Ezereht
Jag har köpt en pionknöl, föll för frestelsen. Ska jag sätta den i en kruka inne i rumstemperatur och sköta hur då fram till våren?
Eller ska jag lägga den ute på den frusna marken och hälla över ofrusen jord, och låta det frysa?
Knytt
Jag har nyligen gjort samma sak och ställt samma fråga - till slut fick jag svar i mail från en entusiasti:

Man kan plantera dem ute så länge det alls går att gräva i marken. Rötterna "sover" nu och behöver köldperioden.
lavendelgården
Jag sätter knölarna i ganska stora krukor (3L) och låter dessa stå utomhus på vintern. Vid husväggen brukar vara bra , så det inte blir för blött. Att ha dom inne är lite vanskligt - då ruttnar dom lätt.
Lycka till
Åsa www.lavendelgarden.eu
Ezereht
tack!
elvisjö
Grävde bort sjuka bondpioner för några år sedan och slängde dom på tippen, pionerna överlevde och kom med nya skott.
Det kanske är så att pioner inte är så känsliga som man tror, så länge man inte planterar för djupt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon