|
Ingrid på Västkusten
03-12-2003, 11:28
http://www.holidaylightsdesigner.com/Inte bara trädgården skall designas nu skall även julefasaden designas.- Hääääftigt! Hälsar Ingrid
Kom av nån anledning att tänka på den gamla filmen "Ett päron till farsa firar jul"...
London och Boston har den bästa julbelysning utomhus som jag sett. Londons fasadbelysningar där små vita lampor i långa rader följer huskonstruktionerna och får dem att se ut som att de endast består av ljusraderna... Och så de fantastiska trädbelysningarna i Boston där man följer VARJE GREN med lampslingor. Träden blir skulpurala. Hela alléer med ljusklädda träd ger en känsla av att vara i ett varmt wonderland... Och så gatuljusdekorationerna förstås. I London får en korad ljuskonstnär smycka Regent Street varje år, och gatorna börjar täva med varandra om att ha den mest fantasifulla belysningen.    Regent street gatubelysning  Oxford street Kolla mer på http://www.freefoto.com/browse.jsp?id=90-05-0!
Mariann
03-12-2003, 12:46
Liseberg är inte heller helt fel vid Jul Fullt av sånna här träd
Liseberg hamnade högt upp på listan över framtid möjliga julfirarställen...
kryddan
04-12-2003, 11:36
Ett tips för alla som gillar julbelysning - åk till Madeira vid jul - nyårstid! De har otroligt mycket häftig belysning, i form av blommor och allt möjligt. Dessutom har de ett fyverkeri på nyårsafton som är helt fantastiskt!!!
Hannele
04-12-2003, 14:35
CITAT (kryddan @ 04-12-2003, 11:36) åk till Madeira vid jul - nyårstid! Dessutom har de ett fyverkeri på nyårsafton som är helt fantastiskt!!! Vaffö de´då? När vi har så maffiga nyårsraketer här i Göteborg, syns över hela stan, vid vattnet. Man kan klättra upp på Ättestupan och se allt ovanifrån!
CITAT (Hannele @ 04-12-2003, 14:35) Man kan klättra upp på Ättestupan och se allt ovanifrån! Ojojoj! Låter farligt! Här i stan har vi fyrverkeri varje julskylting, så också i lördags. Häftigt värre! Ett år var det en liten flicka som satt på pappas arm och tittade storögt upp på himlen på alla raketerna. När det small som värst så sa hon: Stackars alla änglar...
kryddan
04-12-2003, 16:22
CITAT (Hannele @ 04-12-2003, 14:35) CITAT (kryddan @ 04-12-2003, 11:36) åk till Madeira vid jul - nyårstid! Dessutom har de ett fyverkeri på nyårsafton som är helt fantastiskt!!! Vaffö de´då? När vi har så maffiga nyårsraketer här i Göteborg, syns över hela stan, vid vattnet. Man kan klättra upp på Ättestupan och se allt ovanifrån! Tja, för att se sig omkring lite kanske  och titta på vackra blommor, det finns det gott om på Maderia ...och, tja jag har bott i Götet och kollat nyårsraketer, men de är måttligt imponerande i jämförelse...
CITAT (kryddan @ 04-12-2003, 11:36) Ett tips för alla som gillar julbelysning - åk till Madeira vid jul - nyårstid! De har otroligt mycket häftig belysning, i form av blommor och allt möjligt. Dessutom har de ett fyverkeri på nyårsafton som är helt fantastiskt!!! Been there, done that... Jag håller med om att dekorationerna var jättefina (åkte dock hem innan fyrverkeriet  ). Det häftigaste (tyckte jag) var att promenera runt i sandaler och shorts för att köpa julprydnader till granen hemma. Annars får jag lägga en röst på Liseberg också. /Mimmi
Hannele
06-12-2003, 10:50
CITAT (kryddan @ 04-12-2003, 16:22) ...och, tja jag har bott i Götet (?) och kollat nyårsraketer, men de är måttligt imponerande i jämförelse... Då var det för många många år sedan du var här senast...?
kryddan
06-12-2003, 14:57
CITAT (Hannele @ 06-12-2003, 10:50) CITAT (kryddan @ 04-12-2003, 16:22) ...och, tja jag har bott i Götet (?) och kollat nyårsraketer, men de är måttligt imponerande i jämförelse... Då var det för många många år sedan du var här senast...?  Nyårsraketer sa jag Hannele, inte jul på Liseberg - den är verkligen jättehäftig! Och nej, jag bodde i Göteborg fram tills för två år sedan och är där titt som tätt. Är ju tvångsförflyttad till fel sida landet - och saknar fortfarande Göteborg.
Hannele
06-12-2003, 16:10
CITAT (kryddan @ 06-12-2003, 14:57) Nyårsraketer sa jag Hannele, inte jul på Liseberg Jag menade också nyårs raketer vid Operan, vid vattnet. Jag råkade vara i USA på deras stora Bicentennial Celebration, 200-års jubileum och dom var själva jätteimpade av några futtiga raket...
Louise i Göteborg
08-12-2003, 11:37
Fasadbelysning, året runt, är häftigt och vinnare i min (stora och mkt vetenskapliga:-) ) undersökning är Lyon. Här har man gjort fasadbelysning till stor konst.
Madeira är häftig, det är sådär 20 år sen jag var där så det kan ha blivit mer eller jag kanske inte mins rätt elller nåt'......Liseberg är häftigt till tusen så här års.
Hannele - var är bilden tagen ifrån med träden och huset? Otrolig bild.
Louise i Göteborg
08-12-2003, 13:53
Cilla
Hanneles bild är från Liseberg. Huset är ett av de älsta på området, från den tiden detta var ett privat sommarnöje, träden ser ut så nästan allihop och i bakrunden skymtar du "julgranen". Lisebergstornet, en åk/titta-på-utsikten atraktion kläs juletid in med ljusgirlanger så att en konformad gran-atrapp bildas.
Hannele
08-12-2003, 13:57
Ja, bilden är från Lisebergs julmarknad i fredags. Men jag visste inte sp mycket om huset som Louise...
Tack! helt klart blir det Liseberg en kommande jul för mig!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|