Full version: Segt
Göran Carlsson, Odla.nu
Tycker ni forumet är segt så prova Firefox istället för Internet Explorer. Jag tycker Firefox är mycket snabbare på alla sajter. http://www.mozilla.com/sv-SE/
Myosotis
På min nya dator fungerar det numera utmärkt med IE.
Ålgryte
CITAT (Göran Carlsson, Odla.nu @ 16-12-2009, 10:00) *
Tycker ni forumet är segt så prova Firefox istället för Internet Explorer.

Jag håller verkligen med Göran - med Firefox slipper jag segheten tummenupp.gif
Installerade Firefox på mina "gamla" datorer förra året och surfar mycket snabbare än med IE.
Rose
Firefox är dessutom mycket säkrare.
skånepåg
Och glöm inte ladda ner Adblockplus till mozillas läsare så blir ni av med reklamen ^^
smuleborg
CITAT (Göran Carlsson, Odla.nu @ 16-12-2009, 10:00) *
Tycker ni forumet är segt så prova Firefox istället för Internet Explorer. Jag tycker Firefox är mycket snabbare på alla sajter. http://www.mozilla.com/sv-SE/

Tanken är god, men jag tycker att Odla.se och dess forum ska funka för IE-användare (och för andra webbläsare). Användarvänlighet, eller vad man nu ska kalla det, är A och O om man ser till kunden/målgruppen. De flesta kör PC/IE. Att begära att kunden/användaren ska byta webbläsare är, som jag ser det, att köra huvudet i sanden. Men, som sagt, tanken är god.

Jag har själv inte märkt någon tröghet sedan jag bytte till Mac/Safari. På kontoret använder vi PC/IE, det är bitvis mycket trögt (inte för att jag är inne ofta, men...).
Piccante
CITAT (skånepåg @ 16-12-2009, 20:13) *
Och glöm inte ladda ner Adblockplus till mozillas läsare så blir ni av med reklamen ^^

tummenupp.gif mkt bra tillägg i Firefox. Tar ca 1min att installera.
Christina i Taxinge~
CITAT (smuleborg @ 16-12-2009, 20:21) *
Tanken är god, men jag tycker att Odla.se och dess forum ska funka för IE-användare (och för andra webbläsare). Användarvänlighet, eller vad man nu ska kalla det, är A och O om man ser till kunden/målgruppen. De flesta kör PC/IE. Att begära att kunden/användaren ska byta webbläsare är, som jag ser det, att köra huvudet i sanden. Men, som sagt, tanken är god.

Håller med smuleborg - jag är ingen datornörd som kan fixa ny webläsare "lätt som en plätt". Säkert skulle nåt annat lokalt problem dyka upp isåfall som jag inte kan hantera.....
Nä, enklast att allt får vara som det är!
Jag har inga problem med "seghet" nån annanstans än just här på Odla och tack & lov var det länge sen nu.
Det är självklart för mig att den mest använda webläsaren i hela världen även ska funka på Odla.
Dessutom tror jag inte att det är webläsaren som är problemet, men det där har det snackats om i så många långa trådar, så jag ska vara tyst nu!

Fantastiskt kul att se dig på forumet, Göran!

Anma
Jag använder firefox sedan länge. Installationen är heller inget problem. Bara att klicka på gratis hämtning och sedan installera.

http://www.mozilla.com/sv-SE/
Jag tycker att firefox är enklare och mer användarvänlig än IE, men det kan hända bero på att jag är så van med den.
Men alla gör som de vill, tycker man om IE ska det naturligtvis fungera med det också.
Nauti
Testa även detta:

CITAT
Speed up Mozilla Firefox about 3-30x Faster!!!

If your a firefox lover like me then you should try this.

1. Type "about:config" into the address bar and hit return. Scroll
down and look for the following entries:

network.http.pipelining
network.http.proxy.pipelining
network.http.pipelining.maxreq uests

Normally the browser will make one request to a web page at a time.
When you enable pipelining it will make several at once, which really
speeds up page loading.

2. Alter the entries as follows:

Set "network.http.pipelining" to "true"

Set "network.http.proxy.pipelining " to "true"

Set "network.http.pipelining.maxre quests" to some number like 30. This
means it will make 30 requests at once.

3. Lastly right-click anywhere and select New-> Integer.
Name it "nglayout.initialpaint.del ay" and set its value to "0".
This value is the amount of time the browser waits before it acts on information it recieves.
Alba
Nu kommer jag ifrån tråden lite men jag vill ge ett tips.
Det är värt ett försök att ladda ner Firefox.

Jag har haft problem med Adobes hemsida i ca 3-4mån. Den har varit seg och hänger sig. Jag laddar ner en del grejer till Photoshop där så det har varit väldigt irriterande att det inet fungerar.
Fick tips att installera Firefox. Sagt och gjort. Nu kommer jag in på Adobe hur lätt som helst.
Men vanemänniska som jag är så kör jag med IE på allt övrigt.
Jag har nu 2 ikoner på skrivbordet - 1 för IE och 1 för Firefox.
När jag ska gå in på Adobe väljer jag Firefox...jätteenkelt.

Så ni som har problem...testa Firefox. Gillar ni det inte så går det avinstallera. (enkelt att avinstallera--fråga bara så hjälper jag till)

Jag lovar det är inte svårt att ladda ner.

Klicka på gratis hämtningar
Sen kommer en ruta upp välj kör
Sen kommer en fråga var du vill lägga programmet - datorn föreslår i program-klicka ja.
Piccante
CITAT (Anma @ 18-12-2009, 02:40) *
Jag använder firefox sedan länge. Installationen är heller inget problem. Bara att klicka på gratis hämtning och sedan installera.

http://www.mozilla.com/sv-SE/
Jag tycker att firefox är enklare och mer användarvänlig än IE, men det kan hända bero på att jag är så van med den.
Men alla gör som de vill, tycker man om IE ska det naturligtvis fungera med det också.

Jo alla gör ju som man själv vill men att IE är störst och mestutbrett behöver inte betyda att det är bra. Att jämföra IE med Firefox är som att jämföra en Big Mac (billig, finns över allt och alla vet vad det är) med en väl mör entrecote med äkta bearnaise och klyftpotatis.
herkules
sista månaden har det inte varit ett dugg segt, jag är en av dem som drabbades av det förut. jag har inte bytt dator, uppkoppling eller webbläsare så felet ligger ju hos odla.
Peztis
Har under det året jag varit med här på Odla aldrig märkt av någon seghet, har hela tiden använt Firefox i o f s...
Hej igen
Har aldrig märkt av nån seghet ... kör med IE.

smuleborg
CITAT (Hej igen @ 18-12-2009, 21:40) *
Har aldrig märkt av nån seghet ... kör med IE.

Jag hade tidigare IE som webbläsare, periodvis mycket segt och överlag långsamt. Vi har IE på jobbet, Odla är - som enda av "mina webbplatser" - långt ifrån en raket; går ganska långsamt. Långt ifrån användarvänlig, med andra ord. Det måste lösas.
smuleborg
En vecka har gått, ingen respons på respons från Odla. Märkligt confused.gif Kanske jobbar man för fullt på att lösa problemet, så är det såklart smile.gif
Monaxe
CITAT (smuleborg @ 16-12-2009, 20:21) *

Jag har själv inte märkt någon tröghet sedan jag bytte till Mac/Safari. På kontoret använder vi PC/IE, det är bitvis mycket trögt (inte för att jag är inne ofta, men...).

CITAT (Christina i Taxinge~ @ 16-12-2009, 23:02) *
Håller med smuleborg - jag är ingen datornörd som kan fixa ny webläsare "lätt som en plätt". Säkert skulle nåt annat lokalt problem dyka upp isåfall som jag inte kan hantera.....
Nä, enklast att allt får vara som det är!
Jag har inga problem med "seghet" nån annanstans än just här på Odla och tack & lov var det länge sen nu.
Det är självklart för mig att den mest använda webläsaren i hela världen även ska funka på Odla.
Dessutom tror jag inte att det är webläsaren som är problemet, men det där har det snackats om i så många långa trådar, så jag ska vara tyst nu!

Fantastiskt kul att se dig på forumet, Göran!

Håller helt med om detta, det är inte hos användarna problemet ligger, det är hos odla.

Jag kan inte tycka att det är rimligt att jag ska byta webbläsare för att odla ska bli snabbare. ALLTING annat fungerar ypperligt med mitt IE, varför ska jag då behöva byta till firefox, för att bara Odla segar?

Odla har fungerat till och från under hösten för mig, vissa dagar/kvällar har jag lagt ner det helt, det har inte gått att vänta på att sidan ska laddas. Andra kvällar så har det gått undan som sjutton att ladda upp sidorna. Och detta gäller bara odla, återigen, bara Odla.

En tanke...alla dessa medlemsregistreringar som bara spottar ut spam, kan inte de sega ner systemet? För så vitt jag ser, så tas ju dess sällan bort som medlemmar, man kan ju se samma "medlem" skicka samma porrspam 1 vecka senare....bara en tanke....

Jag tänker inte byta bara för att odla ska sluta sega, Jag gör inte om mej efters odlas forum. Då hoppar jag hellre av forumet.

smuleborg
CITAT (Monaxe @ 26-12-2009, 07:28) *
Håller helt med om detta, det är inte hos användarna problemet ligger, det är hos odla.

Jag kan inte tycka att det är rimligt att jag ska byta webbläsare för att odla ska bli snabbare. ALLTING annat fungerar ypperligt med mitt IE, varför ska jag då behöva byta till firefox, för att bara Odla segar?

Håller helt med. Här hemma, Mac/Safari, funkar Odla alldeles utmärkt. På kontoret, PC/IE, är det ofta segt.

Tidigare var jag, här hemma, PC/IE användare (ingen värstingmaskin, och det ska inte behövas); ofta segt.

Odla, måste lösa detta.

Odla är en kommersiell sajt, inklusive forumet. Annonsintäkter står i relation till trafiken.

Försäljningen står i mångt och mycket - förmodligen också - i relation till antalet besökare på forumet.

En kommersiell - och ideell - sajt ser till kunden och målgruppen. Och föreslår inte att kunden ska byta webbläsare om sajten har brister.

Herregu, jag knackade HTML på 90-talet; att anpassa sidorna efter flera webbläsare var självklart, ett inkluderat synsätt.
*Stintan*
Jag har i stort sett aldrig haft några problem med seghet på Odla trots PC med IE. Någon enstaka gång har det segat men då har det varit lika långsamt på andra forum. Tycker att det är mycket märkligt att det tycks fungera bra med IE hela tiden för vissa men inte för andra. Byta webläsare tycker jag absolut inte att man ska behöva göra det ska fungera bra ändå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon