Christa
14-12-2009, 13:16
Honung ratade de. Kalaspuff likaså. Nu ratar de osten också.
Mamma hade hört ett program där de sa att ost inte var speciellt attraktivt för mössen men hon mindes inte vad man skall ha istället.
Det finns fortfarande två jordärtskockor kvar i garaget som de knaprar på. Kanske de låter bli fällorna när det finns annan mat. Lämnade dem kvar för att se om de flyttade på sig vilket de har gjort.
Nu har vi satt på en pryl med ljud som skall få dem att ge sig iväg men det hade vi förra året och mössen vande sig.
Råttgift vill jag inte använda. Det är för taskigt. Jag vill inte att de skall hinna känna ångest de små liven.
Margith
14-12-2009, 13:18
När jag hade hit Anticimex för att få bort våra skogsmöss från källaren, tipsade han om att Japp var ett kanonbete i musfällor!
För många år sedan fångade vi sorkar som projektarbete och då betade vi alltid fällorna med äppelbitar och säd. Äppelbitarna innehöll mycket vätska så man kan ju tänka sig att det borde falla även husmöss på läppen (eller nosen?). Visserligen får man väl byta bete varje dag, men man måste ju ändå kolla fällorna varje dag så det borde inte vara så mycket merjobb?
vårälskare
14-12-2009, 13:26
Hej. Jag har provat det mesta, men det som funkat bäst här, är solrosfrön. Som man ger småfåglarna ute. Kläm fast dom ordentligt i musfällan. Lycka till.
Irene_L
14-12-2009, 13:27
Dom gillar hundfoder. Förra året fick vi in en mus och den brydde sig inte om osten men när vi laddade fällan med torrfoder så fick vi den direkt!
Biggan_
14-12-2009, 13:29
Värm plåtbiten som betet skall sitta på med en tändare. Smält sedan lite Marabou mjölkchoklad på den varma plåten.
För det första så kan dom inte norpa betet och för det andra så tycks dom gilla choklad!
Plocka bort jordärtskockorna så har dom inget val när dom blir hungriga.
CurlySue
14-12-2009, 13:34
min son hälsar att möss gillar bara ost med hål i..
CITAT (Margith @ 14-12-2009, 13:18)

När jag hade hit Anticimex för att få bort våra skogsmöss från källaren, tipsade han om att Japp var ett kanonbete i musfällor!
Det har jag också hört.
Hemligheten är just det att den är seg vilket gör att besökaren måste slita lite för att få en bit och då händer det....fällan faller booom.
Ett annat bra tips om man inte vill greja med musfälla och beten är en ljudskrämma som är väldigt effektiv.
Vi köpte den på Clas Olsson.
Om man tittar till fällorna regelbundet och kan byta bete, så behöver man inte bry sig om att betet skall vara hållbart och inte torka ut. Tittar man inte till dem så ofta är det bättre med beten som är hållbarare, och möss, precis som människor, tycker om socker och fett! Så russin och nötter fungerar bra, och är hållbara.
Sedan skadar det ju inte att också "mäska" lite runt om, så att de snabbt lär sig vad som finns att äta, och att det är till synes ofarligt att äta.
skogstroll
14-12-2009, 15:49
mina gillar att knapra på fikonträdet som står under huset
Mjukost skall funka bra har jag hört....... Lite Off topic Men Vart tog Raketosten vägen? "gott gott..
Anja Danmark
14-12-2009, 16:03
Vores er meget glade for peanutbutter - det sidder også godt fast på fælden!
Christa
14-12-2009, 19:56
Tack för alla tips! Jag använder plastfällan Mjölner och då ligger betet under ett lock med hål i. Det behöver alltså lukta lite eftersom mössen inte kan se det. Dock verkar osten ha varit helt ointressant för de tog den inte ens när fällan slagit igen och osten låg spridd över golvet.
Två möss har jag tagit för ett tag sedan och jag har funderat på om de andra på något sätt har lärt sig att fällorna är farliga.
Eftersom jag har fått så många olika tips så kan man ju undra om olika möss föredrar olika mat. Det ultimata betet kanske inte existerar.
Nå, jag får väl prova lite olika och se hur det går.
CITAT (Biggan_ @ 14-12-2009, 13:29)

Värm plåtbiten som betet skall sitta på med en tändare. Smält sedan lite Marabou mjölkchoklad på den varma plåten.
För det första så kan dom inte norpa betet och för det andra så tycks dom gilla choklad!
Plocka bort jordärtskockorna så har dom inget val när dom blir hungriga.
Japp verkar dom också gilla. Vi la hela bitar i fällorna och vi fick napp på en gång. "Godisråttor"???
Eva-Helene
14-12-2009, 21:34
Funkar inget annat så ladda fällorna med fett fläsk. Det gjorde min pappa - dom ratade t.o.m. potatisen som fällorna stod på!
Anki på Öland
14-12-2009, 22:37
Använder också hundmat, småbitar av torrfoder. Funkar jättebra!
Anki
ingrid fuxwall
14-12-2009, 22:50
Numera använder jag mig enbart av choklad - det fungerar på våra möss
blomkronan
14-12-2009, 23:27
Glöm inte att binda fast fällan, dom kan dra iväg med den annars och dö någonstans man inte kan hitta dom. En gång låg en mus i tombacken mellan flaskorna, som tur va såg jag det innan jag lämna in den på pant
Choklad var på betet... det verkar vara det bästa
netaave
15-12-2009, 16:03
CITAT (Eva-Helene @ 14-12-2009, 21:34)

Funkar inget annat så ladda fällorna med fett fläsk. Det gjorde min pappa - dom ratade t.o.m. potatisen som fällorna stod på!
Vi kör med fläsksvålar, det gillar dom Har alltid lite tillskuret i en påse i frysen under säsong.
Kan också tipsa om att lägga ut vitlöksklyftor, skalade och lite rispade, där dom brukar finnas eller komma in. Det har minimerat besöken här iaf.
Meriona
15-12-2009, 20:37
Exet kör med Marabou frukt och mandel. Funkar tydligen över förväntan.
Annars sägs det ju att korv ska funka, inte vet jag jag har aldrig haft några fällor.
(Fast gerbiler gillar hushållsost iallafall, men det är ju inte sådana du ska fånga)
Mig tipsade Anticimex-gubben om jordnötssmör, precis som det tipsades om ovan av Anja. Det är väl ingen större skillnad på danska och svenska möss, antar jag.

När jag för en hel del år sedan var på Obs! (det var innan Coop Forum) så stod vi i kön för att bl a köpa en sådan där dosa man sätter i eluttaget för att skrämma dem, mössen alltså. Men gubben innan oss i kön var där för att lämna tillbaka sin då mössen bara sprang runt PÅ dosan och inte brydde sig ett dugg. Behöver jag tillägga att vi inte köpte någon dosa...?
Mandel, nötter och russin har jag haft i Mjölner.
Farbror Blå
15-12-2009, 21:37
Farmor hade vanlig ost, men bredvid fällan hade hon ett lite syltbukrslock med sprit på.
Teorin var att den drack å tappade omdömet. sedan ramlade den i fällan.. om det funkade?
Tja hon hade sällan problem med att fånga några?=)
CITAT (Peztis @ 15-12-2009, 21:48)

Mig tipsade Anticimex-gubben om jordnötssmör, precis som det tipsades om ovan av Anja. Det är väl ingen större skillnad på danska och svenska möss, antar jag.

När jag för en hel del år sedan var på Obs! (det var innan Coop Forum) så stod vi i kön för att bl a köpa en sådan där dosa man sätter i eluttaget för att skrämma dem, mössen alltså. Men gubben innan oss i kön var där för att lämna tillbaka sin då mössen bara sprang runt PÅ dosan och inte brydde sig ett dugg. Behöver jag tillägga att vi inte köpte någon dosa...?
Hade en sådan dosa fungerat, så hade naturligtvis Anticimex använt sig av den, det gör de inte!
Orkidétjuven
16-12-2009, 10:19
På Nya zeeland använder de jordnötsmör.
Christa
16-12-2009, 21:41
Nu har min sambo köpt Japp. Han tyckte det var ett bra förslag, speciellt som det bara behövs en liten bit till mössen...
Han sa förresten appropå att mössen promenerar på ljudskrämman att han hört att det var normalt att de undersöker den trots att de tycker det är obehagligt och att de först senare överger området. Fast det var i reklamen för apparaten de sa det...
OK, det lät ju... ologiskt... fast de är ju möss med liten mushjärna så vad ska man förvänta sig!
Chamomille
17-12-2009, 06:16
CITAT (Anja Danmark @ 14-12-2009, 16:03)

Vores er meget glade for peanutbutter - det sidder også godt fast på fælden!
Japp!

Kanonbra!
Eva i Höga
17-12-2009, 08:18
Förr hade vi alltid möss i diskbänkskåpet, de tog sig upp vid rören. Fick tipset av en snickare att täta med svinto runt rören och sen dess har vi inte haft en mus inne. Superbra!
Myosotis
17-12-2009, 10:28
Ser framför mig hur musen får skum i munnen när den försöker tugga sig igenom svinto... stackars mus...

Men så länge det skummar repar det ju inte tänderna i alla fall.
Anki på Öland
17-12-2009, 12:22
Har en sån där ljudfälla. Det finns ju mer eller mindre avanserade och den jag har är den absolut enklaste modellen. Den funkar om man kommer ihåg att ta ut den lite då och då - speciellt under sommaren annars vänjer dom sig vid ljudet och märker att den inte är farlig. Förra året var ett riktigt musår här och när jag då satte in den gick otäckingarna inte in i skåpet under diskbänken där dom brukar hålla till utan sprang upp på diskbänken istället och käkade upp mina grönsaker som förvarades i en låda där...... inte bra.... När jag tog ut ljudfällan (och satte lock på grönsakslådan) återgick dom till skåpet! I år har jag bara haft någon enstaka mus.
Min ljudfälla reagerar inte hundarna på alls. Dottern hade en annan modell i deras kolonistuga som vi skulle övernatta i en natt förra året - då gick hundarna direkt fram till elutaget och stod och vickade på huvudet mot den och undrade vad det var för ljud, den fick jag ta bort när vi var där.... En annan kompis har en som man ändrar frekvens på, då ändras ljudet ibland och mössen vänjer sig inte, den funkar finfint hos henne!
Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.