ester
Jag gillar snabbväxande, härdiga, lättskötta växter och jag vill ha ett snabbt resultat. Trädgård fanns inte då vi flyttade in och jag har plöjt runt som en mullvad de tre senaste åren för att få till något som liknar en trädgård.
Längs med verandan ville jag ha röda rosor som kunde täcka en spalje så att verandan inte blev så naken. Flammentanz var både röda och framförallt snabbväxande. 13 meter veranda och nästan en planta per meter. Det gav ett snabbt resultat och redan första året såg det riktigt snyggt ut och blommade fint. För den som har en Flammentanz så kan ni säkert gissa hur det ser ut nu wacko.gif Det växer över alla bredder trots att jag klipper dem och utrotar rotskotten. Blommar både i juni och i september. Det finns inget kvar av spaljen att klättra på och långa, taggiga armar sträcker sig över verandastaketet och det ser spretigt och vildvuxet ut. De grenar jag flätat in i spaljen är grova.
Innan Flammentanzen tog över totalt fick jag en ny snilleidé. Humle! Jag gillar humle och köpte en påse frö. Delade ut av mina 20 plantor och behöll tre själv. De skulle slingra lite fint längst hörnet på varandan. Första året såg det glest ut så jag pytsade in en kaprifol också. I år täckte humlen verandan från marken, upp längs gärdsgården, över verandastaketet, upp på plasttaket, över det 3,5 meter långa taket och upp på hustaket. Kaprifolen är ett par meter lång, den har för övrigt precis spruckit ut med nya, ljusgröna blad. Tiden är ur led!

Vad göra? Jag gillar ju när det växer och att döda växterna känns inte rätt. Tror knappast att de går att flytta heller, rosor brukar sitta rätt rejält och mina är planterade så tätt.
Kan jag gå lös med sekatören på rosorna? Klippa ner dem ordentligt varje år? Eller blir de bara grova då och slutar att blomma?
Och humlen är ju väldigt vacker, men så stor. Kaprifolen syns knappt inne i den stora humlen, men nu växer ju även den som ogräs.
kerstin z5-6
HAHA laugh.gif smile.gif ursäkta jag skrattar men jag känner igen detta -särskilt klätterklängväxt manin som jag liiider svårt av
såhär skulle jag göra om jag vore du -men du får säkert fler tips

Gräv bort humlen medan tid är snart tar den över alltsammans och du kommer inte att kunna skåda ut
Tål vilken flytt som helst -på humlestör tar den sig inte iväg så lätt om den sitter i gräsmatta som klipps runtom -om du vill ha kvar den

Var glad åt dina Flammentanz -jag tar bort mina nu pga nedfrysning -inga blommor , eller dålig blommning och varje år är det så -suck ..

De blommar på gammal ved , så jag rek inte att du klipper fjolårets blombärande skott för mycket- resulterar bara i utebliven blommning
Har du sådana praktex låt den växa-ansa grenar som växer snett , ta bort de grövsta som ser ut att ha gjort sitt ,klipp dem då nere vid marken.
Om du har möjlighet-plantera något att skyla klätterrosens nakna ben framför dem -De växer på detta vis man får klä på dem lite i stället
Är det söderläge kan skyar av hög vit bludslöja bli väldigt vackert till
Rosorna doftar ju inte så låt kaprifolen stå för det
Den kan beskäras hårt när du tycker den blir för risig smile.gif smile.gif smile.gif
Ewa L
Förlåt Ester, men jag skrattade också!! biggrin.gif laugh.gif

Förstår att det inte var skrivet som ett skämt, men igenkännandets glädje...

Jag gjorde något liknande på min frimärksstora tomt och pyttelilla altan på mitt första hus i Stockholm.

Vid försäljningen visade jag de förtjusande bilderna tagna första året, vi sålde år 3! tongue.gif

Har inte vågat visa mig i området sedan dess.
Ti bee
Hi hi, ja jag undrar vad som kommer att hända med vår kattgård i framtiden. Än så länge så håller sig allt på mattan, har liksom inte kommit igång riktigt än, bara haft en säsong på sig. Kattgården pryds av fem klematis (två Nelly Moser, en Dr Ruppel, en Mrs Cholomondeley och en bergsklematis), en klätterros Alba Maxima, en klätterros Aksel Olsen, en pipranka och två vildkaprifoler. Hmm och jag har tänkt plantera mer....kanske ska jag vänta och låta det som finns etablera sig först? rolleyes.gif smile.gif
Har tyvärr inga råd ester! smile.gif
Ewa L
I värsta fall får du väl också flytta. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon