut för välden så här års om det inte redan är en etablerad planta (klätterhortensia är ju fin på vintern). Funderar på att köpa en en och sätta i ena hörnet, det borde ju funka. Kan ju hänga några julgranskulor i också.

Det får inte vara för högt för hon måste kunna öppna fönstren också. Och finns det något med färg (blommor, bär eller blad)?

Alltså, visst finns det väl... men det ska ju vara enkelt att få tag på (typ Plantagen) och så klart inte kosta så mycket.

Har för mig att cyklamen klarar några minusgrader? Det blir ju en liten färgklick ett tag i så fall.
Gunilla T
Ljung kan fungera, finns mycket vackert inom ljungsläktet men de vill ha jord med lite lägre pH och så kanske någon liten barrväxt som håller sig grön och fin.

Klätterhortensia blir ju enormt stor och behöver något att krypa på så den kanske inte passar i en blomlåda
Peztis
Jo, visst kan den bli stor men den brukar ta lite tid på sig innan den sätter igång. Den har sugrötter så klättrar gör den ju själv.
Dessutom så har hon faktiskt en spaljé just där lådan ska stå så det är redan förberett.

Ljung var ju ingen dum idé! Hoppas bara att det finns att tillgå nu.
Alexander-VG-zon3
cyklamen brukar vissna ner vid frost. men du har ju barrväxter, hebe, taklök, julros m.m. som tål frost.
Peztis
Haha, innan jag kostar på svärmor en julros så ska jag nog allt ha en själv först!!! angel_not.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Med tanke på att det ska bli mycket kallt här framöver är jag tveksam till att ens barrväxterna funkar för de som finns nu i butiken står ju inomhus och jag tror inte de överlever ifall man slänger ut dem i -10-15C. En annan sak man kan göra är att fylla lådan med jord och sedan sticka ner avklippta kvistar man hittar i trädgården ex. div. vintergröna växter, korallkornell etc. då ser det fint ut i lådan tills solen torkar ut kvistarna och det dröjer ju flera månader, till våren kan man plantera något levande i lådan.
Peztis
Åsa, det var ju en jättebra idé!
Rosmarin
Åsas idé är jättebra.

Jag har gjort arrangemang i mina blomsterlådor ute under de senaste vintrarna. Just nu har jag ljung och vita penséer planterade i trasiga keramikskålar mm. som är arrangerade i lådorna. Förra vintern blev det bara penséer, och året innan dess prydnadskål, ljung och silverek.
Här blir det ca -15 som kallast (förra året). Penséerna såg lite ledsna ut ett tag men de överlevde och fortsatte sedan att blomma tills i mitten av maj. Fantastiskt!

Murgröna är en annan härdig klättrare, men den riskerar att kväva de andra plantorna när den tar sig. Jag tror att det finns barrväxter man kan odla ute i kruka under vintern, men de måste nog ha rotat sig väl innan det blir kallt om fötterna. Detta gäller väl de flesta växter. Eventuellt kunde ni väl vira in själva lådan i säckväv, eller fiberduk tills växterna verkar ha rotat sig?
Alexander-VG-zon3
det finns en del plantskolor som har kvar ute säsongväxter och även en del perenner som ser snyggt ut. den lokala blomsterhandlaren här har barrväxter ute och dom är ute även på natten. men en annan blomsterbutik och matbutiken där in sina säsongväxter och barrväxter på nätterna. så det skiljer nog. så vill du ha någon växt så ska du ju välja det som stått ute.

annars är det ett jätte bra tips att ta kvistar, löv, mossa, kottar, frukter som hänger kvar m.m. och kanske någon annan dekoration.
Bassam
Hej

Jag tycker att man kan köpa växter som står inne på butiken och lägga dom ut, från början ska man lägga dom ut några timmar varje dag och sen kan man lägga dom ut.

H:Bassam
Lavin
om du väljer varianten med granris etc så kanske du kan trycka ner några vårlökar också? jag har satt lökar väldigt sent ibland, eftersom jag har halvdåligt minne vart jag lägger saker jag köper, och det har fukat fint. Naturligtvis bättre att sätta dom tidigare, men det kan gå och borde betyda tidig blomning av tex krokus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon