Längs med verandan ville jag ha röda rosor som kunde täcka en spalje så att verandan inte blev så naken. Flammentanz var både röda och framförallt snabbväxande. 13 meter veranda och nästan en planta per meter. Det gav ett snabbt resultat och redan första året såg det riktigt snyggt ut och blommade fint. För den som har en Flammentanz så kan ni säkert gissa hur det ser ut nu

Innan Flammentanzen tog över totalt fick jag en ny snilleidé. Humle! Jag gillar humle och köpte en påse frö. Delade ut av mina 20 plantor och behöll tre själv. De skulle slingra lite fint längst hörnet på varandan. Första året såg det glest ut så jag pytsade in en kaprifol också. I år täckte humlen verandan från marken, upp längs gärdsgården, över verandastaketet, upp på plasttaket, över det 3,5 meter långa taket och upp på hustaket. Kaprifolen är ett par meter lång, den har för övrigt precis spruckit ut med nya, ljusgröna blad. Tiden är ur led!
Vad göra? Jag gillar ju när det växer och att döda växterna känns inte rätt. Tror knappast att de går att flytta heller, rosor brukar sitta rätt rejält och mina är planterade så tätt.
Kan jag gå lös med sekatören på rosorna? Klippa ner dem ordentligt varje år? Eller blir de bara grova då och slutar att blomma?
Och humlen är ju väldigt vacker, men så stor. Kaprifolen syns knappt inne i den stora humlen, men nu växer ju även den som ogräs.