PP_intheflesh
Hej! Vi har fått hyra ett hus och trädgården är väldigt vildvuxen kan mna säga för att uttrycka sig milt.
Hyresvärdens farmor planterade rosor här när orginalhuset byggdes, nån gång på mitten av 1900-talet.
Och rosenbuskarna står fortfarande kvar på sin plats men har inte blivit speciellt ompysslade de senaste 10 åren, minst. Min fråga är om man kan flytta dessa rosor? Hyresvärden vill ju givetvis ha kvar dom eftersom dom har funnits här sen innan han var född... Ska man klippa ner dom först och sen flytta dom, och ska man flytta dom på våren eller hösten? De står just nu väldigt utspridda och har förmodligen spritt sig sjävla för en del av buskarna är mycket mindre. Hade varit kul och fint att göra nån gruppering på dom...
Jag vet däremot inte vad det är för sorts rosor, och har inte sett dom än i blommande skick...

tacksam för svar...smile.gif
svennis
Verkar intressant!
Du verkar ny här, välkommen hit.
Vi lär varandra om rosor här, man bygger på efter hand.
Hur ser det ut? Är det stora buskar kan du ju få flera nya rosbuskar, dela.
Bra att plantera nu men jag bor i Skåne.
Klipp ner hårt så de blir bekväma att flytta.
Flytta några nu.. smile.gif
Kajsa
Jag skulle väntat till nästa höst och inte gräva upp något, låta rosorna blomma och fotografera dom i sommar och så kanske alla här kan hjälpa till och komma på vad det är för sorter, tänka på om dom blommar en ggn, hela sommaren, får nypon mm. Gå och klura en sommar på om en del rosbuskar inte alls ska klippas eller flyttas, eller både ock.
Nu kommer vintern i hela landet enligt SMHI
PP_intheflesh
Just nu blir det lite svårt att flytta dom, eftersom jag bor i Piteå, och marken är ganska så frusen just nu...wink.gif Jag har funderat på att vänta så man kan ta något kort och se i fall nån kan se vad det är för sort... det är då inga nyponbuskar, jag har sett några gamla kort på dom, och blommorna ser ut som rosorna på en nypon, ungefär... men det finns inga nypon....
Christina i Taxinge~
Om du bor i Piteå tror jag att du ska klippa ner dem till våren och plantera om dem i god jord och se till att de får vatten & gödsel och sånt som rosor älskar wub.gif
Jag tror inte höstplantering är lyckat i de norra delarna av Sverige.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon