Kordes Rose Aloha har jag haft tre år och jag snurrar in den i vinterväv då den växer blåsigt här, zon 3 skriver LÅG. I sommar stack den iväg med 3 m skott. Ny ros från Kordes 2004.

Doftar starkt och fruktigt
Och så det bästa av allt den har aldrig haft något sjukt på bladen, kanske också för den växer blåsigt.
svennis
14-12-2009, 16:34
Aloha tycker jag om..
Ezereht
14-12-2009, 16:59
Den är underbar, en rufsig variant av Alchemist

Den busiga släktingen? Nä jag vet dom inte är släkt men jag tänker alltid på dom två tillsammans av någon anledning.
Dom grenar som är över täckningen, fryser dom Kajsa?
Nej, dom grenar som jag inte täckte i toppen frös inte heller. Kanske rosen klarar mer än vi vet, dom skriver zon 3 på allt nytt. Någon vinter ska jag ta mod till mig och strunta i väven, då först vet man. Ju fler som vågar odla lite kallare än zon 3 är ju bara bra.
Skulle den frysa i botten blommar den på nya grenar !
octachoron
14-12-2009, 17:36
Jag har två Kordes Aloha planterade förra sommaren, de fick bara uppkupad jord runt stammen (1-2 dm) över vintern samt granruskor som skydd mot vårsolen.
De frös bara lite i några skottspetsar i zon 4 trots att det var en lång och hård vinter!
Ja där ser man, det var roligt att läsa, kanske den klarar zon 4. Har dina varit friska ?
octachoron
15-12-2009, 00:03
Den ena av plantorna var helt frisk för mig, kanske lite dålig blomning men jag tror den stod för varmt och torrt under sommaren.
Den andra drabbades av rosenskottstekel i stort sett varenda skottspets och jag var sen att upptäcka det så det blev till att klippa ner den ordentligt vilket medförde att rosen satte i gång att växa som en galning och blev jättestor på ett år. Detta medförde att rosen ägnade det mesta av sin energi åt tillväxt och inte åt blommor:-(
Annars är det underbara blommor med väldigt fin doft.
En annan vacker detalj med rosen är faktiskt dess taggar, dessa är dekorativt stora och rödförgade. Vackert rödskimrande i solljuset.
strandskatan
15-12-2009, 10:35
Stor skillnad på bilderna, föredrar klart den andra bilden, jättesnygg! Är den tagen i annat ljus, eller ett senare stadium av blomningen?
Översta bilden är från i sommar nyss utslagen, den understa bilden från förra året, jag tror den är väl utslagen bara, därför ljusare. Här har jag en djungel av rosor och klematis och därför blir allt så högt.
octachoron
15-12-2009, 18:44
Kordes Rose Aloha tycker jag byter skepnad på blommorna beroende på vilken tid på året det är, vädret osv.
En bild från förra året från mig, då var den mera vädefinierad röd samt gul. I år var blomfärgerna mera sammansmälta åt det orange hållet.
Kordes Rose Aloha
En favorit häruppe! Frisk, starkväxande, blomrik och som sagt färgvarierande!!
Har hittills överlevt med lite jordkupning och granruska......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.