Åsa Sthlm-Roslagen
14-12-2009, 12:52
Hej och Hjälp!
Jag var lite ovarsam igår kväll när jag skulle binda upp en passiflora Purple Giant och råkade knäcka toppen. Toppen gick inte helt av men det savade lite ur vecket. Jag lät toppen sitta kvar och håller nu tummarna på att den växer ihop igen, eller är det bara att glömma? Kommer den igen eller ska jag bara kasta stackarn?
Tacksam för råd!
MVH
Åsa
Alexander-VG-zon3
14-12-2009, 13:01
klipp av toppen som är sönder, så kommer det nya skott på resten av grenarna/grenen, nya skott kommer där bladen sitter.
Åsa Sthlm-Roslagen
14-12-2009, 14:03
Hej Flaxss!
Ska jag göra det med alla passiflora? Jag har 4 stycken som har hunnit vuxit upp till ca 40 - 50 cm, de har nu bara en gren som växer rakt upp. Sen har jag ett antal som är på G, de har inte hunnit kommit så långt än? Men jag kanske kan få dem tätare genom att toppa dem?
MVH
Åsa
Alexander-VG-zon3
14-12-2009, 14:17
dom brukar grena sig utan att man toppar dom. men om du vill så kan du toppa dom till hälften när dom nått en höjd av 50-100cm.
med dina tycker jag nog du kan vänta tills dom blivit större, utan bara klipp den som blivit skadad.
Hej
Om du toppar dom , blir dom inte skadad om frost attackera inte dom.
H:Bassam
Åsa Sthlm-Roslagen
14-12-2009, 20:03
Tack flaxss!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.