Full version: kaktus indentifiering
GoSatta
har haft denna i fyra fem år nu, den växter otroligt snabbt men har inte lyckas hitta art, kan någon hjälpa mig?

säg till om en närbild behövs. den växer otroligt fort! nästan som en Euphorbia men det är en kaktus.
RitRat
Det ser ut som en kaktusliknande växt som man kallade "High Chaparal" Euphorbia trigona och var populär på 70-talet. jag hade en stor sådan också, den fick många förgreningar och små blad, och blev yvig. Stammen ska vara trekantig. Den här kanske har stått ganska mörkt, den har bara en stam och inga grenar eller blad.

En bild http://www.biolib.cz/IMG/GAL/6541.jpg

Men någon annan får gissa vidare, jag kanske har fel.
------------------
Nu ser jag... Du skriver:
"nästan som en Euphorbia men det är en kaktus"
Är du säker? Har den små "kuddar" som taggarna växer ut från?
clivia
Är det inte Cereus peruvianus?

MVH/clivia
GoSatta
jo att det är en kaktus är jag 100% säker på, har massvis med euphorbior så dom känner jag igen..

den har fyra sidor .. några bilder på Cereus peruvianus kan stämma in med min om jag googlar det men långt ifrån alla.. sen att den är ett skott från en annan planta kanske "hjälper till" med att den växer på sitt sätt. orginalet hade flera armar, men denna har bara vuxit uppåt .. men en kaktus är det till 100%

här är en närbild, kaktus enligt mig iaf?

och nu när jag tittade igenom mina andra kaktusar så kan jag säga att det inte är en peruviansus. . för jag har några frösådda sådana och dom har alla fem "sidor"
Alexander-VG-zon3
CITAT (clivia @ 14-12-2009, 23:20) *
Är det inte Cereus peruvianus?

MVH/clivia

jag tänkte också på någon Cereus art.
GoSatta
jag har flera Cereus hemma, men ingen har bara fyra sidor . .det är det som gör mig lite konfundersam. sn att den har nått denna höjd på bara fyra år! visst är Cereus snabbväxt, men så snabbväxt?

men ja denna ovetskap får man väl leva med med stulna växter smile.gif
GoSatta
kan väl också tillägga att jag bor i söderläge, högt upp så den har haft full sol i fyra år (iaf på sommaren) så någon form av missväxt bör det inte vara, även fast den i mina ögon har vuxit lite onödigt fort.
clivia
GoSatta, om den växer så fort då tror jag att det är någon Euphorbia som RitRat skriver men inte trigona, kanske candelabrum...eller ingens, ja, googla lite på dem och jämför med din.

MVH/clivia
GoSatta
fanns flera som såg liknande ut där, men inte på taggarna, detta är nämligen en kaktus smile.gif

ska ta en bättre bild senare när jag orkar rota fram riktiga kameran.
Alexander-VG-zon3
kan det vara någon art av Pachycereus eller Myrtillocactus ? dessa kan ha 4åsar. sedan har jag för mig antalet åsar varierar beroende åldern på plantan säkert vet jag inte.
clivia
CITAT (GoSatta @ 15-12-2009, 12:28) *
fanns flera som såg liknande ut där, men inte på taggarna, detta är nämligen en kaktus smile.gif

ska ta en bättre bild senare när jag orkar rota fram riktiga kameran.

försök att leta på den här sidan, GoSatta, kanske hittar du den:

http://www.columnar-cacti.org/

MVH/clivia
teo
Cereus jamacaru kanske? Växer snabbt, kan bli upp till 10 m
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon