Full version: "Popcorn"
ThomasJ
Satt och tittade igenom Weibulls fröer och hittade deras Alfons Åberg-serie för barnodlare. En bra grej tycker jag. smile.gif (det finns säkert flera som har samma grej).

Såg att de hade den här fröpåsen:
---
Artikel: 3976
Benämning ÅBERGS POP CORN
Beskrivning
Odla Din egen majs på en varm plats i trädgården. Majskolvarna plockar Du sent på hösten och låt dem torka några veckor innan Du poppar Dina egna popcorn.

Mer information
Odla så här: Så i krukor med såjord någon gång i april. Stoppa ner ett frö i varje kruka ungefär två cm djupt. Tryck till jorden litet med fingrarna. Efter ungefär en vecka ska Du se att det växer! På försommaren planterar Du utplantorna i trädgården, när risken för nattfrost är över. Sätt dem inte i rad utan i en rund grupp. Då kan vinden lätt befrukta dem så att det blir kolvar. Lycka till!
---
För mig som vuxen och älskar popcorn, kan väl odla det här? wink.gif laugh.gif

Är det någon som prövat, som vuxen eller med barn/barnbarnen? Det låter ju inte så värst svårt. Hur mycket kan man räkna med att man får, antal majskolvar per planta osv.

//Thomas - lite extra glad. Ser fram mot mycket popcorn i höst.. smile.gif
nilla
Jag odlade sockermajs i somras. Huruvida Åbergs popcorn är socker- eller annan vet jag inte, men jag förmodar det funkar på samma sätt.

Majsen sådde jag direkt på friland i början/mitten av maj, hade en kompis som förodlat men det verkar inte som om hon vann någon tid på det. Våra plantor blev ungefär lika stora samtidigt. ( i Stockholm)
Majsen blev supergod! Jag fick en kolv på varje planta så ganska mycket odlingsyta per korn blir det ju... rolleyes.gif

Alla plantor hann ge mer eller mindre stora kolvar och jag kommer att odla majs i sommar igen - mycket lättskött, lite hönsgödsel tidigt och lite vatten när det blev för torrt.

Gunilla
Tesa
Jag testade att odla popcornmajs för några år sen. Det blev små plantor med några ynkliga små kolvar på som jag torkade och behandlade som guld, dvs jag hade inte råd att poppa dom. Så hur det smakade vet jag inte rolleyes.gif
Nu fick dom kanske inte så goda förutsättningar som dom kunde ha fått men att odla för att hålla sig med egna popcorn tror jag inte på. Särskilt inte om man är popcornälskare. Men visst är det lite kul, jag har allt funderat på att prova igen smile.gif
ThomasJ
Vet inte hur många frön det är i en påse, men det kan ju vara värt att pröva, en påse kostar ju inte så där jätte mycket.. rolleyes.gif

Man kanske kan få ihop några skålar popcorn iallafall.. wink.gif
Och det är ju alltid roligare att få bjuda på egenproducerade saker.. wub.gif

//Thomas
KURT
Med tanke på att det är tämligen skiftande kvlitet även på köpt popcornmajs, så tror jag också att det är bättre att odla vanlig söt majs.
Åsa, mälardalen zon 2
När det gäller majs så kan man lyckas med direktsådd i stockholmsområdet men vill man vara säker på att majsen hinner bli mogen så bör man nog förkultivera. Om du inte har bra ställe att driva upp majsplantorna så inte för tidigt, blir de långa och rangliga går de ofta av i blåst.
Kan också tipsa om att det finns fröfirmor som ex. Runåbergs som sätter ut vilken utvecklingstid sorterna har så man kan välja ifall man vill ha en sort som blir mogen lite fortare.
abborrmaster
man kan oxå odla i kvadraat *blabla* för befruktningen tongue.gif

Mer lättstrukturerat dårå
Cilla
I zon 3 måste majsen ha sol sol och åter sol för att bli bra. Första gången jag odlade majs blev blast och blomma helfina och kolvarna ca 10 cm långa. Men de blev "tandlösa", dvs det satt bara några få korn på dem.

Kanske var min jord för kväverik, men jag tror snarare att det var brist på sol som gjorde att fröna inte utvecklades riktigt.
Ralf
Jag har pallat majs på en halvkommersiel odling en "Vanlig" sommar. Stora fina kolvar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon