Full version: I jul och ljustider
kryddan
I morse hade jag första hemskeupplevelsen av julmyset - jag älskar levande ljus och njuter när man får ha datumljus och adventsljus till frukost wub.gif Desvärre tycker min katt det är rätt kul han med - eller, tja, han har ingen respekt för eld snarare...

Så när jag tittade bort ett ögonblick passade han på att hoppa upp på bordet för att undersöka om matte serverade någon god frukost han kunde sno åt sig - och viftade på svansen - rätt in i ljuslågan unsure.gif

Som tur var brann det bara lite grann - men doften av bränt hår ligger fortfarande tung i köket och han tittar fortfarande surt på mig: det MÅSTE ju liksom vara någons fel att hans svans ser lite skum ut...
Cilla
Ingen av mina katter lär sig att repektera ljuslågor heller. De vet att inte på nära en öppen eld och att inte sticka nosen i ljuslågan, men övriga kroppen och svansen vill gärna dit om man inte ser upp.

Med flera ketter i huset blir det mer fotogenlyktor än levande ljus, och de ljus jag har sitter på väggarna och i krona i taket.
Lena i Torslanda
Katter är inte alltid så smarta - tur att det gick bra.
Vår katt blev svedd i båda ändar en jul. Först fick svansen en omgång. Det är en gigantisk norsk skogkatt så när han går på golvet med svansen i vädret så svepar han ned allt som finns på soffbordet - så även ljus. Som tur var blev det bara lite svett i svanstoppen. Några dagar senare var han där med några morrhår wacko.gif - efter detta har han hållit sig undan och det blir inga ljus på soffbordet när han är i närheten utan som Cilla säger lyktvarianten.
kryddan
Ja, vi borde väl köra lyktvarianten också - men jag vill ogärna avstå från ljusmyset. Får försöka hålla bättre koll helt enkelt rolleyes.gif Dessutom har jag ju någon idé om att han inte ska befinna sig på bordet - han delar inte den kan man säga tongue.gif
Mariann
CITAT (kryddan @ 03-12-2003, 11:25)
Dessutom har jag ju någon idé om att han inte ska befinna sig på bordet - han delar inte den kan man säga tongue.gif

Vi kör med blomsprutan på de ställen han inte få vara, katten alltså wub.gif
kryddan
Jo, jag har kört med blomspruta men nuförtiden "kattfräser" vi mest åt honom - alternativt lyfter ner honom: han vet så väl att han inte ska vara där, men det är tydligen oemotståndligt rolleyes.gif

När vi käkar middag brukar han liksom "rinna upp" på bordet och sätta sig lite fint i ena hörnet. Är han väldigt sugen då så låtsas han bara som det regnar när vi fräser åt honom..... Vid vinmiddagar är det något lättare att få ner honom - doften av vin gillar han INTE
yla
knasiga Nilsson min katt allltså får man inte ha levande ljus för
då går han fram o släcker dom me tassen
han klappar till lågan bara o si så är det släckt
men JAG VILL ha levande ljus
o samtidigt inte behöva vakta
så jag kör med bunden eld stugan där jag ju är beroende av levande ljus för lyse (ingen el)
där har jag ljusen i en fågelbur
smart va wub.gif rolleyes.gif laugh.gif
här hemma är det vägg o takstakar
eller passning som gäller
men de e ju bra att han inte e som en av mina gamla katter som kunde ställa sej rakt över ett ljus ostå där o inte verka bry sej då det började brinna i maghåren han va norsk skogskatt o hade mycket päls
men det gick bra att släcka katten blink.gif
o som sagt akta katter o ljus dom hör liksom inte ihop
kryddan
CITAT (oldwolfie @ 03-12-2003, 16:53)

laugh.gif Underbart! Riktigt så självsvådlig är ju inte Måns, han nöjer sig med att titta ogillande eller nyfiket på ljuset - och som sagt var då stoppa in svansen i lågan...

Jag trodde faktiskt i min enfald att katter hade lite mer respekt för eld, men tydligen inte..
MimE
"Elden... är det enda tigrar är rädda för..."

Då är det alltså bevisat - katter och tigrar är inte släkt. biggrin.gif

Vi kan heller inte ha levande ljus hur som helst hemma.
Har vi katt? Nääää...... Men papegoja.
Fast resultatet blir detsamma. tongue.gif

/Mimmi
*Felix matte*
Vi är väl ganska många hundägare på forum wink.gif
Är det någon som får "gömma" ljusen för hunden?
Jag har överhuvudtaget aldrig tänkt på att Felix kanske
kunde bli nyfiken och bränna sig och vad jag vet
så har han aldrig ens gått i närheten av tända ljus smile.gif

Kan det vara så att katter är mer nyfikna?
*Felix matte*
CITAT (oldwolfie @ 03-12-2003, 16:53)
men JAG VILL ha levande ljus
o samtidigt inte behöva vakta
så jag kör med bunden eld stugan där jag ju är beroende av levande ljus för lyse (ingen el)
där har jag ljusen i en fågelbur
smart va wub.gif rolleyes.gif laugh.gif
här hemma är det vägg o takstakar
eller passning som gäller
men de e ju bra att han inte e som en av mina gamla katter som kunde ställa sej rakt över ett ljus ostå där o inte verka bry sej då det började brinna i maghåren han va norsk skogskatt o hade mycket päls
men det gick bra att släcka katten blink.gif
o som sagt akta katter o ljus dom hör liksom inte ihop

biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif
knasiga Nilsson tongue.gif Nej inte är han knasig
Han är bara försiktig av sig biggrin.gif

Klokare katt får man nog leta länge efter wub.gif
Wargen
Nilsson är för härlig! wub.gif
Jag gillar levande ljus men efter några mindre eld-olyckor, inget allvarligt men tillräckligt oroande så lämnar jag ALDRIG levande ljus och katter ensamma i ett rum. Om ljuset skulle välta när katten går förbi så kan det ju bli hemskt!!! sad.gif För katten tar man ju inte där man sätter den som alla vet...Tack för tipset om fågelburen. Jag har en gammal fågelbur i trädgården, den ska jag ta in bums och göra ljusbur av! smile.gif
Betty
CITAT (Felix matte @ 03-12-2003, 21:44)
Vi är väl ganska många hundägare på forum wink.gif
Är det någon som får "gömma" ljusen för hunden?
Jag har överhuvudtaget aldrig tänkt på att Felix kanske
kunde bli nyfiken och bränna sig och vad jag vet
så har han aldrig ens gått i närheten av tända ljus smile.gif

Kan det vara så att katter är mer nyfikna?

Inte en enda gång (vad jag kan minnas) har jag behövt akta ljusen när jag hade hund, 12 år. Kanske att katter är mer nyfikna... - eller så är hundar smartare!!! tongue.gif
*Felix matte*
CITAT (Betty @ 03-12-2003, 22:03)
- eller så är hundar smartare!!! tongue.gif

Pst! Funderade också jag på, men vågade inte säga det högt tongue.gif laugh.gif laugh.gif
Hannele
Vi har vatten i en glasskål i fågelburen på sommaren - ljus är smart.

Betty
CITAT (Felix matte @ 03-12-2003, 22:06)
- eller så är hundar smartare!!! tongue.gif

Pst! Funderade också jag på, men vågade inte säga det högt tongue.gif laugh.gif laugh.gif

Jag är övertygad om att det är så!!! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
*Felix matte*
CITAT (Betty @ 03-12-2003, 22:08)
Jag är övertygad om att det är så!!! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Vad tuff du är ohmy.gif laugh.gif laugh.gif
Säger det högt och utan rädsla tongue.gif laugh.gif laugh.gif
men visst har du rätt biggrin.gif
Cilla
Debatter om hundars och katters intelligens ger jag mig inte in på, för mig har även myror en alldeles egen intelligens som passar deras liv och överlevnadsförmåga... Men kanske man säga att katten helt klart har en självsäkerhet som heter duga. Inte ens eld tror de kan rå på dem.

Katten Nilsson vill man gärna höra mer om, alltid roliga historier och bilder Oldwolfie!

Förutom fotogenlyktor och ljus i glaslyktor och annat så har jag faktiskt en massa stearinljus också i huset. En ljusampel hängande från taket och en mängd skutaktiga ljushållare osm sitter på väggarna. Det är bara stearinljus på borden jag inte kan ha eftersom mina 5 katter + 3 kattungar gillar att kliva omkring överallt.
Betty
CITAT (Cilla @ 03-12-2003, 22:57)
för mig har även myror en alldeles egen intelligens

Där kan jag bara hålla med dej!
CITAT
att katten helt klart har en självsäkerhet som heter duga. Inte ens eld tror de kan rå på dem.
...eller så begriper de inte bättre! tongue.gif
Cilla
CITAT (Betty @ 03-12-2003, 23:03)
...eller så begriper de inte bättre! tongue.gif

Mmmm, och min katt som jag har i knäet säger att människor är konstiga som sätter eldar vid deras svansar. Att människan inte begriper att svansar faktiskt brinner, suckar han lite belåtet. tongue.gif
Betty
Ja, vi människor är nog långt ifrån de smartaste här på jorden. Maken till självdestruktion finns inte i djurvärlden! rolleyes.gif
yla
CITAT (Wargen @ 03-12-2003, 21:54)
Nilsson är för härlig! wub.gif
Jag gillar levande ljus men efter några mindre eld-olyckor, inget allvarligt men tillräckligt oroande så lämnar jag ALDRIG levande ljus och katter ensamma i ett rum. Om ljuset skulle välta när katten går förbi så kan det ju bli hemskt!!! sad.gif För katten tar man ju inte där man sätter den som alla vet...Tack för tipset om fågelburen. Jag har en gammal fågelbur i trädgården, den ska jag ta in bums och göra ljusbur av! smile.gif

kul Wargen de blir rikyigt läckert
o alla undrar varför laugh.gif laugh.gif
Ewa L
Mamman (Zizzie) till kissen jag har nu (Zoya) gick också alltid fram och släckte ljusen med tassen. Kunde aldrig ha några levande ljus i den höjden. Zoya bryr sig dock inte om dem.

Däremot har vi haft lite incidenter med braskaminens glasruta och viftande svansar, framförallt från Tico som är på "rätt" höjd.

Lukten av bränt hår... Inte gott! sad.gif

kryddan
[ Kanske att katter är mer nyfikna... - eller så är hundar smartare!!! tongue.gif

Hmm, ska nog inte heller säga så mycket om katters intelligens kontra hundars rolleyes.gif Gillar ju båda sorter liksom!
Men, som uppväxt med olika hundraser måste jag säga att det verkar skilja en hel del på raserna - kanske inte så mycket intelligens som överlevnadsinstinkt. Vår första hund, en jämthund, såg upp för eld, vägrade gå i närheten av stup, nosade försiktigt på mat innan hon åt osv.. De följande hundarna har i stort sett blint litat på att matte/husse tar hand om mig och varit fullständigt hialösa när vi klättrat i berg osv - noll koll...

Sett i det perspektivet så tror jag att många katter åtminstone har lite mer "klara sig själv"instinkt kvar än en del hundar. Måns eldfängdhet till trots skulle han aldrig drömma om att sätta i sig dålig mat eller att lita på att saker och ting är trygga bara för att vi säger det laugh.gif
Cilla
...fast jag kan faktiskt uppmuntra mina katter att ivrigt ta sig an maten. Om jag ivrigt berättar att det ska vankas gott blir det väldigt uppspelta och kastar sig över maten (även om den är den vanliga) snabbare än om jag bara ställer fram den.

En av våra katter blir helgalen när vi äter räkor. Hon har spelat upp de andra så att de också tycker det är julafton varje gång, också de som inte gillade räkor i början.

Räkdamen vill ha dem skalade och bjudna i handen. Lägger man på fat äter hon inte upp. Men just att få från handen gör att hon blir mycket glufsig,m som en ivrig hund. Man får akta fingrarna.

Ibland blir jag sur på henne när hon biter fel. Försökte ett tag att lära henne att ta lite mer försiktigt genom att då och då sträcka till henne en brödbit istället. Tänkte att hon skulle tveka lite mer innan hon tog räkor då.

Men hon i sin tur spottade snabbt ut brödbiten som hon glufsat efter och bet sedan snabbt i mina fingrar, där hon trodde räkan var.

En sak är säker om katter. De vinner alltid!
Wargen
CITAT
Men hon i sin tur spottade snabbt ut brödbiten som hon glufsat efter och bet sedan snabbt i mina fingrar, där hon trodde räkan var.

biggrin.gif biggrin.gif Det där fick mig att minnas en katt som bodde hos mig tidigare, vi kallade honom Hajen! Livsfarlig att mata från handen...
Så här ser min ljussäkrade Adventsbur ut....men kan ni vara snälla och säga mig om den är färdig såhär, eller om jag ska sätta i mer grönt, nertill, runt om? eller nå´t annat....wink.gif unsure.gif
Ewa L
Helläcker!!

Tycker faktiskt att den är bra som den är, men om du vill ha något mer skulle jag föreslå något rött och helst då i den övre regionen som motvikt. Alternativt lite flugsvampar i mossan.
Men som sagt... wub.gif
Berith
Håller med, gôrsnyggt! wub.gif
En fågel skulle väl sitta fint?
Annika i Korsholm, Finland
Klipps katt, Nilsson!! Också som tidningbärare! Fantastiskt!

Har inte haft problem med ljus än, men tack för tipset att se upp ordentligt. Flix aktar sig nog fast han annars gärna ligger framför spisen och värmer sig. Men man vet inte med ungdomen Gaston.

Annars blev också ljusburen mycket snygg och håller med om att lite mera rött kanske... Men det kan ju vara för eldfängt att ha det uppe.
kryddan
Ljusburen blev kanonsnygg tycker jag wub.gif

Måns tycker det är rätt mysko att ta mat från handen - han ska liksom jaga den först: dvs vi ska hålla upp skinkbiten/räkan/ostskivan eller vad det nu är och så ska han slå efter den med tassen. Läckerbitar som serveras på fat ska följdaktligen slås bort från fatet, "dödas" ordentligt och sedan ätas upp på bästa mattan..... Servera fisk får man alltså bara göra när man tänkt städa efteråt, eftersom hela golvet stinker fisk när han han ätit klart wacko.gif

Han gör dock ett undantag från handätandet: slicka mjukost från fingrarna är ok sleep.gif
yla
CITAT (Wargen @ 04-12-2003, 14:23)
CITAT

biggrin.gif biggrin.gif Det där fick mig att minnas en katt som bodde hos mig tidigare, vi kallade honom Hajen! Livsfarlig att mata från handen...
Så här ser min ljussäkrade Adventsbur ut....men kan ni vara snälla och säga mig om den är färdig såhär, eller om jag ska sätta i mer grönt, nertill, runt om? eller nå´t annat....wink.gif unsure.gif

o den buren har du haft ute jättesnygg
men jag tänkte också föreslå lite rött kanske några nypon utifrån skulle bli fint

en sån där bur SKA jag hitta nån dag på ett loppis
hoppas jag
vickeva
Jag tycker att den är fin som den är. Det är så mycket annat som är rött till jul, det är superfint med bara mossan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon