muppenanna
Hej!

Har någon tips på en rikt blommande, låg buskros. Gärna snabbväxande på bredden och max ca 30-40 cm häg till en STOR slänt i mestadels söderläge? Gärna tips på fina marktäckare som den ser vacker ut ihop med och som också växer snabbt på bredden. Det får gärna vara lite okräsan blommer vdg jord typ. Jag tror den jorden som läggs på överallt heter homotex eller något liknande.
Jag tar gärna emot tips på vintergröna marktäckare också - finns det något annat än barrväxter som jag tycker är lite för mycket 70-tal...

Tusen tack i förväg
elvisjö
Googla på coverrosor så kommer du att hitta många fina moderna rosor som blommar hela sommaren.
I full sol tycker jag att man skall välja lite kraftigare färg på rosen, blekrosa tex ser inte så snyggt ut i full sol men väldigt fin i vandrande skugga.
Som vintergrön marktäckare finns murgröna och vinca. I geranium- släktet finns många sorter som har gröna blad även på vintern, en personlig favorit är jolly bee
Nu vet jag inte hur det ser ut hos dig men det brukar vara snyggt att bryta upp ytan med någon hög form, exempel höga gräs i grupper som är snygga även på vintern.
Om du har möjlighet så försök att få in några riktigt stora stenar som skulle skapa lite variation i slänten.
Att rensa ogräs i en så här stor slänt är ingen lek, om jag fick bestämma skulle jag ta ogräsduk eller någon annan duk och täcka jorden i samband med planteringen.

Kajsa
Vad bor du i för zon ? Själv gillar jag The Fairy den är tät och generös och klarar zon 4 ev mer, den är väldigt tuff men blir högre, blommar ständigt. Jag har många Coverrosor i mitt album " Miniatyrrosor " kolla där men dom flesta är zon 3 - 4 inte mer, Golden Eye Cover frös bort första vintern så dom är också olika.

The Fairy kan man också köpa i knippen barrota och billigt på våren, det går ju åt många rosor, medan en Coverros kostar ca 100 kr.

Klematis, Mrs Robert Brydon passar lika bra att täcka marken med den har stora vackra blad och liknar inte ens en klematis. Du kan också välja tex en klematis viticella/Italiensk klematis dom växer mera kraftigt, titta i mitt album/Klematis där finns en del ( men jag tror inte på storblommiga klematis på marken )
Så kan man ju alltid ha kaprifol det finns sorter som blommar på olika tider eller murgröna blandat med något som blommar.
Kajsa
Jo så finns rugosa rosen Max Graf den blir 0.6 x 3 m långa revor. Blommar från midsommar till slutet av juli, frisk, har enkla söta rosa/vita blommor som även doftar. Hade den en ggn i en rabatt vilket var helt feltänkt, den behöver egen stor plats, zon 6 ros. Sök bilder på nätet.

Rosenposten säljer den
www.rosenposten.dk
strandskatan
Många klätterrosor går också att använda som marktäckare, det blir betydligt billigare, eftersom du inte behöver så många plantor.
Christina i Taxinge~
Det finns en outstanding marktäckande ros som heter 'Weisse Immensee'. Den är nästan läskigt snabb att täcka en markyta! Den slår rot direkt från stammarna som ligger på marken och kastar sig fram metervis i taget. Åtminstone gjorde den så hos mig......
Jag hade två stycken och fick panik när jag insåg att de hade 8-10meter långa grenar rotade längs marken. Rena triffiden! fear.gif
Fram med spaden och grävde upp alltsammans! Men i en slänt skulle den vara perfekt! Den anses fungera bara till zon 3 och jag vet inte var du bor, så.....

Rosen finns att köpa hos Rosenposten (samma adress som du fått av Kajsa)

muppenanna
Stort tack för alla svar! Jag bor i Torslanda Göteborg så alla era tips borde fungera.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon