|
Har inte kommit igång än med julbaket, men har hittat ett par spännande recept jag ska testa. Förutom den vanliga knäcken och ischokladen är det spännande med några nyheter på godisbordet. Fransk Nougat för den som saknar pralinen i Alladinasken. Tror jag ska doppa mina i choklad. Wienernougat
ingrid fuxwall
13-12-2009, 19:44
Det lät väldigt gott!
Ja, jag vill göra det nu, men har ju inte handlat grejor. Kom gärna med tips på erat julgotter/bak så man har lite att välja på. Trevligt att förnya sig.
ingrid fuxwall
13-12-2009, 19:48
Tänkte skapa en receptblogg och när den är klar kan jag tipsa dig om mina bästa godsaker
CITAT (ingrid fuxwall @ 13-12-2009, 19:48)  Tänkte skapa en receptblogg och när den är klar kan jag tipsa dig om mina bästa godsaker Låter spännande. Lycka till.
Ser jag fram emot. Jag älskar att läsa recept och se på massa smarriga bilder.
CITAT (Klura @ 13-12-2009, 18:39)  Har inte kommit igång än med julbaket, men har hittat ett par spännande recept jag ska testa. Förutom den vanliga knäcken och ischokladen är det spännande med några nyheter på godisbordet. Fransk Nougat för den som saknar pralinen i Alladinasken. Tror jag ska doppa mina i choklad. WienernougatÅhhh fransk nougat. Hur ska jag kunna motstå receptet ....försöker...försöker.....vi får väl se hur det går.
CITAT (Alba @ 13-12-2009, 20:05)  Åhhh fransk nougat. Hur ska jag kunna motstå receptet ....försöker...försöker.....vi får väl se hur det går. Den som hinner testa före mig får gärna berätta om det smakade bra, men det måste det väl göra
Den här gräddkolan har jag gjort några gånger, den blir fasligt god! http://www.recepten.se/recept/graeddkola.htmlTveksam till om jag skulle linda in i aluminiumfolie som det står i detta receptet (mitt står i en bok jag har men det är samma, en klassiker antar jag). Jag har använt smörpapper, i min bok står det att man kan använda plasten ifrån en stekpåse och det låter som en bra idé.
Eva-Helene
13-12-2009, 22:26
Ett gammalt recept (minst 60 år) på godis har jag. Väldigt enkelt att minnas dessutom:
Tag lika delar (t.ex. 1 liter vardera) mjölk och strösocker, koka det (helst i gjutjärnspanna) tills det håller kulprov+ett par minuter till. Det får gärna bli lite "sockrigt" - då är dom som godast tycker jag! Rör så lite som möjligt, men kolla emellanåt så det inte bränner fast i botten. Häll upp smeten i en smord form och låt svalna. Skär lagom stora /små bitar innan det har kallnat helt. Det är gott som det är, men ibland sätter jag till vanilj eller vanilj+kakao, lite av vardera.
CITAT (Peztis @ 13-12-2009, 21:22)  Den här gräddkolan har jag gjort några gånger, den blir fasligt god! http://www.recepten.se/recept/graeddkola.htmlTveksam till om jag skulle linda in i aluminiumfolie som det står i detta receptet (mitt står i en bok jag har men det är samma, en klassiker antar jag). Jag har använt smörpapper, i min bok står det att man kan använda plasten ifrån en stekpåse och det låter som en bra idé. Den såg fasligt god ut. Kola har jag inte gjort på många år. CITAT (Eva-Helene @ 13-12-2009, 22:26)  Ett gammalt recept (minst 60 år) på godis har jag. Väldigt enkelt att minnas dessutom:
Tag lika delar (t.ex. 1 liter vardera) mjölk och strösocker, koka det (helst i gjutjärnspanna) tills det håller kulprov+ett par minuter till. Det får gärna bli lite "sockrigt" - då är dom som godast tycker jag! Rör så lite som möjligt, men kolla emellanåt så det inte bränner fast i botten. Häll upp smeten i en smord form och låt svalna. Skär lagom stora /små bitar innan det har kallnat helt. Det är gott som det är, men ibland sätter jag till vanilj eller vanilj+kakao, lite av vardera. Bara mjölk och socker? Ingen sirap el så? Det där att den är lite sockrad påminner om kolor mormor gjorde.
Eva-Helene
16-12-2009, 22:59
Bara mjölk och socker, ja. Sk*tenkelt.  T.o.m. jag minns receptet utantill... Är det någon som känner till - eller, jag tar den långa varianten: Min mormor brukade koka hårda karameller som var bruna. Det enda jag minns av "koket" var att hon hällde upp smeten på en stenplatta och "skjutsade runt" den på någe vis...(jag var bara 6 år när hon gjorde den sista gången). Jag skulle så väldigt gärna vilja smaka dom karamellerna igen *suck* Någon som har den minsta aning om vad det kunde vara för ena "meller"?
Biggan_
17-12-2009, 00:18
CITAT (Eva-Helene @ 16-12-2009, 22:59)  Bara mjölk och socker, ja. Sk*tenkelt.  T.o.m. jag minns receptet utantill... Är det någon som känner till - eller, jag tar den långa varianten: Min mormor brukade koka hårda karameller som var bruna. Det enda jag minns av "koket" var att hon hällde upp smeten på en stenplatta och "skjutsade runt" den på någe vis...(jag var bara 6 år när hon gjorde den sista gången). Jag skulle så väldigt gärna vilja smaka dom karamellerna igen *suck* Någon som har den minsta aning om vad det kunde vara för ena "meller"? Det kan inte vara TJONG väl!??
Eva-Helene
17-12-2009, 10:00
CITAT (Biggan_ @ 17-12-2009, 00:18)  Det kan inte vara TJONG väl!?? Mjaaa...hmmm... Kanske... Ska testa! Mormors karameller var iaf lite ... blanka, eller hur jag ska uttrycka det...ungefär som Extra-pastillerna är. Alltså har jag vissa tvivel på att det var grädde eller mjölk inblandat i smeten. Men tusen tack för Tjong-receptet! Och angagemanget
CITAT (Eva-Helene @ 17-12-2009, 10:00)  Mjaaa...hmmm... Kanske... Ska testa! Mormors karameller var iaf lite ... blanka, eller hur jag ska uttrycka det...ungefär som Extra-pastillerna är. Alltså har jag vissa tvivel på att det var grädde eller mjölk inblandat i smeten. Men tusen tack för Tjong-receptet! Och angagemanget  Tänker på polkagrisar - den vita delen av smeten blir blank eftersom man "drar" smeten på en stenskiva och man dörmed (tror jag) bakar in luft i den..... Och jag vet att jag såg på TV hur man gjorde gammeldags hårda karameller, där "drog" man smeten på en stor krok för att få in luft i den, och de karamellerna blev också blanka. Dock tror jag att recepten både på polkagrisar och de godisarna jag såg på TV var baserade på en sockerlag, och ingen mjölk eller grädde i den....
CITAT (ingrid fuxwall @ 13-12-2009, 19:48)  Tänkte skapa en receptblogg och när den är klar kan jag tipsa dig om mina bästa godsaker Hej ingrid! Tänkte bara höra hur det går? för jag blev lite baksugen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|