CITAT (Tummelisa @ 14-12-2009, 15:55)

en ballans mellan ljus, temperatur och näring skulle jag säga. temperatur och näring driver på växandet. om en planta blir lång och ranglig bör man öka ljuset eller minska temperatur/näring.
Näring spelar förstås in, men i mindre utsträckning tro jag för just hur mycket ett planta "ränner" vid odling inomhus. Brist på ljus är en signal för växten att tillverka "längre" celler, att växa på längden istället för "bredden"för att nå fram till ljuset s a s, den "tror" att den växer i skugga. Det är det som gör att växter i fönster tycks böja sig mot ljuset, de tillverkar "längre" celler på skuggsidan.
En planta som bara har hjärtblad och fortfarande lever på näringen från fröet får en längre "hals" om ljuset inte är tillräckligt. När man sår ute vilar nästan alltid hjärtbladen mer eller mindre direkt mot jorden, inne får de nästan alltid en stjälk, olika lång beroende på ljus/värme förhållandet i första hand.
Att odla vid sval temperatur inne är bra enbart för att vi inte kan ge tillräckligt med ljus trots alla lampor i världen. Jämfört med solen ute på våren är det endast det absolut nödvändigaste. Så vi bromsar helt enkelt plantorna med temperaturens hjälp.
Själv använder jag vanliga "kontorslysrör" köpta på någon andra handsbutik och mina plantor får allt ljus jag kan ge dem så fort de sticker upp något grönt över ytan. Ca 10cm ovanför översta bladet brukar vara lagom som riktmärke, fast man får kompromissa lite ibland.
Och så fort temperaturerna ute tillåter får de flytta till den riktiga solen, och då blir det verkligen fart på växandet
Man får experimentera och hitta sin egen variant, alla har vi lite egna trix...
Men som Tummelisa säger, kul har man hela tiden.