Mickebombom
Hej

Jag har en fundering som rör perenner...är det något problem med att driva upp perenner inomhus på samma sätt som t.ex chili och pelargoner? Och när skall man plantera i så fall?

Jag förstår att fröna måste stratifieras först men bortsett från det?

En perenn som jag funderar på är gullnattljus.

/Micke B
Eva 33c
Det går jättebra att driva upp perenner inomhus, bara man har extraljus att ge dem om man sår tidigare än mars-april. Sen kan fönsterljus räcka till nöds. Skillnaden mot de flesta ettåringar är att perennerna bör ha lite svalare för att inte ränna iväg. Det finns en balans mellan ljus och temperatur, ju varmare det är desto ljusare behövs det. En temperatur på 15-18 grader är kanske optimalt, men det fungerar även när det är varmare. Långt ifrån alla perenner behöver stratifieras (dvs ges en kallperiod efter sådd). Perenner som gror utan kallperiod brukar jag så i mars inne. De som behöver kallperiod behöver ha såtts och ställts ut minst 6 veckor innan man tar in dem i värmen.
Gullnattljuset, Oenothera fruticosa, tillhör de perenner som gror bra i värmen inomhus.
octachoron
Jag sådde Oenothera 'Sunset Boulevard' (mera orange blommor) inomhus under lysrör förra året. Den grodde fint utan köldperiod och klarade sig bra trots viss misskötsel och är nu utplanterad och blommade bra under första året vilket inte alla perenner gör.
Eva 33c
CITAT (octachoron @ 14-12-2009, 12:19) *
Jag sådde Oenothera 'Sunset Boulevard' (mera orange blommor) inomhus under lysrör förra året. Den grodde fint utan köldperiod och klarade sig bra trots viss misskötsel och är nu utplanterad och blommade bra under första året vilket inte alla perenner gör.

Sunset B är en annan art än fruticosa. Den kan man odla som ettåring, just för att den hinner blomma redan första året. Hos mig är den tyvärr inte härdig...
Tummelisa
CITAT (Eva 33c @ 14-12-2009, 00:36) *
Det finns en balans mellan ljus och temperatur, ju varmare det är desto ljusare behövs det.
en ballans mellan ljus, temperatur och näring skulle jag säga. temperatur och näring driver på växandet. om en planta blir lång och ranglig bör man öka ljuset eller minska temperatur/näring.

allt ljus utom glödljus fungerar, enligt mina erfarenheter, bra att odla i.
när en planta är ny och späd ska man vara försiktig med blått ljus (växtlampor å dyl). men annars ska en planta ha Mycket ljus. vilket tog mig ett tag att förstå. vanliga varmvita lysrör eller lågenergilampor är nog enklast, billigast (och nog bäst) att börja med. 7-10 cm avstånd mellan rör och planta har jag för nysådd. när plantan blir större kan jag ha så lite som 1-2 cm avstånd.

ljusstyrka liksom näring ökar jag allteftersom plantan växer.

men d här är bara hur jag gör och inomhusodling/växtbelysning verkar (i min mening då) vara mer religion än vetenskap. men kul r de! biggrin.gif Så det r bara att tuta och köra!
Eva 33c
CITAT (Tummelisa @ 14-12-2009, 15:55) *
en ballans mellan ljus, temperatur och näring skulle jag säga. temperatur och näring driver på växandet. om en planta blir lång och ranglig bör man öka ljuset eller minska temperatur/näring.

Näring spelar förstås in, men i mindre utsträckning tro jag för just hur mycket ett planta "ränner" vid odling inomhus. Brist på ljus är en signal för växten att tillverka "längre" celler, att växa på längden istället för "bredden"för att nå fram till ljuset s a s, den "tror" att den växer i skugga. Det är det som gör att växter i fönster tycks böja sig mot ljuset, de tillverkar "längre" celler på skuggsidan.
En planta som bara har hjärtblad och fortfarande lever på näringen från fröet får en längre "hals" om ljuset inte är tillräckligt. När man sår ute vilar nästan alltid hjärtbladen mer eller mindre direkt mot jorden, inne får de nästan alltid en stjälk, olika lång beroende på ljus/värme förhållandet i första hand.

Att odla vid sval temperatur inne är bra enbart för att vi inte kan ge tillräckligt med ljus trots alla lampor i världen. Jämfört med solen ute på våren är det endast det absolut nödvändigaste. Så vi bromsar helt enkelt plantorna med temperaturens hjälp.

Själv använder jag vanliga "kontorslysrör" köpta på någon andra handsbutik och mina plantor får allt ljus jag kan ge dem så fort de sticker upp något grönt över ytan. Ca 10cm ovanför översta bladet brukar vara lagom som riktmärke, fast man får kompromissa lite ibland.
Och så fort temperaturerna ute tillåter får de flytta till den riktiga solen, och då blir det verkligen fart på växandet smile.gif
Man får experimentera och hitta sin egen variant, alla har vi lite egna trix...
Men som Tummelisa säger, kul har man hela tiden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon