|
Mariann
03-12-2003, 12:40
http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story...,399962,00.htmlJag gillar i synnerhet de sista raderna. Påminner lite om det jag tyckte i mitt inlägg om sexhandeln, finns det inga köpare finns det heller inga varor.
Jag tycker också att det finns mycket klokt i det. Jag är i o f s inte så säker på att reklam "bara" är ett oskyldigt symptom på hur hela samhället är. Reklam är så stort idag att det är en medskapande kraft i samhället. Jag träffade en gång en VD för en modellagentur som sade att anledningen till att alla modeller är stöpta i samma jättesmala form är praktisk; provkollektioner sys upp i en enda universell standardstorlek (36, om jag minns rätt, men jag är förstås inte så bra på kvinnostorlekar), därför ska modellerna vara ungefär lika stora och smala utan särskilt mycket former, för då är det lättare att få alla möjliga kläder att sitta snyggt på dem. Detta klädhängarideal var ungefär det samma på sextiotalet men på den tiden gällde det bara för modeller, andra som t.ex. skådespelerskor hade mer kött på benen. Det är annat nu; manekängerna har blivit det dominerande skönhetsidealet - alla andra som vill vara något ska efterlikna dem, filmstjärnor, popstjärnor, utvikningstjejer m fl. Varför har det blivit så? Är det fitnessvågen från åttiotalet och framåt som har påverkat - platt mage som bevis på hårdträning eller anorexi? Eller?
Hur som helst tycker jag att hon har rätt i huvudpoängen: Alla har ansvar, positiva förändringar börjar hemma.
CITAT (Mariann @ 03-12-2003, 12:40) http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story...,399962,00.htmlJag gillar i synnerhet de sista raderna. Påminner lite om det jag tyckte i mitt inlägg om sexhandeln, finns det inga köpare finns det heller inga varor. Som undertecknandet av artikeln länken leder till visar är den tydligen skriven av en nyliberal. Hon kunde antagligen lika gärna skrivit om "friheten" med att politikerna gör allt mindre för att skydda oss för spriten, med sina formuleringar i de sista raderna: CITAT Debatten måste börja handla mindre om vad politikerna eller någon annan ”där uppe” ska göra för att skydda oss, och mer om vilket ansvar vi har som enskilda konsumenter och medmänniskor. Först då kan vi bli fria på riktigt.
Håller med dig generellt, Posse, att om nån tycker att politiker ska göra så lite som möjligt, så kallar också jag det för nyliberalt. Men i det här fallet...jag tycker inte att det är jämförbart med alkohol och droger. Kan man bekämpa reklam som H&M:s med förbud utan att det leder till något slags burka-samhälle som i alla fall inte jag vill ha? Ja, jag överdriver lite men ändå...
Och att prata om allas vårt eget ansvar för vilka värderingar vi förmedlar i vårt leverne tycker jag inte alls är nyliberalt. "Det privata är politiskt" var en vänsterslogan på sjuttiotalet. Den ligger fortfarande mycket i den.
CITAT (Ingo @ 03-12-2003, 13:27) Hur som helst tycker jag att hon har rätt i huvudpoängen: Alla har ansvar, positiva förändringar börjar hemma. Som jag upplever det är det nog så att "förändringar hemma" (på gott och ont) i mycket styrs av politisk och kommersiell propaganda. Som jag uppfattar nyliberaler vill de skala bort lagar, regler och trygghetssystem som tillkommit för att skydda och skapa rättvisa. Jag väntar bara på att de ska föreslå och propagera för borttagandet av hastighetsbegränsningarna på vägar och gator, typ: CITAT Debatten måste börja handla mindre om vad politikerna eller någon annan ”där uppe” ska göra för att skydda oss, och mer om vilket ansvar vi har som enskilda trafikanter och medmänniskor. Först då kan vi bli fria på riktigt.
Mariann
05-12-2003, 12:06
Så som jag tolkar dig, Posse, så menar du att vi som människor inget ansvar har alls . Jag tolkar dig också som att du följer/anpassar dig till både politisk och kommersiell propagande!!?? Jag tror det är bra och helt nödvändigt att vi människor börjar tänka själva. Hurdan värld vill vi ha och lämna efter oss? Vi kan inte överlåta det till andra. Vi är alla MEDSKAPANDE!!!
Visst är det bra att kunna skylla allt på samhället
Hannele
05-12-2003, 12:21
Tänk, om all den energi och ilska och förstörelse som läggs på H&M reklamskyltar, skulle läggas på trafficking och försäljning av flickor/kvinnor?Vad vuxna kvinnor har på sej, bryr jag mej inte om, men 7-åringar ska inte ha push-up behå: http://www.aftonbladet.se/vss/kvinna/story...,349651,00.html
CITAT (Mariann @ 05-12-2003, 12:06) Så som jag tolkar dig, Posse, så menar du att vi som människor inget ansvar har alls . Jag tolkar dig också som att du följer/anpassar dig till både politisk och kommersiell propagande!!?? Jag tror det är bra och helt nödvändigt att vi människor börjar tänka själva. Hurdan värld vill vi ha och lämna efter oss? Vi kan inte överlåta det till andra. Vi är alla MEDSKAPANDE!!!
Visst är det bra att kunna skylla allt på samhället Jag anser att vi har ansvaret att se till så att "samhället" genom trygghetssystem, regler och lagar försöker skapa trygga levnadsförhållandena åt alla medborgare.  Nyliberaler däremot, anser jag, eftersträvar "djungelns lag".
*Felix matte*
05-12-2003, 13:55
CITAT (Hannele @ 05-12-2003, 12:21) Vad vuxna kvinnor har på sej, bryr jag mej inte om, men 7-åringar ska inte ha push-up behå: http://www.aftonbladet.se/vss/kvinna/story...,349651,00.html Den länken är väl inte längre aktuell. Lindex skulle ju plocka bort "barnbehåarna" från butikerna och inte ha dem kvar i sitt sortiment.
birgitek
05-12-2003, 18:50
Jag både kan och vill ta ansvar, tänka, fatta beslut och göra mina egna val. Kalla mig nyliberal om ni vill. BVirgit Ek
birgitek
05-12-2003, 18:53
Dessutom gillar jag läckra underkläder. Birgit Ek
CITAT (Posse @ 03-12-2003, 13:32) CITAT (Mariann @ 03-12-2003, 12:40) http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story...,399962,00.htmlJag gillar i synnerhet de sista raderna. Påminner lite om det jag tyckte i mitt inlägg om sexhandeln, finns det inga köpare finns det heller inga varor. Som undertecknandet av artikeln länken leder till visar är den tydligen skriven av en nyliberal. Hon kunde antagligen lika gärna skrivit om "friheten" med att politikerna gör allt mindre för att skydda oss för spriten, med sina formuleringar i de sista raderna: CITAT Debatten måste börja handla mindre om vad politikerna eller någon annan ”där uppe” ska göra för att skydda oss, och mer om vilket ansvar vi har som enskilda konsumenter och medmänniskor. Först då kan vi bli fria på riktigt. som dom dom vill släppa narkotikan fri tex...
Hmm, håller nog med storyskribenten om en hel del (och det är inte ofta jag håller med en feminist!), men lite sjaskigt var det ju att på slutet vara tvungen att läsa ett annat förtäckt kommersiellt budskap. Fast i jultider tycks ju allt vara tillåtet...
Men är det inte lite enkelspårigt att bara bojkotta produkterna? Varför inte också bojkotta de medier där den reklam man uppfattar som anstötlig framförs? Okej, lite svårt att bojkotta gatureklam (fast man kan ju skicka tonåringarna och klottra ner den, lite fiffigare än att klottra på husväggar i alla fall), men ge f-n i att köpa alla världens skvaller-, dam- och tjejtidningar också. Och sluta titta och lyssna på de kommersiella kanalerna. Där har ni en bojkott som tar mer skruv. Utopi? Förstås, men tänk om? Poängen är ju den att medierna gärna gullar med den här typen av kritik, men inte f-n slutar de publicera skiten (annonserna) för det. Men om folk börjar bojkotta sjäva medierna av samma orsak, ja då blir det garanterat annat liv i luckan...
Micke
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|